Collective musical creation: towards a humanizing education in childhood

Authors

  • Mariana Galon Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2023.213551

Keywords:

Collective music creation, Educational Processes, Humanization, Child, Living together

Abstract

The study presented here is part of the author's master's research. This research investigates the educational processes originating from the social practice of collective musical creation through participation, observation, and analysis of five activities carried out by children who are part of a social project. The aim is to identify whether these processes contribute to the children's human development. Collective musical creation activities are understood as social practices that foster coexistence based on dialogue and collaboration. To conduct this investigation, the methodology of participant research was adopted. Data collection began with immersion in the space where the activities took place, allowing for observations of these educational processes during the interaction with the children while they engaged in collective musical creation activities. As a result, it was possible to observe transformations in the relationships among the children, specifically in terms of the development of loving dialogue, the achievement of autonomy, and the pursuit of humanization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BEINEKE, V. A composição no ensino de música: perspectivas de pesquisa e tendências atuais. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 20, 19-32, set. 2008.

BOGDAN, C. R e BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Portugal: Porto Editora, 1994.

BRANDÃO, C. R. A canção das sete cores: educando para a paz. São Paulo: Contexto, 2005.

BRANDÃO, C. R; STRECK, D. R. (Org.). Pesquisa participante: o saber da partilha. Aparecida: Ideias e Letras, 2006.

BRITO, T. A. Por uma educação musical do pensamento: novas estratégias de comunicação. 2007. 288 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) - PUC - Pontifícia Universidade Católica, 2007.

BRITO, T. A. Koellreutter educador: o humano como objetivo da educação musical. 2. ed. São Paulo: Editora Petrópolis, 2011.

DUSSEL, E. Para uma ética da libertação latino-americana III: erótica e pedagógica. Piracicaba: UNIMEP; São Paulo: Loyola, 1977.

DUSSEL, E. Transmodernidad e interculturalidad (interpretación desde la filosofía de la liberación). In: FORNET BETANCOURT, R. Crítica intercultural de la filosofia latino-americana actual. Madrid: Trotta, 2005, p. 256- 329.

FIORI, E. M. Conscientização e educação. Educação e Realidade, Porto Alegre, vol 11, n.1, p.3-10, jan/jun.1986.

FIORI, E. M. Textos escolhidos. Porto Alegre: L&PM, 1991. (Educação e Política, vol II).

FIORI, E. M. Prefácio. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011. p. 11-31.

FREIRE, P. Sobre a Educação: diálogos - Paulo Freire e Sérgio Guimarães. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 21. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação. São Paulo: Editora Unesp, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011a.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011b.

AUTOR .; AMENT, B. M.; DUTRA, P.; SEVERINO, B. N.; JOLY, Z. L I. Por uma educação musical humanizadora. In: Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música, 23. 2013. Natal, RN. Anais... Natal, 2013, p 1-8.

GOMES, R. A análise de dados em pesquisa qualitativa. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2002

KOELLREUTTER, H-J. O espírito criador e o ensino pré-figurativo. In: KATER, C. (Org.). Educação musical: (Cadernos de estudo n° 6), Belo Horizonte: Atravez/ EMUFMG/ FEA/ FAPEMIG, 1997, p. 71-77.

MATURANA, H. Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.

MATURANA, H; VARELA, F. A árvore do conhecimento: as bases biológicas do conhecimento humano. São Paulo: Ed. Palas Athena, 2004.

MATURANA, H ; VERDEN-ZÖLLER, G. Amar e brincar: fundamentos esquecidos do humano do patriarcado à democracia. São Paulo: Palas Athenas, 2004.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Ed. Hucitec, 2006.

OLIVEIRA, M. W. Pesquisa e trabalho profissional como espaços e processos de humanização e de comunhão criadora. Cadernos CEDES, v. 29, n. 79, p.309-321, 2009.

OSTROWER, F. Criatividade e processos de criação. Petrópolis: Vozes, 2001.

PELOSO, F. C; PAULA, E. M. A. T. Aspectos epistemológicos sobre a infância, crianças e educação infantil nas obras de Paulo Freire alguns apontamentos. In: Reunião da ANPED, 33, 2010, Caxambú, MG. Anais... Caxambú, 2010. p. 1- 17.

RAPAZOTE, P. Criatividade no meio escolar. In: PATRÍCIO, M. F. (Org.). Escola, aprendizagem e criatividade. Porto: Ed. Porto, 2001. p. 211-220.

RINALDI, C. Criatividade como qualidade humana. In: Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar e aprender. São Paulo. Ed Paz e Terra, 2012. p. 203- 217.

SWANWICK, K. A basis for music education. London: Routledge, 1979.

Published

2023-10-04

Issue

Section

Article

How to Cite

Galon, M. . (2023). Collective musical creation: towards a humanizing education in childhood. Revista Da Tulha, 9(1), 121-151. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2023.213551