A educação no pensamento conservador-autoritário brasileiro das primeiras décadas do século XX: um exame do “intérprete do Brasil” Alberto Torres

Authors

  • Roni C. D. de Menezes Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.i137p115-128

Keywords:

education, Alberto Torres, conservatism, liberal tradition

Abstract

This study proposal seeks to describe the emergence of the modality of a discourse and an intervention project created within a simultaneously conservative and authoritarian field that took shape in Brazil from the 1910s onwards, privileging, in this movement, diagnoses and proposals related to the educational sphere. Such an emergency is inseparable from the writing production of Alberto Torres, a jurist, journalist, politician and social thinker from Rio de Janeiro, prioritizing the 1900s and 1910s. For the operationalization of the intention, in addition to reviewing the distinctive traits of his authoritarian-conservative postulates in light of the liberal tradition dominant at the time in Brazilian social thought, this article proposes an examination of the articulation of educational issues in his program of modernization of the country’s society.

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Author Biography

  • Roni C. D. de Menezes, Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

    Professor da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de São Paulo.

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Published

2023-07-24

Issue

Section

Dossiê Vida escolar

How to Cite

MENEZES, Roni C. D. de. A educação no pensamento conservador-autoritário brasileiro das primeiras décadas do século XX: um exame do “intérprete do Brasil” Alberto Torres . Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 137, p. 115–128, 2023. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.i137p115-128. Disponível em: https://periodicos.usp.br/revusp/article/view/214226.. Acesso em: 19 may. 2024.