A etnografia musical como meio de desenvolvimento artístico: um relato

Autores/as

  • Chico Saraiva Universidade de São Paulo. Escola de Comunicação e Artes.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i111p89-98

Palabras clave:

ethnography, solo guitar, Brazilian song, creative musical processes, ethnomusicology

Resumen

This article presents an account of the musical ethnography developed in the Master’s thesis entitled “Violão-Canção: diálogos entre o violão solo e a canção popular do Brasil” [Guitar and Song: Dialogues between Solo Guitar and Popular Song in Brazil]. It is based on interviews with seven artists that are references in this field: João Bosco, Sérgio Assad, Luiz Tatit, Paulo Bellinati, Paulo César Pinheiro, Marco Pereira and Guinga; and it is developed through the points of contact between the universe of the solo guitar and the song, as well as between artistic and scientific achievements, taking advantage from both resources from classical music – related to music score and written tradition – and resources from current popular song. Its effective support is the recording audio and video. Thus, the project generates its own set of tools which have been shaping its developments, which are gradually released, such as films, books, and websites

Descargas

Los datos de descarga aún no están disponibles.

Biografía del autor/a

  • Chico Saraiva, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicação e Artes.

    é compositor, violonista, cantor e mestre em Música pela ECA-USP

Referencias

ANDRADE, Mário de. Cocos. São Paulo, Duas Cidades, 1984.

. Ensaio sobre a Música Brasileira. 4a ed. Belo Horizonte, Itatiaia, s.d. BLACKING, John. How Musical is Man? Seattle, University of Washington Press, 1973.

. “Música, Cultura e Experiência”, in Cadernos de Campo: Revista dos Alunos de Pós-Graduação em Antropologia Social da USP, n. 16. São Paulo, 2007.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. “Introdução: Rizoma”, in Mil Platôs - Capitalismo e Esquizofrenia. São Paulo, Editora 34, 1995.

HIKIJI, Rose Satiko Gitirana. A Música e o Risco: Etnografia das Performances de Crianças e Jovens. São Paulo, Edusp, 2006.

MORAIS, Domingos. “Do Gesto Musical, Gerador Privilegiado de Identidade Cultural - Ou de como se Forma o Sentimento de Pertença Consciente”, in A Cultura no Século XXI. Santiago de Compostela, Xunta de Galicia, Conselleria de Cultura, Comunicacion Social e Turismo, 2001.

PINTO, Tiago de Oliveira. “Som e Música: Questões de uma Antropologia Sonora”, in Revista de Antropologia, 44, 2001, pp. 221-86. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ra/v44n1/5345.pdf.

SEEGER, Antony. “Etnografia da Música”, in Cadernos de Campo, 17, 2008, pp. 237-60. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/viewFile/47695/51433.

TATIT, Luiz. O Cancionista: Composição de Canções no Brasil. São Paulo, Edusp, 1996.

. O Século da Canção. Cotia, Ateliê, 2004.

. Todos Entoam: Ensaio, Conversas e Canções. São Paulo, Publifolha, 2007.

WISNIK, José Miguel. “Cajuína Transcendental”, in Alfredo Bosi (org.). Leitura de Poesia. São Paulo, Ática, 1996, pp. 191-219.

. “Getúlio da Paixão Cearense: Villa-Lobos e o Estado Novo”, in Ênio Squeff; José Miguel Wisnik. Música. São Paulo, Brasiliense, 1982.

. “Encontros entre o Erudito e o Popular”. Disponível em: http://www.tecsi.fea.usp.br/eventos/Contecsi2004/BrasilEmFoco/port/artecult/musica/poperud/index.htm. Acesso em: 12/10/2013.

. “Entre o Erudito e o Popular”, in Revista de História, n. 157. São Paulo, USP, 2007, pp. 55-72.

. Machado Maxixe: O Caso Pestana. São Paulo, Publifolha, 2008.

. O Coro dos Contrários: A Música em Torno da Semana de 22. Dissertação de mestrado. São Paulo, FFLCH-USP, 1974.

. O Som e o Sentido. São Paulo, Companhia das Letras, 1989.

Publicado

2016-12-16

Número

Sección

Dossiê música popular brasileira na usp

Cómo citar

SARAIVA, Chico. A etnografia musical como meio de desenvolvimento artístico: um relato. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 111, p. 89–98, 2016. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i111p89-98. Disponível em: https://periodicos.usp.br/revusp/article/view/127604.. Acesso em: 19 may. 2024.