The Transformation of Independent Song Music Production in the 21st Century

Authors

  • André Luiz Nunes da Silva Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Cristina Moura Emboaba da Costa Julião de Camargo Universidade do Estado de Santa Catarina https://orcid.org/0009-0007-0543-6777

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2024.224197

Keywords:

independent artist, music production, music industry, music streaming, popular song

Abstract

Independent record labels and their often implicit relationship with major labels are one of the themes investigated in this historical retrospective through exploratory research with bibliographic review that addresses the musical landscape in which independent artists are embedded. Due to the complexity and breadth of the topic of independent production in the music industry, it was chosen to explore not only the structure of independent record labels but also the nature of independent scenes themselves. For this purpose, categories such as "independent artist," "artist direct" (Mulligan, Mark, 2021), and "artist entrepreneur" (Cerqueira, 2018) will be addressed. Furthermore, the importance of the contemporary connection between independent artists and the consumer market for songs through social networks will be highlighted, as they have become an important channel for the dissemination and promotion of their works. This work arises from the close relationship of one of the authors of the article with independent music production, being himself a artist direct who seeks to understand the challenges and opportunities that permeate this ever-changing musical universe.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • André Luiz Nunes da Silva, Universidade do Estado de Santa Catarina

    Formado em Licenciatura em Música pela UDESC (2023). Bacharelando em instrumento piano na UDESC (2024). Formado em Teoria Musical, Solfejo, Didática da Música e Instrumento Piano pelo Conservatório Musical Concórdia – SC (2015). Participou como compositor convidado do festival internacional Fiato al Brasile, na cidade de Faenza/Itália (2024 e 2020). Gravou a música de própria autoria "Simples Momento" com participação de Ney Matogrosso (2023). Participou do programa Canta Comigo, Record TV (2022). Contemplado no “Prêmio de Reconhecimento por Trajetória Cultural Aldir Blanc SC” (2020). Selecionado para a 21ª Mostra Infantil de Cinema de Florianópolis com o curta “Olha a Bruxaria - Um Conto de Santa Catarina” (2022). Participação como tenor do madrigal UDESC na abertura do 53º Festival Música Nova - Gilberto Mendes (2020).

  • Cristina Moura Emboaba da Costa Julião de Camargo, Universidade do Estado de Santa Catarina

    Docente efetiva no Departamento de Música do Centro de Artes da Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC desde 2015 em Regência, Coral e Prática de Conjunto e do Programa de Pós Graduação em Música da UDESC, PPGMUS, na linha de pesquisa Processos Criativos. É integrante e líder do grupo de pesquisa MUSICS/UDESC. Seu projeto de pesquisa é sobre a atuação do “Regente na construção da aísthesis musical do educando” e seu programa de extensão “Engenho Musical” coordena os grupos Madrigal Udesc, Big Band Udesc e coral infantil Viva a Voz. Tem Doutorado e Mestrado em Musicologia pela Pós-Graduação da Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo ECA/USP. Bacharelado em Música com habilitação em Regência pela UNICAMP. É Regente e Docente convidada do Festival Internacional Fiato al Brasile (Itália) desde 2013 até as edições anuais.

References

ADOLFO, Antônio. O feito em casa em busca de um lugar. Folha de São Paulo, 28/10/1979. disponível em: https://acervo.folha.com.br/leitor.do?numero=7112&keyword=o%2Cbusca&anchor=4269496 &origem=busca&originURL=&pd=a8224e4e1b05b5627214f7c3a3b72c86 (Acesso: 12/11/2022)

BENEVIDES, R. DE F. As cenas independentes e a música ao vivo: elementos da nova configuração da música na atualidade. Sociedade e Cultura, Goiânia, v. 22, n. 2, 6 out. 2019.

CERQUEIRA, A. C. Viver de Música: empreendedorismo cultural e precarização do trabalho. Cadernos de Estudos Sociais, [S. l.], v. 33, n. 1, p. 85–107, 2018. Disponível em: https://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/1677. (Acesso: 15/11/2022).

CERQUEIRA, A. P. C. Músicos Independentes: um conceito em discussão na cena da música brasileira . IS Working Paper, v. 3, n. 5, p. 1–21, nov. 2015.

COSTA, A. H. R., BARROS, L. N. D., REZENDE, S. O., SICHMAN, J. S., & MUNHOZ, H. N, et al. Trajetória acadêmica da inteligência artificial no Brasil. Inteligência artificial: avanços e tendências. Instituto de Estudos Avançados, São Paulo. 2021.

IFPI. IFPI global music report 2024. Disponível em: https://ifpi-website-cms.s3.eu-west-2.amazonaws.com/IFPI_GMR_2024_State_of_the_Industry_db92a1c9c1.pdf. (Acesso: 06/04/2024).

MARCHI, L. DE. Do Marginal ao Empreendedor: transformações no conceito de produção fonográfica independente no Brasil. ECO-PÓS, v. 9, n. 1, p. 1–20, jan./jul. 2006.

MARCHI, L. Indústria fonográfica e a Nova Produção Independente: o futuro da música brasileira? Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 3, n. 7, p. 1–9, jul. 2006.

MICHEL, R. C. Música, Redes e Tecnologia na Periferia: um estudo acerca dos impactos tecnológicos na produção de rap na zona sul de São Paulo. 2018, Tese (Doutorado em Economia) – Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.

MILLS, Carlos. CARLOS MILLS: presidente da ABMI, papo com Clê. Diretor: Clemente Magalhães. [S. l.: s. n.], 2022. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=NnOJ2WBTzbc. (Acesso: 10/10/2022).

MULLIGAN, M. Welcome to the Age of the Artist. Midia Research. [S. l.], 27 fev. 2020. Disponível em: https://midiaresearch.com/blog/welcome-to-the-age-of-the- artist. (Acesso: 29/09/2022).

MULLIGAN, M. Recorded Music Market Shares 2021 red Letter Year. Midia Research. [S. l.], 18 mar.. 2022. Disponível em: https://www.midiaresearch.com/blog/recorded-music-market-shares-2021-red-letter- year. (Acesso: 23/10/2022).

MULLIGAN, M. IFPI confirms Global Recorded Music Revenue Growth. Midia Research. [S. l.], 23 mar. 2021. Disponível em: https://www.midiaresearch.com/blog/ifpi-confirms-global-recorded-music-revenue- growth. (Acesso: 23/10/2022).

MULLIGAN, M. Global recorded music revenues grew by 9.8% in 2023. Midia Research. [S. l.] 18 mar. 2024. Disponível em: https://www.midiaresearch.com/blog/global-recorded-music-revenues-grew-by-98-in-2023. (Acesso: 06/04/2024).

NAKANO, D. A produção independente e a desverticalização da cadeia produtiva da música. Gestão & Produção, [S. l.] v. 17, n. 3, p. 627–638, 2010.

PEOPLES, Glenn. Why Are IFPI & MIDiA’s 2023 Revenue Figures So Far Apart? The Answer Lies in ‘Expanded Rights’. Billboard. [S. l.] 22 abr. 2024. Disponível em: https://www.billboard.com/pro/music-revenue-2023-why-ifpi-midia-numbers-different/. (Acesso: 05/04/2024).

PEOPLES, Glenn. The Ledger: Are There Really 100,000 New Songs Uploaded a Day? Maybe More. Billboard. [S. l.] 2 mar 2023. Disponível em: https://www.billboard.com/pro/how-much-music-added-spotify-streaming-services-daily/. (Acesso: 10/04/2024).

RUIZ, R. B. O Jazz e a Produção Musical Independente no Brasil Setentista. In: Simpósio Nacional de História, XXVIII. 2015, Florianópolis. Anais [S. l.], jul. 2015, p. 1-11.

SABETTA, Fábio. Mesa Redonda: Plano de carreira e negócios criativos. Youtube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=OYM1YsNuVM8&t=468s. (Acesso: 13/11/2022).

SOUZA, Amanda. AMANDA SOUZA: empresária artística, papo com Clê. Diretor: Clemente Magalhães. [S. l.: s. n.], 2022. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=1CynLz2kZDE. (Acesso: 01/11/2022).

SUNO. Sobre. 2024. Disponível em: https://www.suno.ai/. (Acesso: 07/04/2024).

VICENTE, Eduardo. A Música Independente no Brasil: Uma Reflexão. in: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, XXVIII. 2005, Rio de Janeiro. Anais [S. l.] INTERCON, set. 2005, p. 1-13.

Published

2024-09-03

Issue

Section

Article

How to Cite

Silva, A. L. N. da, & Camargo, C. M. E. da C. J. de . (2024). The Transformation of Independent Song Music Production in the 21st Century. Revista Da Tulha, 10(1), 251-290. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2024.224197