(Re) Actions of the Brazilian Music Education Association in times of pandemic: between adaptations and the construction of a new future

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v20i2.179804

Keywords:

ABEM, CODIV-19 Pandemic, Confrontations, Reactions

Abstract

The COVID-19 pandemic is a phenomenon that, recognized as such since March 2020, has plagued humanity, impacting, in different ways and intensities, countries and regions where SARS-CoV-2 circulates. This phenomenon forced the mobilization of all sectors of society, redrawing the daily lives of institutions and people around the world. At a national level, the Brazilian Association for Music Education (ABEM), through its Board (2020-2021), has used different strategies in an attempt to keep the area articulated and engaged, especially in emerging issues, through online actions since the beginning of the pandemic period. In this text, we discuss these undertakings, reflecting on changes in the Association - driven by the health crisis integrated with the pre-existing political, economic and social crises in the country, and intensified by the policies of the current government - and also on the possible role of the Entity in the post-Covid-19 world.

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Author Biographies

  • Marcus Vinicius Medeiros Pereira, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Marcus Vinícius Medeiros Pereira é doutor em Educação, pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. É Professor Associado da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), onde atua como docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação. É Supervisor do Centro Cultural Pró-Música UFJF, e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade de Brasília (UnB). É autor do livro “Ensino Superior e as Licenciaturas em Música: um retrato do habitus conservatorial nos documentos curriculares”. Seus interesses de pesquisa abrangem a sociologia da educação e da cultura, com foco no currículo e na educação musical. É o atual presidente da Associação Brasileira de Educação Musical (ABEM).

  • Mário André Wanderley Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

    Mário André Wanderley Oliveira tem pós-doutorando em Música pelo Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (PPGMus/UFRN); doutorado em Música (área de concentração: Educação Musical) pelo Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGMus/UFRGS); mestrado em Música (área de concentração: Educação Musical) pelo Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade Federal da Paraíba (PPGM/UFPB); especialização (pós-graduação lato-sensu) em Educação Musical pelas Faculdades Santo Agostinho de Montes Claros-MG (FASA); licenciatura em Música (Habilitação: Violão) pela Universidade Estadual de Montes Claros-MG (UNIMONTES); Curso Técnico em Instrumento (Violão) pelo Conservatório Estadual de Música Lorenzo Fernández (CELF). Tem experiência em ensino de instrumento (violão e guitarra elétrica), tecnologia em música e em educação musical. Atuou como professor do CELF e em outras escolas especializadas de música com o ensino de instrumento e tecnologia em música. Foi tutor EaD da disciplina Teorias da Educação Musical no curso de Licenciatura em Música da Universidade de Brasília (UnB). Atua como professor no Programa de Pós-Graduação em Música da UFRN e coordena o Setor de Políticas e Projetos Acadêmicos da Escola de Música da UFRN (SPPA-EMUFRN). É membro do Grupo de Pesquisa Práticas de Ensino e Aprendizagem da Música em Múltiplos Contextos (PENSAMus - UFPB), pesquisador associado do Grupo de Pesquisa Formação e Atuação de Profissionais em Música (FAPROM - UFRGS) e membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Música da Escola de Música da UFRN (GRUMUS - UFRN). Integra a Diretoria da Associação Brasileira de Educação Musical (ABEM) - entidade da qual é Secretário.

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Published

2020-12-20

How to Cite

(Re) Actions of the Brazilian Music Education Association in times of pandemic: between adaptations and the construction of a new future. (2020). Revista Música, 20(2), 239-258. https://doi.org/10.11606/rm.v20i2.179804