Creation of the game for children's choirs
DOI:
https://doi.org/10.11606/rm.v20i1.169754Keywords:
Children choir, Games, Music educactionAbstract
This paper was formulated from a master's thesis sought to propose a sequence of steps for the development of the didactic game in the rehearsals of children's choirs, in addition to its recreational character, but as an interesting tool for learning the music repertoire. Through bibliographic studies of the current literature related to playing games, choral conducting and music education, it was considered the organization of these concepts so the presence of the game during the rehearsals is justified and can promote meaning in learning and progress in the quality of the performance. It was considered that the conductor is responsible for applying tests and it is up to him to plan dynamic proposals avoiding the frequency of mechanized teaching wich often tends to distance the child's interest from the choir rehearsal.
Downloads
References
ALMEIDA, Theodora M. M. de. Quem canta seus males espanta 2. São Paulo: Caramelo, 2000.
BRITO, Teca A. Música na educação infantil. São Paulo: Ed. Fundação Petrópolis, 2003.
BROUGERE, Gilles. A criança e a cultura lúdica. Rev. Fac. Educ. São Paulo, v. 24, n. 2, p. 103-116, 1998.
CAILLOIS, Roger. O jogo e os homens: a máscara e a vertigem. Tradução de José G. Pallha. Lisboa: Ed. Livros Cotovia, 1990.
CLARKE, Eric. Processos cognitivos da performance. Revista Música, Psicologia e Educação, Porto, nº 1, 61-76, 1999. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.22/3121. Acesso em: 1 abr. 2020.
COLL, César. Introdução. In: COLL, Cesar; POZO, Juan; SARABIA, Barnabé; VALLS, Enric. Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
CÓRIA-SABINI, Maria A.; LUCENA, Regina F. Jogos e Brincadeiras na Educação Infantil. 2ª Edição. Campina: Papirus, 2004.
FIGUEIREDO, Sérgio L. F. de. O ensaio coral como momento de aprendizagem: a prática coral numa perspectiva de educação musical. MARTINS, Raimundo (orientador). Dissertação (Mestrado em Música) /Instituto de Artes, UFRGS, Porto Alegre, 1990.
FONTERRADA, Marisa T. de O. De tramas e fios: um ensaio sobre música e educação. São Paulo: Editora UNESP, 2003.
FORTIN, Christine. 100 jogos cooperativos. São Paulo: Ground, 2011.
FREIRE, João B. O jogo: entre o riso e o choro. Campinas: Autores Associados, 2002.
HUIZINGA, Joan. Homo ludens. Tradução de João P. Monteiro e Newton Cunha. São Paulo: Perspectiva, 1995.
KASHIMA, Rafael K. A função e o desenvolvimento do jogo didático nos ensaios de coros infantis, MENDES, Adriana (orientadora). Dissertação (Mestrado em Música) /Instituto de Artes, UNICAMP, Campinas, 2014.
KISHIMOTO, Tizuco M. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo: Cortez, 2006.
KOUDELA, Ingrid D. Jogos teatrais. São Paulo: Ed. Perspectiva, 2007.
NEGRINE, Airton. Aprendizagem e desenvolvimento infantil. Porto Alegre: Propil, 1994.
OLIVEIRA, Cleodiceles B. N. de. A prática do canto coral infantil como processo de musicalização. 72 páginas. Orientador: FIORINI, Carlos F. Dissertação (Mestrado em Música) /Instituto de Artes, UNICAMP, Campinas, 2012.
SHIMITI, Lucy M. O ensaio. In: SESC SÃO PAULO (Org.) Canto, canção, cantoria: como montar um coral infantil. São Paulo: SESC, 1997, p. 120-132.
SPOLIN, Viola. Jogos teatrais, o fichário de Viola Spolin. São Paulo: Perspectiva, 2006.
STAALDUINEN, Jean-Paul Van; FREITAS Sara de. A Game-Based Learning Framework: Linking Game Design and Learning Outcomes. In: KHINE, Myint S. Learning to play. Exploring the future of education with vídeo games. Nova York: Peter Lang, 2011. Cap. 3.
STOROLLI, Wânia M. A. O corpo em ação: a experiência incorporada na prática musical. Revista da ABEM, v. 19, n. 25, p. 131-140, 2014.
VIGOTSKI, Lev S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Rafael Keidi Kashima
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a CC Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).