The Influence of Heitor Villa-Lobos's music on the first and third movements of Claudio Santoro's First Symphony.

Authors

  • Rafael Fajiolli Oliveira Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v19i2.163699

Keywords:

Claudio Santoro, Heitor Villa-Lobos, Theory and Analysis, Composition, Intertextuality

Abstract

The First Symphony for Two String Orchestras, composed in 1940, can be considered one of the inaugural works of Claudio Santoro's first stage (1939-1948), a very relevant moment, not only for the composer in question, but also for understanding the history of the progressive music movement called Música Viva, headed by Claudio Santoro and Koellreutter, a contact that ended up generating important consequences for the production of classical music in Brazil, in this sense, the analysis of the First Symphony of Santoro must be revealing. The first and third movements present some compositional features that take this work close to the so-called “aesthetics of sonority”. Among these authors is Villa-Lobos, who was already the main figure in Brazilian music at the time the Santoro’s symphony was written. This article aims to identify some harmonic and melodic procedures treated by Santoro in the first and third movements of his symphony, as well as to point out some possible influences from Heitor Villa-Lobos's work.

Keywords: Claudio Santoro; Heitor Villa-Lobos; Theory and analysis; Composition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rafael Fajiolli Oliveira, Universidade de São Paulo

    Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Composição Musical. Natural de São Vicente (SP), Rafael Fajiolli de Oliveira iniciou seus estudos musicais no conservatório municipal de Pirassununga Cassilda Becker, onde estudou violão erudito, harmonia tradicional, história da música, folclore brasileiro, piano complementar e percepção musical. É graduado no curso de música do departamento de música da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FFCLRP-USP), sendo integrante do Laboratório de Teoria e Análise Musical (LATEAM), onde é orientado pelo professor Dr. Rodolfo Coelho de Souza tanto na área acadêmica como composicional. Entre os seus interesses, destacam-se, o estudo analítico de obras representativas da música contemporânea brasileira (séculos XX e XXI), a prática composicional para instrumentos acústicos, música eletroacústica e algorítmica. É mestre em musicologia pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP).

References

ANDRADE, Mário de. Ensaio Sobre a Música Brasileira. 3. ed. São Paulo: Livraria Martins, 1972.

ANTUNES, Jorge. O ofício do compositor. In: TRAGTENBERG, Livio (org.). O Ofício do Compositor Hoje. São Paulo: Perspectiva, p. 103-139, 2012.

ALBUQUERQUE, Joel M. B. de. Simetria Intervalar e Rede de Coleções: Análise Estrutural dos Choros n° 4 e Choros n° 7 de Heitor Villa-Lobos. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2014.

BARROS, Frederico. César Guerra Peixe e Heitor Villa-Lobos: Vanguarda, Nacionalismo e Nacionalismo de Vanguarda. XIV Encontro regional da ANPUH-Rio, 2010.

BRITO, Teca de Alencar. Hans-Joachim Koellreutter: ideias de mundo, de música, de educação. São Paulo: EDUSP, 2015.

COELHO DE SOUZA, Rodolfo. A recepção das teorias do dodecafonismo nos últimos Quartetos de cordas de Claudio Santoro. Revista Brasileira de Música, v. 24, p. 329-350, 2012.

EGG, André. A Carta Aberta de Camargo Guarnieri. Revista Científica/FAP, Curitiba, v. 1, 2006.

EGG, André. O Grupo Música Viva e o Nacionalismo Musical. Escola de Música e Belas Artes do Paraná, III Fórum de Pesquisa Cientifica em Arte, 2005.

FORTE, Allen. The Structure of Atonal Music. New Haven and London: Yale University Press, 1973.

KOSTKA, Stefan. Materials and Techniques of Twentieth-Century Music. Englewwod Cliffs: Prentice Hall, 1990.

KATER, Carlos. Música Viva e H. J. Koellreutter: movimentos em direção à modernidade. São Paulo: Musa Editora, 2001.

LÍVERO DE SOUZA, Iracele Vera. Reflexões, experiências e opiniões do compositor Claudio Santoro. Opus, v. 11, p. 304-319, 2005.

MARIZ, Vasco. Claudio Santoro, vida e obra. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.

MARQUES DE OLIVEIRA, Reinaldo. Cláudio Santoro e o Dodecafonismo: um procedimento singular. Dissertação (Mestrado em Música). 157 p. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2005.

MENDES, Sérgio Nogueira. O Percurso Estilístico de Claudio Santoro: Roteiro Divergente e Conjunção Final. Tese de Doutorado em Música. Orientador: Silvio Ferraz de Mello Filho. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 2009. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284014, acesso em 20 dez. 2019.

MESSIAEN, Oliver. Technique de mon langage musical. Paris: Alphonse Leduc, 1966.

NEVES, José Maria. Música Contemporânea Brasileira. 2. ed. Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria. 2008.

OLIVEIRA, Jamary. Black Key versus White Key: A Villa-Lobos Device. Latin American Music Review, v. 5, n. 1, p. 33-47, 1984.

PAZ, Juan Carlos. Introdução à música de nosso tempo. São Paulo: Livraria Duas Cidades. 1976.

ROIG-FRANCOLÍ, Miguel. Understanding Post-Tonal Music. New York: McGraw-Hill, 2008.

SALLES, Paulo de Tarso. Villa-Lobos: Processos Composicionais. Campinas: Unicamp, 2009.

SANTORO, Alessandro. Um Estudo Analítico da Sonata para flauta (1941) de Cláudio Santoro. Musica Theorica, v. 2, n. 2. 2017.

SOUZA, Leandro Candido de. H. J. Koellreutter e a Revista Música Viva: apontamentos sobre a modernidade musical brasileira. Faces da História. Assis-SP, v. 1, n. 2, p. 161-185, 2014.

STRAUS, Joseph N. Introdução à teoria pós-tonal. New Jersey: Prentice Hall. 1990.

TOURINHO, Irene. Encontros com Koellreutter: sobre suas histórias e seus mundos. Estudos Avançados, v. 13, n. 36, p. 209-223, 1999.

TYMOCZKO, Dmitri. A Geometry of Music: Harmony and Counterpoint in the Extended Common Practice. New York: Oxford University Press, 2011.

TYMOCZKO, Dmitri. Scale Networks and Debussy. Journal of Music Theory, v. 51, n. 2, p. 219-294, 2004.

Published

2019-12-22

How to Cite

The Influence of Heitor Villa-Lobos’s music on the first and third movements of Claudio Santoro’s First Symphony. (2019). Revista Música, 19(2), 253-284. https://doi.org/10.11606/rm.v19i2.163699