Conduzir e conformar: o que a escola faz ao instituir práticas de moralização? Pensar a educação moral no Brasil com Émile Durkheim

Authors

  • Katiene Nogueira da Silva Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.i137p101-114

Keywords:

moralization, moral education, history of education, democratization of education, Durkheim

Abstract

This article will seek to discuss what the school does when it institutes practices of moralization in this space. The use of the term “moralization” used here is understood as the morality that aims to be practiced and inserted in people’s behavior. There is no way to think about morality as inserted in the education system without considering its importance in the belief that a well educated and moralized population would guarantee the adequate functioning of social life. This vision, quite widespread in the pedagogical literature and in the discourses evoked in the field of education, is initially brought by the influence of Catholicism and the Jesuits in Brazilian education, being later strengthened by the republican ideals that take education as one of the pillars of the national organization and subsequently echo the theory of French intellectual Émile Durkheim.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Katiene Nogueira da Silva, Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

    Professora da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo.

References

BERNARDES, J. M. “Conceituação sociológica da educação”. Revista do Professor, jul.-set./1961, pp. 4-5.

CARVALHO, M. M. C. de. A escola e a República. São Paulo, Brasiliense, 1989.

DURKHEIM, É. L’évolution pédagogique en France. Paris, PUF, 1990.

DURKHEIM, É. A educação moral. Petrópolis, Vozes, 2008.

FARIA FILHO, L. M. de. Dos pardieiros aos palácios: forma e cultura escolares em Belo Horizonte (1906/1918). Tese de doutorado. São Paulo, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 1996.

FARIA FILHO, L. M. de. “A instrução elementar no século XIX”, in E. M. S. T. Lopes; C. G. Veiga; L. M. de Faria Filho (orgs.). 500 anos de educação no Brasil.Belo Horizonte, Autêntica, 2000, pp. 35-53.

FERNANDES, H. R. Sintoma social dominante e moralização infantil. São Paulo, Edusp/Escuta, 1994.

HILDEBRAND, A. “Conferência”. Revista do Professor, out.-dez./1961, pp. 3-7.

HILSDORF, M. L. S. “Mestra Benedita ensina primeiras letras em São Paulo (1828-1858)”. 1º Seminário Docência, Memória e Gênero. São Paulo, Plêiade, 1996, pp. 95-104.

HILSDORF, M. L. S. História da educação brasileira: leituras. São Paulo, Pioneira Thomson Learning, 2003.

LELIÈVRE, C. “Les profs, l’école et la sexualité”. Revue Recherche et Formation, n. 52. Paris, 2006, pp. 71-7.

LIPORONI, T. E. “Delinquência infanto-juvenil”. Revista do Professor, mai./1964.

REIS, S. B. dos. “Egoísmo e altruísmo”. Revista do Professor, ago./1965.

SILVA, K. N. da. Do controle das paixões à maestria de si: um estudo acerca das práticas e das representações de moralização na escola pública paulista (1948-1978). Tese de doutorado. São Paulo, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2011.

SKIDMORE, T. Brasil: de Getúlio a Castelo. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1982.

SONNEWEND, P. “Mecanismos de ajustamento”. Revista do Professor, ago.-set./1962, pp. 17-18 .

SOUSA, R. F. de. Templos de civilização: um estudo sobre a implantação dos grupos escolares no estado de São Paulo (1890-1910). Tese de doutorado. São Paulo, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 1996.

SOUZA, O. de. “A pedagogia de Pestalozzi”. Revista do Professor, jan.-mar./1963.

Published

2023-07-24

Issue

Section

Dossiê Vida escolar

How to Cite

SILVA, Katiene Nogueira da. Conduzir e conformar: o que a escola faz ao instituir práticas de moralização? Pensar a educação moral no Brasil com Émile Durkheim. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 137, p. 101–114, 2023. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.i137p101-114. Disponível em: https://periodicos.usp.br/revusp/article/view/214224.. Acesso em: 19 may. 2024.