Sing, sing, my people: a literature review on the children's choir in the annals of ABEM National Congresses

Authors

  • Klesia Garcia Andrade Universidade Federal da Paraíba
  • Anaide Maria Alves da Paz Conservatório Pernambucano de Música
  • Valdiene Carneiro Pereira Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v23i1.212250

Keywords:

Children's choir, Literature review, ABEM Annals

Abstract

The article presents partial data from a literature review, of a systematic and autonomous nature, whose general objective is to understand what the contents of journals and annals of ABEM and ANPPOM reveal about children and youth choir practice. The results discussed concern the contents of articles published in 15 annals of ABEM National Congresses, held from 2001 to 2019. The review was organized in two distinct stages. The first dealt with the identification of the articles and the second, in progress, with the reading and analysis of the contents. The analysis of the articles is guided by a script whose data are discussed in weekly meetings between the researchers. Considering the complexity that permeates the use of certain terminologies in the universe of choral singing, conceptions about the terms choir, children's youth and choral practice were outlined. Such conceptions collaborated in the definition of criteria for inclusion and exclusion of articles for the review. Of the 2753 articles published in the aforementioned annals, a total of 37 publications bring discussions about the children's and youth choir. Through six categories of analysis, we highlighted the highlights and predominance of topics discussed, as well as gaps in poorly explored subjects. The critical journey, of exhaustive and rigorous work with the review of the area, will be able to provide a general framework, guiding studies and bringing reflections on the paths that can be followed in the scope of academic productions on the children's and youth choir.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Klesia Garcia. Projeto “Um Canto em Cada Canto”: o coro infantil, seus ensinos e suas aprendizagens. 256 f. Orientação: Luis Ricardo Silva Queiroz. Dissertação (Mestrado em Música) – Programa de Pós-graduação em Música – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015a.

ANDRADE, Klesia Garcia. “Um Canto em Cada Canto”: o coro infantil e suas perspectivas músico-educativas, 22., 2015a, Natal-RN. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 22., 2015b, Natal-RN. Anais. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v1/papers/1034/public/1034-4491-1-PB.pdf. Acesso em 30 mar. 2023.

ANDRADE, Klesia Garcia. A ação pedagógica no Projeto “Um Canto em Cada Canto”, 22., 2015b, Natal-RN. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 22., 2015c, Natal-RN. Anais. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v1/papers/1035/public/1035-4492-1-PB.pdf. Acesso em 30 mar. 2023.

ANDRADE, Klesia Garcia. O coro infantil, seus ensinos e suas aprendizagens: perspectivas teóricas e metodológicas de uma pesquisa no Projeto “Um Canto em Cada Canto” In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 22., 2015d, Natal-RN. Anais. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v1/papers/1033/public/1033-4490-1-PB.pdf. Acesso em: 22 mar. 2023.

ANDRADE, Klesia Garcia. Coro criativo: uma pesquisa-ação sobre a criação musical na prática coral. 262 f. 2019. Orientação: Maura Penna. Tese (Doutorado em Música) – Centro de Comunicação, Turismo e Artes, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/18883?locale=pt_BR. Acesso em: 20 maio 2023.

ANDRADE, Klesia Garcia; BARROS, Matheus Henrique da Fonsêca Barros. Aspectos históricos e estruturantes da pesquisa-ação. In: BARROS, Matheus Henrique da Fonsêca Barros; PENNA, Maura (orgs.). Pesquisa-ação e educação musical: desvendando possibilidades. Petrolina: IFSERTAOPE, 2022. p. 11-27. Disponível em: https://releia.ifsertao-pe.edu.br/jspui/handle/123456789/898. Acesso em: 20 maio 2023.

ANDRADE, Débora; PEREIRA, Marcus Vinícius Medeiros. Afinação e seleção vocal em coros infantis do estado de Minas Gerais: uma pesquisa em andamento. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 24. 2019, Campo Grande. Anais. Disponível em: https://www.abem-submissoes.com.br/index.php/xxivcongresso/2019/paper/viewFile/176/194. Acesso em 04 abr. 2023.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. A abordagem qualitativa de pesquisa. In: ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Etnografia da prática escolar. 18ª ed. São Paulo: Papirus, 2012.

ANDRÉ, Marli. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, jul./dez. 2013. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-70432013000200009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 20 maio 2023.

BARROS, Clara Bezerra Nunes. Canto coral e Projeto Social: transformações sociais a partir da experiência educativa e estética. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 22., 2015, Natal-RN. Anais. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v1/papers/1536/public/1536-4568-1-PB.pdf. Acesso em: 16 mar. 2023.

BARTLE, Jean Ashworth. Lifeline for children’s choir directors. Toronto: Gordon V. Thompson Music, 1993.

BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 2003 (Colecção Ciências da Educação).

BORGES, Jane. Fabiano Lozano e as canções escolares. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 24. 2019, Campo Grande. Anais. Disponível em: http://abem-submissoes.com.br/index.php/xxivcongresso/2019/paper/viewFile/194/202. Acesso em: 13 out. 2022.

BRITO, Dhemy Fernando Vieira; BEINEKE, Viviane. Músicas que ouvimos e músicas que cantamos: ideias das crianças sobre o repertório do coro infantil. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 24. 2019, online. Anais. Disponível em: http://abem-submissoes.com.br/index.php/xxivcongresso/2019/paper/viewFile/154/93. Acesso em: 14 set. 2022.

BÜNDCHEN, Denise Sant’Anna; SPECHT, Ana C. Meninas Arte em Canto: corpo e voz no fazer musical. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 13., 2004, Rio de Janeiro-RJ. Anais. Disponível em:

http://abemeducacaomusical.com.br/sistemas/anais/congressos/ABEM_2004.pdf. Acesso em: 27 abr. 2023.

BÜNDCHEN, Denise Sant’Anna. Cognição, música e corpo no canto coral: um fazer musical criativo. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 13., 2004, Rio de Janeiro-RJ. Anais. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/sistemas/anais/congressos/ABEM_2004.pdf . Acesso em: 27 abr. 2023.

CAREGNATO, Caroline; DIAS, Gustavo Angelo. Análise do texto no repertório coral infantil: um diálogo entre o campo das Letras e a Educação Musical. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 20., 2011, Vitória-ES. Anais. p. 392-400.

CHIARELLI, Lígia Karina Meneghetti; FIGUEIREDO, Sérgio Luiz Ferreira de. Canto coral: um levantamento sobre os trabalhos apresentados nos Encontros Nacionais e Congressos da ABEM entre 1992 e 2009. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 19., 2010, Goiânia. Anais. Goiânia: ABEM, 2010, p. 551-560. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/sistemas/anais/congressos/Anais_abemcongresso_2010_parte1.pdf. Acesso em: 20 maio 2023.

COSTA, Marineide Marinho Maciel. “Um canto em cada canto": coro da orquestra da juventude de Salvador. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 13., 2004, Rio de Janeiro-RJ. Anais. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v1/papers/1490/public/1490-4467-1-PB.pdf. Acesso em: 26 abr. 2023.

COSTA, Patricia. Afinal, coro infanto-juvenil, coro juvenil ou coro jovem? Observatório Coral Carioca. 2017. Disponível em:

https://observatoriocoral.art.br/sites/default/files/documentos/artigos/2017-03-afinal-coro-infanto-juvenil-coro-juvenil-ou-coro.pdf. Acesso em: 20 maio 2023.

CRISPIM, Juliana. Coro infanto-juvenil Os Curumins: construindo referências para a prática musical contextualizada. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 18., 2009, Londrina-PR. Anais. p. 475-481. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/sistemas/anais/congressos/Anais_abem_2009.pdf. Acesso em: 19 abr. 2023.

DALLANHOL, Katia M. B.; GUERINI, Stela M. B. Coral do Colégio de Aplicação. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 12., 2003, Florianópolis-SC. Anais. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/sistemas/anais/congressos/ABEM_2003.pdf. Acesso em: 04 abr. 2023.

FIGUEIREDO, Sérgio Luiz Ferreira de. O ensaio do coro como momento de aprendizagem: a prática coral numa perspectiva de educação musical. 144f. Orientação: Raimundo Martins. Dissertação (Mestrado em Música) – Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 1990.

FIGUEIREDO, Sérgio Luiz Ferreira de. A prática coral na formação musical: um estudo em cursos superiores de Licenciatura e Bacharelado em música. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, 15., 2005, Rio de Janeiro. Anais. Rio de Janeiro: ANPPOM, 2005, p. 362-369. Disponível em: https://antigo.anppom.com.br/anais/anaiscongresso_anppom_2005/sessao8/sergio_figueiredo.pdf. Acesso em: 20 maio 2023.

FONSECA, Cláudia Cavalcante; DIAS, Leila Miralva Martins. Prática coral no Programa Conquista Criança: um estudo de caso em andamento. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 22., 2015, Natal-RN. Anais. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v1/papers/1490/public/1490-4467-1-PB.pdf. Acesso em: 13 abr. 2023.

FONSECA, Luanna Aparecida Batista da. O coral infantojuvenil da UFMT e os desafios de peças a três vozes. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 24, 2019, online. Anais. 2019. Disponível em: http://abem-submissoes.com.br/index.php/xxivcongresso/2019/paper/viewFile/129/123. Acesso em: 15 set. 2022.

FRANCHINI, Rogeria Tatiane Soares. A prática coral e a educação musical. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 22., 2015, Natal-RN. Anais. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v1/papers/1010/public/1010-4376-1-PB.pdf. Acesso em: 22 mar. 2023.

GABORIM MOREIRA, Ana Lucia Iara. Coral infantil Ama/Pró-Seguir: uma proposta de educação musical para crianças carentes da periferia de São Paulo. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 12., 2003, Florianópolis-SC. Anais. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/sistemas/anais/congressos/ABEM_2003.pdf. Acesso em: 04 abr. 2023.

GABORIM-MOREIRA. Ana Lúcia Iara. Regência coral infantojuvenil no contexto da extensão universitária: a experiência do PCIU. 574f. Orientação: Marco Antonio da Silva Ramos. Tese (Doutorado em Música) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

GABORIM-MOREIRA, Ana Lucia Iara; STOCCHERO, Mariana Araújo. Projeto Coral Infantojuvenil (PCIU!): ensino, pesquisa e extensão na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (Pôster). In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 22., 2015, Natal-RN. Anais. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v1/papers/1408/public/1408-4606-1-PB.pdf. Acesso em: 23 mar. 2023.

GABORIM-MOREIRA, Ana Lucia Iara; OLIVEIRA, Ana Lúcia Carneiro de. Formação do regente coral infantojuvenil no curso de Licenciatura em Música: o caminho da extensão. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 23., 2017, Manaus-AM. Anais. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v2/papers/2633/public/2633-9453-1-PB.pdf. Acesso em: 13 out. 2022.

GOIS, Micheline Prais de Aguiar Marim; OLIVEIRA, Andréia Pires Chinaglia de. Canto coletivo: brincando e cantando – uma proposta de Educação Musical. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 19., 2010, Goiania-ES. Anais. p. 14-22. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/sistemas/anais/congressos Anais_abemcongresso_2010_parte1.pdf. Acesso em: 20 abr. 2023.

GOIS, Micheline Prais de Aguiar Marim. A dimensão lúdica na regência de coro infantil. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 22., 2015, Natal-RN. Anais. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v1/papers/1123/public/1123-4511-1-PB.pdf. Acesso em: 06 abr. 2023.

JORGE, Sâmela Cristina de Souza. O canto coral em diferentes contextos: um olhar comparativo entre um projeto social na periferia de Belém e uma escola particular de ensino básico em Ananindeua/Pará. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 24, 2019, online. Anais. 2019. Disponível em: http://abem-submissoes.com.br/index.php/xxivcongresso/2019/paper/viewFile/329/223. Acesso em: 28 set. 2022.

KNHIS, Alessandra; MACHADO, Daniela D. Vivências musicais e as opiniões de alunos do ensino fundamental e médio do Colégio de Aplicação da UFSC sobre a atividade de canto coral que participam. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 15., 2006, Anais. p. 733-738. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/sistemas/anais/congressos/ABEM_2006.pdf. Acesso em: 26 abr. 2023.

LAVILLE, Christian; DIONNE, Jean. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Tradução: Heloísa Monteiro e Francisco Settineri. Porto Alegre: Artmed; Belo Horizonte: Editora da UFMG, 1999.

LELIS, Oleide; SCHIMITI, Lucy; GARCIA, Klesia. Projeto “um canto em cada canto”: o social e o musical mediado pela atividade coral. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 18., 2009, Londrina-PR. Anais. p. 1045-1051. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/sistemas/anais/congressos/Anais_abem_2009.pdf. Acesso em: 26 abr. 2023.

LIMA, Ailen Balog; SANTOS JUNIOR, Paulo Jeovani dos. Em busca da afinação no Coral Infantil como meio de musicalizar no Programa do PIBID de Música no UNASP. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 22., 2015, Natal-RN. Anais. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v1/papers/1255/public/1255-4653-1-PB.pdf. Acesso em: 23 mar. 2023.

MACIEL, Edineiram; MAGALHÃES, Maria Cristina Evangelista. Auto do Sertão: ressignificando o canto coral. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 16., 2007, Anais.

NUNES, Bruno de Sá; BORGES, Jane. Musicalizando por meio do coro infantil: uma experiência na escola pública. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 20., 2011, Vitória-ES. Anais. p. 1512-1519.

NÚNEZ, Francisco J. Globalization, multiculturalism, and the childre’s chorus. In: QUADROS, André (Ed.). Choral music. New York: Cambridge University Press, 2012, p. 203-215.

OKOLI, Chitu. Guia para realizar uma revisão sistemática da literatura. Tradução de David Wesley Amado Duarte; Revisão técnica e introdução de João Mattar. EaD em Foco, 2019;9 (1): e748. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.748.

PAZIANI, Juliana Damaris de Santana. Repertório para coro infanto-juvenil nos grupos corais do Projeto Guri. In: In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 21., 2013, Pirenópolis-GO. Anais. p. 2215-2225. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/sistemas/anais/congressos/ABEM_2013_p.pdf . Acesso em: 29 mar. 2023.

PENNA, Maura; MENDES, Eliane; BANDEIRA; Ian Bandeira; BARROS, Olga Renalli. O Canto Coral no Programa Mais Educação: a defasagem entre a proposta e a ação. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 22., 2015, Natal-RN. Anais. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v1/papers/1017/public/1017-4420-1-PB.pdf. Acesso em: 13 abr. 2023.

PENNA, Maura. Construindo o primeiro projeto de pesquisa em educação musical. Porto Alegre: Sulina, 2020.

POMIANOSKI, Eliziany Perla Ferreira; FINCK, Regina. Projeto Oficina de Canto Coral: relato das vivências músico-vocais desenvolvidas junto ao Departamento de Música/UDESC. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 12., 2003, Florianópolis-SC. Anais. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/sistemas/anais/congressos/ABEM_2003.pdf. Acesso em: 04 abr. 2023.

RAO, Doreen. We will sing! New York: Boosey e Hawkes, 1993.

SIMÕES, Thays Lana Peneda; SANTIAGO, Patrícia Furst. Metodologia de pesquisa para investigar a inclusão de práticas corporais no ensino-aprendizagem da técnica vocal para grupos corais infanto-juvenis. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 22., 2015, Natal-RN. Anais. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v1/papers/1226/public/1226-4546-1-PB.pdf. Acesso em: 06 abr. 2023.

SOBREIRA, Silvia; BOECHAT, Bruno. A extensão vocal infantil. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 22., 2015, Natal-RN. Anais... Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v1/papers/1024/public/1024-4409-1-PB.pdf. Acesso em: 29 mar. 2023.

SANTOS, Najla Elisângela dos; FIGUEIREDO, Sérgio Luiz Ferreira de. Funções da prática coral no contexto escolar. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 20., 2011, Vitória-ES. Anais. p. 1217-1225.

SANTOS, Regina Marcia Simão et al. COROPASSO: o corpo canta, anda, pensa, recria, faz, compartilha – o projeto sociomusical CECOM/Gardênia Azul. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 21., 2013, Pirenópolis-GO. Anais. p. 723-734. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/sistemas/anais/congressos/ABEM_2013_p.pdf. Acesso em 30 mar. 2023.

SILVA, Alessandra Araújo da. Saudades do Nordeste: práticas musicais em um espetáculo de coro. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 19., 2010, Goiânia-ES. Anais. p. 14-22. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/sistemas/anais/congressos/Anais_abemcongresso_2010_parte1.pdf. Acesso em: 20 abr. 2023.

SILVA, Luiz Eduardo; FIGUEIREDO, Sérgio Luiz Ferreira de. Prática coral: um panorama das publicações de anais de encontros e congressos da ABEM e ANPPOM dos últimos dez anos (2003-2013). In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 22., 2015, Natal. Anais. Natal: Abem. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v1/papers/1092/public/1092-4501-1-PB.pdf. Acesso em: 20 maio 2023.

RIBEIRO, Cinara Baccili. Levantamento de teses, dissertações e artigos sobre a prática profissional do regente de coros como educador musical. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 22., 2015, Natal. Anais. Natal: Abem. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v1/papers/1202/public/1202-4541-1-PB.pdf. Acesso em: 20 maio 2023.

SOARES, Gina Denise Barreto. Coro infantil: educação musical e ecologia social a partir das ideias de Koellreutter e Guattari. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 13., 2004, Rio de Janeiro-RJ. Anais. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v1/papers/1490/public/1490-4467-1-PB.pdf. Acesso em: 26 abr. 2023.

UTSUNOMIYA, Mirian Megumi. O regente de coro infantil de projetos sociais e as demandas por novas competências e habilidades. 130f. Orientação: Pedro Paulo Salles. Dissertação (Mestrado em Música) – Programa de Pós-graduação em Música – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

VIANNA, Gisele Garcia. Coro infanto-juvenil: uma experiência pedagógica com as diversidades. In: CONGRESSO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 12., 2003, Florianópolis-SC. Anais. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/sistemas/anais/congressos/ABEM_2003.pdf. Acesso em: 04 abr. 2023.

Published

2023-09-01

Issue

Section

Dossiê Temático: Música e relações étnico-raciais

How to Cite

Sing, sing, my people: a literature review on the children’s choir in the annals of ABEM National Congresses. (2023). Revista Música, 23(1), 1-36. https://doi.org/10.11606/rm.v23i1.212250