The Influence of Heitor Villa-Lobos's music on the first and third movements of Claudio Santoro's First Symphony.
DOI:
https://doi.org/10.11606/rm.v19i2.163699Keywords:
Claudio Santoro, Heitor Villa-Lobos, Theory and Analysis, Composition, IntertextualityAbstract
The First Symphony for Two String Orchestras, composed in 1940, can be considered one of the inaugural works of Claudio Santoro's first stage (1939-1948), a very relevant moment, not only for the composer in question, but also for understanding the history of the progressive music movement called Música Viva, headed by Claudio Santoro and Koellreutter, a contact that ended up generating important consequences for the production of classical music in Brazil, in this sense, the analysis of the First Symphony of Santoro must be revealing. The first and third movements present some compositional features that take this work close to the so-called “aesthetics of sonority”. Among these authors is Villa-Lobos, who was already the main figure in Brazilian music at the time the Santoro’s symphony was written. This article aims to identify some harmonic and melodic procedures treated by Santoro in the first and third movements of his symphony, as well as to point out some possible influences from Heitor Villa-Lobos's work.
Keywords: Claudio Santoro; Heitor Villa-Lobos; Theory and analysis; Composition.
Downloads
References
ANDRADE, Mário de. Ensaio Sobre a Música Brasileira. 3. ed. São Paulo: Livraria Martins, 1972.
ANTUNES, Jorge. O ofício do compositor. In: TRAGTENBERG, Livio (org.). O Ofício do Compositor Hoje. São Paulo: Perspectiva, p. 103-139, 2012.
ALBUQUERQUE, Joel M. B. de. Simetria Intervalar e Rede de Coleções: Análise Estrutural dos Choros n° 4 e Choros n° 7 de Heitor Villa-Lobos. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2014.
BARROS, Frederico. César Guerra Peixe e Heitor Villa-Lobos: Vanguarda, Nacionalismo e Nacionalismo de Vanguarda. XIV Encontro regional da ANPUH-Rio, 2010.
BRITO, Teca de Alencar. Hans-Joachim Koellreutter: ideias de mundo, de música, de educação. São Paulo: EDUSP, 2015.
COELHO DE SOUZA, Rodolfo. A recepção das teorias do dodecafonismo nos últimos Quartetos de cordas de Claudio Santoro. Revista Brasileira de Música, v. 24, p. 329-350, 2012.
EGG, André. A Carta Aberta de Camargo Guarnieri. Revista Científica/FAP, Curitiba, v. 1, 2006.
EGG, André. O Grupo Música Viva e o Nacionalismo Musical. Escola de Música e Belas Artes do Paraná, III Fórum de Pesquisa Cientifica em Arte, 2005.
FORTE, Allen. The Structure of Atonal Music. New Haven and London: Yale University Press, 1973.
KOSTKA, Stefan. Materials and Techniques of Twentieth-Century Music. Englewwod Cliffs: Prentice Hall, 1990.
KATER, Carlos. Música Viva e H. J. Koellreutter: movimentos em direção à modernidade. São Paulo: Musa Editora, 2001.
LÍVERO DE SOUZA, Iracele Vera. Reflexões, experiências e opiniões do compositor Claudio Santoro. Opus, v. 11, p. 304-319, 2005.
MARIZ, Vasco. Claudio Santoro, vida e obra. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.
MARQUES DE OLIVEIRA, Reinaldo. Cláudio Santoro e o Dodecafonismo: um procedimento singular. Dissertação (Mestrado em Música). 157 p. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2005.
MENDES, Sérgio Nogueira. O Percurso Estilístico de Claudio Santoro: Roteiro Divergente e Conjunção Final. Tese de Doutorado em Música. Orientador: Silvio Ferraz de Mello Filho. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 2009. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284014, acesso em 20 dez. 2019.
MESSIAEN, Oliver. Technique de mon langage musical. Paris: Alphonse Leduc, 1966.
NEVES, José Maria. Música Contemporânea Brasileira. 2. ed. Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria. 2008.
OLIVEIRA, Jamary. Black Key versus White Key: A Villa-Lobos Device. Latin American Music Review, v. 5, n. 1, p. 33-47, 1984.
PAZ, Juan Carlos. Introdução à música de nosso tempo. São Paulo: Livraria Duas Cidades. 1976.
ROIG-FRANCOLÍ, Miguel. Understanding Post-Tonal Music. New York: McGraw-Hill, 2008.
SALLES, Paulo de Tarso. Villa-Lobos: Processos Composicionais. Campinas: Unicamp, 2009.
SANTORO, Alessandro. Um Estudo Analítico da Sonata para flauta (1941) de Cláudio Santoro. Musica Theorica, v. 2, n. 2. 2017.
SOUZA, Leandro Candido de. H. J. Koellreutter e a Revista Música Viva: apontamentos sobre a modernidade musical brasileira. Faces da História. Assis-SP, v. 1, n. 2, p. 161-185, 2014.
STRAUS, Joseph N. Introdução à teoria pós-tonal. New Jersey: Prentice Hall. 1990.
TOURINHO, Irene. Encontros com Koellreutter: sobre suas histórias e seus mundos. Estudos Avançados, v. 13, n. 36, p. 209-223, 1999.
TYMOCZKO, Dmitri. A Geometry of Music: Harmony and Counterpoint in the Extended Common Practice. New York: Oxford University Press, 2011.
TYMOCZKO, Dmitri. Scale Networks and Debussy. Journal of Music Theory, v. 51, n. 2, p. 219-294, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Rafael Fajiolli Oliveira
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a CC Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).