The Transformation of Independent Song Music Production in the 21st Century
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2024.224197Keywords:
independent artist, music production, music industry, music streaming, popular songAbstract
Independent record labels and their often implicit relationship with major labels are one of the themes investigated in this historical retrospective through exploratory research with bibliographic review that addresses the musical landscape in which independent artists are embedded. Due to the complexity and breadth of the topic of independent production in the music industry, it was chosen to explore not only the structure of independent record labels but also the nature of independent scenes themselves. For this purpose, categories such as "independent artist," "artist direct" (Mulligan, Mark, 2021), and "artist entrepreneur" (Cerqueira, 2018) will be addressed. Furthermore, the importance of the contemporary connection between independent artists and the consumer market for songs through social networks will be highlighted, as they have become an important channel for the dissemination and promotion of their works. This work arises from the close relationship of one of the authors of the article with independent music production, being himself a artist direct who seeks to understand the challenges and opportunities that permeate this ever-changing musical universe.
Downloads
References
ADOLFO, Antônio. O feito em casa em busca de um lugar. Folha de São Paulo, 28/10/1979. disponível em: https://acervo.folha.com.br/leitor.do?numero=7112&keyword=o%2Cbusca&anchor=4269496 &origem=busca&originURL=&pd=a8224e4e1b05b5627214f7c3a3b72c86 (Acesso: 12/11/2022)
BENEVIDES, R. DE F. As cenas independentes e a música ao vivo: elementos da nova configuração da música na atualidade. Sociedade e Cultura, Goiânia, v. 22, n. 2, 6 out. 2019.
CERQUEIRA, A. C. Viver de Música: empreendedorismo cultural e precarização do trabalho. Cadernos de Estudos Sociais, [S. l.], v. 33, n. 1, p. 85–107, 2018. Disponível em: https://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/1677. (Acesso: 15/11/2022).
CERQUEIRA, A. P. C. Músicos Independentes: um conceito em discussão na cena da música brasileira . IS Working Paper, v. 3, n. 5, p. 1–21, nov. 2015.
COSTA, A. H. R., BARROS, L. N. D., REZENDE, S. O., SICHMAN, J. S., & MUNHOZ, H. N, et al. Trajetória acadêmica da inteligência artificial no Brasil. Inteligência artificial: avanços e tendências. Instituto de Estudos Avançados, São Paulo. 2021.
IFPI. IFPI global music report 2024. Disponível em: https://ifpi-website-cms.s3.eu-west-2.amazonaws.com/IFPI_GMR_2024_State_of_the_Industry_db92a1c9c1.pdf. (Acesso: 06/04/2024).
MARCHI, L. DE. Do Marginal ao Empreendedor: transformações no conceito de produção fonográfica independente no Brasil. ECO-PÓS, v. 9, n. 1, p. 1–20, jan./jul. 2006.
MARCHI, L. Indústria fonográfica e a Nova Produção Independente: o futuro da música brasileira? Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 3, n. 7, p. 1–9, jul. 2006.
MICHEL, R. C. Música, Redes e Tecnologia na Periferia: um estudo acerca dos impactos tecnológicos na produção de rap na zona sul de São Paulo. 2018, Tese (Doutorado em Economia) – Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.
MILLS, Carlos. CARLOS MILLS: presidente da ABMI, papo com Clê. Diretor: Clemente Magalhães. [S. l.: s. n.], 2022. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=NnOJ2WBTzbc. (Acesso: 10/10/2022).
MULLIGAN, M. Welcome to the Age of the Artist. Midia Research. [S. l.], 27 fev. 2020. Disponível em: https://midiaresearch.com/blog/welcome-to-the-age-of-the- artist. (Acesso: 29/09/2022).
MULLIGAN, M. Recorded Music Market Shares 2021 red Letter Year. Midia Research. [S. l.], 18 mar.. 2022. Disponível em: https://www.midiaresearch.com/blog/recorded-music-market-shares-2021-red-letter- year. (Acesso: 23/10/2022).
MULLIGAN, M. IFPI confirms Global Recorded Music Revenue Growth. Midia Research. [S. l.], 23 mar. 2021. Disponível em: https://www.midiaresearch.com/blog/ifpi-confirms-global-recorded-music-revenue- growth. (Acesso: 23/10/2022).
MULLIGAN, M. Global recorded music revenues grew by 9.8% in 2023. Midia Research. [S. l.] 18 mar. 2024. Disponível em: https://www.midiaresearch.com/blog/global-recorded-music-revenues-grew-by-98-in-2023. (Acesso: 06/04/2024).
NAKANO, D. A produção independente e a desverticalização da cadeia produtiva da música. Gestão & Produção, [S. l.] v. 17, n. 3, p. 627–638, 2010.
PEOPLES, Glenn. Why Are IFPI & MIDiA’s 2023 Revenue Figures So Far Apart? The Answer Lies in ‘Expanded Rights’. Billboard. [S. l.] 22 abr. 2024. Disponível em: https://www.billboard.com/pro/music-revenue-2023-why-ifpi-midia-numbers-different/. (Acesso: 05/04/2024).
PEOPLES, Glenn. The Ledger: Are There Really 100,000 New Songs Uploaded a Day? Maybe More. Billboard. [S. l.] 2 mar 2023. Disponível em: https://www.billboard.com/pro/how-much-music-added-spotify-streaming-services-daily/. (Acesso: 10/04/2024).
RUIZ, R. B. O Jazz e a Produção Musical Independente no Brasil Setentista. In: Simpósio Nacional de História, XXVIII. 2015, Florianópolis. Anais [S. l.], jul. 2015, p. 1-11.
SABETTA, Fábio. Mesa Redonda: Plano de carreira e negócios criativos. Youtube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=OYM1YsNuVM8&t=468s. (Acesso: 13/11/2022).
SOUZA, Amanda. AMANDA SOUZA: empresária artística, papo com Clê. Diretor: Clemente Magalhães. [S. l.: s. n.], 2022. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=1CynLz2kZDE. (Acesso: 01/11/2022).
SUNO. Sobre. 2024. Disponível em: https://www.suno.ai/. (Acesso: 07/04/2024).
VICENTE, Eduardo. A Música Independente no Brasil: Uma Reflexão. in: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, XXVIII. 2005, Rio de Janeiro. Anais [S. l.] INTERCON, set. 2005, p. 1-13.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 André Luiz Nunes da Silva, Cristina Emboaba
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution License CC-BY-NC:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.