Djavan ou “De la musique avant toute chose ”

Authors

  • Ivan Siqueira Universidade de São Paulo. Escola de Comunicação e Artes.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i111p37-44

Keywords:

Djavan, strangeness, musical aesthetics

Abstract

This article is an attempt to address the method of writing songs employed by Djavan, one of the greatest songwriters and singers of the 20th century in Brazil, by highlighting his musical singularities such as asymmetric rhythmic forms, a feeling of strangeness and prevalence of musical aspects over the sense of lyrics. It also deals with his major influences – Brazilian popular music, music from the Northeast, Bossa Nova, jazz and pop music

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ivan Siqueira, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicação e Artes.

    é professor da Escola de Comunicações e Artes da USP

References

BOLLOS, Liliana Harb. “Considerações sobre a Música Popular no Ensino Superior”, in Anais XVII. Encontro Nacional da Abem. São Paulo, Abem, 2008.

CHERNOFF, John Miller. African Rhythm and African Sensibility. Chicago/London, The University of Chicago Press, 1979.

DJAVAN. Songbook, vol. 2. Rio de Janeiro, Lumiar, 1997.

ELME, Marcelo; FERNANDES, Ângelo. “Canto Popular e Padronização Vocal”, in XXIV Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música. São Paulo, 2014.

FERNANDES, Florestan. A Integração do Negro à Sociedade de Classes. São Paulo, FFLCH-USP, 1964.

GALVÃO, Walnice Nogueira. “MPB: Uma Análise Ideológica”, in Saco de Gatos. São Paulo, Duas Cidades, 1976.

GAVA, José Estevam. A Linguagem Harmônica da Bossa Nova. São Paulo, Unesp, 2002.

GAVIN, Charles. “O Som do Vinil: Entrevista Djavan”. Canal Brasil. Disponível em: http://osomdovinil.org/djavan-luz-cbs-1982. Acesso em: 14/ago./2016.

MAMMI, Lorenzo. “João Gilberto e o Projeto Utópico da Bossa Nova”, in Novos Estudos Cebrap, n. 34, nov.1992.

MORIN, Edgar. “Não se Conhece a Canção”, in Abraham Moles et al. Linguagem da Cultura de Massas: Televisão e Canção. Petrópolis, Vozes, 1973.

REVISTA POP. “Abertura: Cadê o Novo?”. São Paulo, Abril, março de 1975. Disponível em: http://festivalesdempb.blogspot.com.br. Acesso em: 14/ago./2016.

SCHOPENHAUER, Arthur. O Mundo como Vontade e Representação. São Paulo, Abril Cultural, 1985.

SIQUEIRA, Ivan. Paulinho da Viola: O Caminho de Volta (Um Estudo Poético-Musical da Canção Popular Brasileira. Dissertação de mestrado. São Paulo, FFLCH-USP, 1999.

TATIT, Luiz. Musicando a Semiótica: Ensaios. São Paulo, Annablume, 1997.

Published

2016-12-16

Issue

Section

Dossiê música popular brasileira na usp

How to Cite

SIQUEIRA, Ivan. Djavan ou “De la musique avant toute chose ”. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 111, p. 37–44, 2016. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i111p37-44. Disponível em: https://periodicos.usp.br/revusp/article/view/127598.. Acesso em: 19 may. 2024.