Headphone Listening Cultures

Contingencies and Crossings

Autores/as

  • Julián Jaramillo Arango Pontificia Universidad Javeriana - Departamento de Comunicación
  • Paulo Assis Barbosa Universidade de São Paulo
  • Esteban Astorga Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v20i1.172212

Palabras clave:

Audio Culture, Headphones, Walkman, Audio Portability

Resumen

This paper discusses the headphones as key factors in the establishment of a mobile listening culture by suggesting that the function of this artifact has been changing according not only with technological innovation, but also with economic contingencies borrowed from capitalist logics. By discussing concepts such as tympanic function (Jonathan Sterne) and Commodity Scientism (Thimoty Taylor) the text will examine theories on the origins of headphones, as well as analyzing early models. The Walkman, launched in the 1980, will be the subject of a detailed scrutiny, since it is responsible for linking the use of audio devices with the urban life. Afterward, the article will confront a handful of texts discussing mobile listening, fostered by the Walkman and extended by subsequent portable audio products such as the Apple’s iPod. In the contemporaneity, the headphones underwent a process of stylization and have achieved the status of a fashion accessory. On the other hand, they are being implemented in interactive audio narratives such as games and smartphone applications. Locative audio will be discussed as an experimental field envisaging future functions and features for the headphones.

Descargas

Los datos de descarga aún no están disponibles.

Biografía del autor/a

  • Julián Jaramillo Arango, Pontificia Universidad Javeriana - Departamento de Comunicación

    Julian Jaramillo Arango nasceu em Bogotá/Colômbia, finalizou o curso de graduação em composição musical em 2002 na Universidad de Los Andes. Em 2005, concluiu mestrado em Multimeios na UNICAMP sendo beneficiário da bolsa Carolina Oramas outorgada pelo Icetex/Colômbia, com o trabalho "Homens, Máquinas e homens-máquina: o surgimento da musica eletrônica", orientado pelo Prof Doutor Eduardo Paiva. Atuou entre 2006 e 2009 como professor na Universidades de los Andes, Xaveriana e Central, em Bogotá. Concluiu o doutorado na área de Sonologia, no programa de Musica da ECA/USP sob orientação do Prof Doutor Fernando Iazzetta e financiada pela FAPESP com tese intitulada ?Networked Music: criação e performance musical colaborativo na era da ciência da informação?. Entre 2015 e 2017 realizou pós-doutorado no programa de Design e Criação da Universidad de Caldas, em Manizales, com financiamento do departamento colmbiano de Ciencia e Tecnologia (Colciencias) com um projeto de desenvolvimento tecnológico denominado ?Diseño de Sonido para el Espacio Urbano?. Arango explora os meios sonoros interativos na convergência entre a Musica, a Arte, o Design e a Comunicação digital e articula ciência, arte, tecnologia, criatividade, sociedade y comunidade de uma perspectiva crítica y aberta a reconhecer novos saberes.

  • Paulo Assis Barbosa, Universidade de São Paulo

    Mestrando em Música na ECA - USP, na área de Processos de Criação Musical - linha de pesquisa Sonologia: criação e produção sonora, sendo orientado pelo Prof. Dr. Fernado Henrique de Oliveira Iazzetta, início em 2017. Pesquisador e membro do NuSom, Núcleo de Pesquisas em Sonologia da USP - http://www2.eca.usp.br/nusom/. Bacharel em Arquitetura e Urbanismo pela FAU-USP (2002), com ênfase em Desenho Industrial. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Gravação, Mixagem e Masterização. Foi engenheiro de áudio e proprietário do Estúdio Audioclicks na Vila Mariana, São Paulo. Foi colaborador das revistas Cover Guitarra, Home Studio e Teclado & Áudio por quatro anos. Publicou método sobre estúdios caseiros na coleção didática "Toque de Mestre".

  • Esteban Astorga, Universidade Federal do Espírito Santo

    Artista Sonoro, direciona seu trabalho à pesquisa de outros meios de interação sonora e/ou musical fazendo uso de insumos tecnológicos de baixo custo como microcomputadores Raspberry Pi, microcontroladores Arduino e sensores diversos para desenvolvimento e emerção de interações sonoras e/ou musicais do contexto da prototipagem eletrônica, sonificação de dados e computação musical.

Referencias

ACOSTA MAYA, S. The Sony Walkman. Revista Universidad EAFIT, v. 36, n. 117, p. 19-27, jun. 2012.

APPLE. iTunes Store Top Music Retailer in the US. Apple, 2008. Retrieved from: <https://www.apple.com/newsroom/2008/04/03iTunes-Store-Top-Music-Retailer-in-the-US>. Accessed on: May 2020.

BEHRENDT. F. Locative media as sonic interaction design: walking through placed sounds. Journal of Mobile Media, v. 9, n. 2, 2015. Retrieved from <http://wi.mobilities.ca/frauke-behrendt-locative-media-as-sonic-interaction-design-walking-through-placed-sounds>. Accessed on: May 2020.

BEYERDYNAMIC. Once and Today. Beyerdynamic, 2014. Retrieved from: <https://global.beyerdynamic.com/company/once-and-today>. Accessed on: May 2020.

BULL, M. Sounding Out the City: Personal Stereos and the Management of Everyday Life. Oxford: Berg, 2000.

BULL, M. No Dead Air! The iPod and the Culture of Mobile Listening. Leisure Studies, v. 24, n. 4, p. 343-355, 2005.

CHAMBERS, I. The Aural Walk. In: COX, C.; WARNER, D. (ed.). Audio Culture: readings in modern music. New York: Continuum, 2004.

CUMMINGS, A. S. Democracy of Sound: music piracy and the remaking of american copyright in the twentieth century. New York: Oxford University Press, 2013.

DU GAY, P. et al. Doing Cultural Studies: the story of the Sony Walkman. London: SAGE Publications, 1997.

ESTREICH, B. The Electrophone System. Bob’s Old Phones, 2013. Retrieved from: <https://www.telephonecollecting.org/Bobs%20phones/Pages/Essays/Electrophone.htm>. Accessed on: May 2020.

GREENBURG, Z. Dr. Dre’s $3 Billion Monster: The Secret History Of Beats. Forbes, 2013. Retrieved from: <https://www.forbes.com/sites/zackomalleygreenburg/2018/03/08/dr-dres-3-billion-monster-the-secret-history-of-beats-3-kings-book-excerpt/#478d996e258d>. Accessed on: May 2020.

HILL, B. The iTunes influence. Engadget, 2013. Retrieved from: <https://www.engadget.com/2013/04/29/the-itunes-influence-part-one, https://www.engadget.com/2013/04/30/the-itunes-influence-part-two-setting-the-music-free, and https://www.engadget.com/2013/05/01/itunes-influence-art-in-the-age-of-digital>. Accessed on: May 2020.

HOSOKAWA, S. The Walkman effect. 1984 [2012]. In: STERNE, J. (ed.). The Sound Studies Reader. New York: Routledge, 2012.

HOWETH, L. S. History of Communications: electronics in the United States Navy. Washington, D.C.: U.S. Government Printing Office, 1963.

IAZZETTA, F. Música e Mediação Tecnológica. São Paulo: Perspectivas, 2009.

ISAACSON, W. Steve Jobs. New York: Simon & Schuster, 2011.

KOSS. Koss history. Koss, 2015. Retrieved from <https://www.koss.com/history>. Accessed on: May 2020.

SINGER, M. Nathaniel Baldwin, Utah Inventor and Patron of the Fundamentalist Movement. Utah Historical Quarterly, v. 47, n. 1, p. 42-53, 1979.

STERNE, J. The Audible Past: cultural origins of sound reproduction. Durham; London: Duke University Press, 2003.

STERNE, J. Mp3: the meaning of a format. Durham; London: Duke University Press, 2012.

TAYLOR, T. Strange Sounds. New York: Routledge, 2001.

TOWNSEND, A. Locative-Media Artists in the Contested-Aware City. Leonardo, v. 39, n. 4, p. 345-347, 2006.

HUNT, A.; HERMANN, T. Interactive Sonification. In HERMAN, T., HUNT, A., NEUHOFF, H. (ed.), The Sonification Handbook. Berlin: Logos-Verlag, 2011.

TUTERS, M.; VARNELIS, K. Beyond Locative Media: Giving Shape to the Internet of Things. Leonardo, v. 39, n. 4, p. 357-363, 2006.

VERSTRAETE, P. The Secret Theater revisited: eavesdropping on Locative Media Performance. Journal of Sonic Studies, v. 15, n. 1, 2017. Retrieved from <https://www.researchcatalogue.net/view/411830/411831>. Accessed on: May 2020.

Descargas

Publicado

2020-07-09

Cómo citar

Headphone Listening Cultures: Contingencies and Crossings. (2020). Revista Música, 20(1), 473-492. https://doi.org/10.11606/rm.v20i1.172212

Datos de los fondos