Identities between sound and clay
The zabumba Mestre Vitalino and the pifano in Alto do Moura
DOI:
https://doi.org/10.11606/rm.v19i2.164376Keywords:
Zabumba Mestre Vitalino, Pipe (pifano), Alto do Moura, Caruaru, Music and IdentityAbstract
The pífano and the clay are present in Caruaru. The first, related to the June parties and the forró. The second for diffusion it received through Vitalino. Vitalino was artisan and pifeiro. To continue Master's legacy, Vitalino’s family, together with João do Pife, founded the Zabumba Mestre Vitalino. This paper aims to understand how happens the identity construction that relates the pífano sound with the production of figurative art of clay in Alto do Moura, focusing on Zabumba Mestre Vitalino. We interviewed some members Vitalino’s family, and we observed moments when Zabumba played, because the music is constituted by the environment in which it is inserted. In this way we use Ethnomusicology and Cultural Studies as theoretical contribution. Most of the information was obtained during the fieldwork done for the “Inventory of craft of artisan of clay of Alto do Moura – Caruaru – PE”.
Downloads
References
ARTE POPULAR DO BRASIL. Mestre Vitalino. Blog. Nov., 2011. Disponível em <http://artepopularbrasil.blogspot.com/2010/11/mestre-vitalino.html> Acesso em 15, ago., 2019.
BLACKING, John. How musical is man? 6. ed. Seattle: University of Washington Press, 2000.
COHEN, Sara. Identity, Place and the ‘Liverpool Sound’. In STOKES, Martin (edt.). Ethnicity, identity and music: the musical construction of place. Oxford and New York: Berg, 1997. p. 117-134.
DIÁRIO DE PERNAMBUCO. São João 2019. 17, maio, 2019. Disponível em <https://www.diariodepernambuco.com.br/noticia/vidaurbana/2019/05/confira-o-calendario-das-comidas-gigantes-em-caruaru.html> Acesso em 12, ago., 2019.
FARIAS, Edson. Faces de uma festa-espetáculo: redes e diversidade na montagem do ciclo junino em Caruaru. Sociedade e Cultura, Goiás, v. 8, n. 1, p. 7-28, 2007.
GASPAR, Lúcia. Alto do Moura, Caruaru, Pernambuco. Fundação Joaquim Nabuco. S/d. Disponível em <http://basilio.fundaj.gov.br/pesquisaescolar/index.php?option=com_content&view=article&id=815&Itemid=1> Acesso em 29, jun., 2019a.
GASPAR, Lúcia. Feira de Caruaru. Fundação Joaquim Nabuco. S/d. Recife. Disponível em <http://basilio.fundaj.gov.br/pesquisaescolar/index.php?option=com_content&view=article&id=434&Itemid=1> Acesso em 18, ago., 2019b.
GASPAR, Lúcia. Vitalino. Fundação Joaquim Nabuco. S/d. Disponível em <http://basilio.fundaj.gov.br/pesquisaescolar/index.php?option=com_content&view=article&id=124&Itemid=1> Acesso em 18, ago., 2019c.
HALL, Stuart. Quem precisa da identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.); HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva Petrópolis: Editora Vozes, 2000. p. 103-133.
HOBSBAWM, Eric. Introdução: a invenção das tradições. In: HOBSBAWM, Eric; RANGER, Terence (org.). A invenção das tradições. Rio de Janeiro: Paz e Tereza, 1984.
IBGE. Brasil/Pernambuco/Caruaru. S/d. Disponível em <https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pe/caruaru/panorama> Acesso em 11, ago., 2019.
MELO, Reginaldo. De Vitalino Pereira à Mestre Vitalino. Cordel. Sem lugar de impressão. S/d.
PEDRASSE, Carlos Eduardo. Bandas de Pífano de Caruaru: uma análise musical. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.
PREFEITURA DE CARUARU. História: sobre Caruaru. S/d. Disponível em <https://caruaru.pe.gov.br/historia/> Acesso em 14, ago., 2019.
SALLES, Vicente. Vitalino e seu Zabumba (texto no encarte do CD). In: VITALINO E SEU ZABUMBA. Vitalino e Seu Zabumba: documentário sonoro do folclore brasileiro. CD (cópia de LP). Ministério da Educação e Cultura; Departamento de Assuntos Culturais; Campanha de Defesa do Folclore Brasileiro. Estúdio da rádio MEC, Rio de Janeiro, 1960.
SANTOS, João Alfredo Marques dos (João do Pife). Entrevista de XXXX, em 7, fev., 2018J. Caruaru. Áudio. Oficina João de João do Pife, bairro do Salgado.
SANTOS, Manoel Vitalino Pereira dos. Entrevista de XXXX, em 6, abr., 2018M. Caruaru. Áudio. Residência do entrevistado, Alto do Moura.
SANTOS, Severino Pereira dos (Severino Vitalino). Entrevista de XXXX, em 6, abr., 2018S. Caruaru. Áudio. Casa-Museu Mestre Vitalino, Alto do Moura.
SILVA, Tomaz Tadeu da (org.); HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva Petrópolis: Editora Vozes, 2000.
SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.); HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva Petrópolis: Editora Vozes, 2000. p. 73-102.
STOKES, Martin (ed.). Ethnicity, identity and music: the musical construction of place. Oxford and New York: Berg, 1997. p. 1-27.
STOKES, Martin (ed.). Introduction: Ethnicity, Identity and Music. In:STOKES, Martin Ethnicity, identity and music: the musical construction of place. Oxford and New York: Berg, 1997. p. 1-27.
VELHA, Cristina Eira. Significações sociais, culturais e simbólicas, na trajetória da Banda de Pífanos de Caruaru e a problemática histórica do estudo da cultura de tradição oral no Brasil (1924-2006). Dissertação (Mestrado em História Social) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
VITALINO E SEU ZABUMBA. Vitalino e Seu Zabumba: documentário sonoro do folclore brasileiro. CD (cópia de LP). Ministério da Educação e Cultura; Departamento de Assuntos Culturais; Campanha de Defesa do Folclore Brasileiro. Estúdio da rádio MEC, Rio de Janeiro, 1960.
WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: um introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.); HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva Petrópolis: Editora Vozes, 2000. p. 7-72.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Marília Paula dos Santos
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a CC Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).