Tupã: Brô MC’s indigenous rap as micropolitical performance

Authors

  • Marta Macedo Brietzke Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v23i1.212212

Keywords:

Indigenous rap, Brô MC's, Performances, Micropolitcal, Musicking

Abstract

This text addresses a performance with musical practices by the indigenous rap group Brô MC's, together with the Ueze Zahran Indigenous Children's Orchestra, held in 2019 at the closing of the XXIV Congress of the Brazilian Association of Musical Education. Through autoethnographic approaches, the text discusses and conceives this performance as micropolitics, according to the concepts of Suely Rolnik (2019), proposing the need for a conscious presence in such practices. It emphasizes the ideas of performance as approached by Schechner and Turner (2006) and adopts Christopher Small's (1999) conception of musicking to expand the performance ideas commonly adopted by the music field, which are related to the act of singing or playing a musical instrument. It also suggests the conceptions of listening to the world, in allusion to the ideas of readings and pronunciations of the world by Paulo Freire (2019), associating it with the concepts of micropolitics. It proposes, therefore, to participate in anti-racist debates from the academic universe, hegemonically identified as white.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABEM. Quem somos. [Site]. 2023. Disponível em <https://abem.mus.br/abem/>.

AVA MARANDU. (Produtor). 9min /2010. [vídeo]. 2012. Disponível em <https://youtu.be/-dvK6FyIpi4>.

BOAL, Augusto. A Estética do Oprimido. Rio de Janeiro: Editora Garamond Ltda, 2009.

BRIETZKE, Marta. (Filmagem). Brô MCs, Orquestra e Coro Infantil Indígena da Fundação Ueze Zahran. 2019. “Tupã”. [vídeo]. 2019. Disponível em < https://www.youtube.com/watch?v=AFdYoJggP_o&t=209s>.

BRIETZKE, Marta Macedo. Enseñanza colectiva de instrumentos musicales desde una perspectiva no colonial. In: BRAVO, Rubén; GRANDA, Sebastián; NARVÁEZ, Ana María (Org). Prácticas educativas, pedagogía e interculturalidad. Quito, Equador: Editorial Universitaria Abya-Yala, pp. 513-528, 2022.

BRIETZKE, Marta Macedo. Performances de Professores Violoncelistas na Formação de Iniciantes. Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo. Tese (Doutorado em Artes). 2023.

BRIETZKE, Marta Macedo; OLIVEIRA, Mário André Wanderley; PRESGRAVE, Fabio Soren. Performances com Musicares enquanto Performances de Existência. Orfeu, v. 7, n. 2, pp. 1-24, 2022.

BRÔ MC’S RAP INDÍGENA. (Produtor). Brô MC’s Rap Indígena [Mensagem em rede social]. (n. d.). Disponível em <https://www.facebook.com/BroMcsRap/>.

CARLSON, Marvin. Performance: uma introdução crítica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

CARVALHO, Marivaldo Aparecido de; GODOY, Marília Ghizzi. Representações míticas guarani mbya: a palavra como fundamento da educação. Educação e Linguagem, v. 23/24, n. 14, pp. 120-145, 2011.

CUFA TV DOURADOS. (Produtor). Brô MC's - Eju Orendive | clipe oficial | legendado [vídeo]. 2010. Disponível em <https://youtu.be/oLbhGYfDmQg>.

DENZIN, Norman. Re-leyendo Performance, Práxis y Política. Investigación Cualitativa, v. 1, n. 1, pp. 57-78, 2016.

FERNANDES, Ana Claudia Florindo. O rap e o letramento: a construção de identidade e a construção das subjetividades dos jovens na periferia de São Paulo. Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de São Paulo. Dissertação (Mestrado em Educação). 2014.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra. 1967.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.

GUILHERME, Jacqueline Candido. A Poética da Luta: Rap indígena entre os Kaiowá e Guarani em Mato Grosso do Sul. Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina. Dissertação (Mestrado em Antropologia). 2014.

ICLE, Gilberto. Da performance na educação: perspectivas para a pesquisa e a prática. In: PEREIRA, Marcelo de Andrade (Org). Performance e Educação: (des)territorializações pedagógicas. Santa Maria: Editora UFSM, pp. 9-22, 2013.

OLIVEIRA, Luciana de. Bro MC’s Rap Indígena: O pop e a constituição de fóruns cosmopolíticos na luta pela terra Guarani e Kaiowa. Revista ECO Pós, v. 3, n. 19, pp. 199-220, 2016.

ROLNIK, Suely. Esferas da Insurreição: Notas para uma vida não cafetinada. São Paulo, Brasil: n-1 edições, 2018.

SANTANA, Jorge; TRINDADE, Israel. 2017. Brô MC’s e os agenciamentos discursivos transculturais Guarani-Kaiowá. Humanidades e Inovação, v. 3, n. 4, pp. 221-234, 2017.

SANTOS, Silvio Matheus Alves. O método da autoetnografia na pesquisa sociológica: atores, perspectivas e desafios. PLURAL, Revista do Programa de Pós‑Graduação em Sociologia da USP, São Paulo, v. 24, n. 1, pp. 214-241, 2017.

SEGÓVIA; NAJAR. (produtor). Diario Guarani - Pare Bartomeu Melià Lliteres. [Documentário cinematográfico]. (n.d.). Paraguai: La Babosa Cine.

SCHECHNER, Richard. “O que é performance?” In: SCHECHNER, Richard. Performance studies: an introduccion. 2. ed. New York & London: Routledge, pp. 28-51, 2006.

SILVA, Sofia Robin Ávila da; TETTAMANZY, Ana Lúcia Liberato; Conte, Daniel. O rap em performance resistindo à colonialidade no Brasil: os Brô MC's. Revista Língua e Literatura, v. 13, n. 19, pp. 192-208, 2017.

SMALL, Christopher. El Musicar: Un ritual en el Espacio Social. Revista Transcultural de Música, n. 4, pp. 1-16, 1999.

TAYLOR, Diana. Introducción. Performance, teoria y práctica. In: TAYLOR, Diana; FUENTES, Marcela. Estudios Avanzados de Performance. México: FCE, Instituto Hemisférico de Performance y Política; New York University: Tisch School of the Arts, pp. 7-30, 2011.

WEB TV DE DOURADOS. (Produtor). (2010). Cufa.ms entrevista | Brô Mc's - Parte 1 [vídeo]. 2010. Disponível em <https://youtu.be/DV91uRs2CDg>.

Published

2023-09-01

How to Cite

Tupã: Brô MC’s indigenous rap as micropolitical performance. (2023). Revista Música, 23(1), 399-414. https://doi.org/10.11606/rm.v23i1.212212