Ensino religioso nas escolas públicas: origem e desenvolvimento do projeto católico

Authors

  • Luiz Antônio Cunha Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.i142p75-90

Keywords:

Public education, Religious education, Catholic Church, Confessionalism, Secularism

Abstract

The article presents the religious education project of the Catholic Church in reaction to republican secularism in Brazil. After successive approaches, this project was decreed for the entire country in 1931 and incorporated by the Federal Constitution of 1934: elementary, secondary, professional and teaching schools should offer religious education during class hours, optional for students. Starting with the 1988 Constitution, dissent in the Catholic segment intended to replace the confrontation with a hegemonic dispute within the educational field, in the context of a religious field undergoing profound and rapid change. Different legal norms, originating from different demands, defined this discipline in divergent modalities, confessional and non-confessional. Originating from the religious field, the conflict was installed in the educational field, with no prospect of a solution.

Downloads

Author Biography

  • Luiz Antônio Cunha, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Sociólogo, pesquisador da área educacional e Professor Emérito da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

References

A REVOLUÇÃO de 30: textos e documentos. T. II. Brasília, Editora da UnB, 1982.

ANNAES da Assembléa Nacional Constituinte 1933-1934. Rio de Janeiro, Imprensa Nacional, 1935 -1937, v. 2 .

ATHAYDE, T. [LIMA, A. A.]. “Catholicismo e integralismo”. A Ordem, n. 58. Rio de Janeiro, de z . /193 4.

AZZI, R. “O início da restauração católica em Minas Gerais: 1920-1930”. Síntese, v. V, n. 14. Rio de Janeiro, set.-dez./1978.

BARBOSA, R. Obras completas de Rui Barbosa. Disponível em: www.casaruibarbosa.gov.br/rbonline/obrasCompletas.htm. BECKER, D. J. O communismo russo e civilisação christã. Porto Alegre, Livraria do Globo, 1933.

BEOZZO, J. O. “A Igreja entre a Revolução de 1930, o Estado Novo e a redemocratização”, in B. Fausto (org.). História geral da civilização brasileira – O Brasil republicano. T. III, v. 4. São Paulo, Difel, 1984.

CUNHA, L. A. “A entronização do ensino religioso na Base Nacional Comum Curricular”. Educação & Sociedade, v. 37, n. 134. Campinas, jan.-mar./2016.

CUNHA, L. A. A educação brasileira na primeira onda laica – Do Império à República. Rio de Janeiro, Edição do Autor, 2017.

CURY, C. R. J. A educação na revisão constitucional de 1925-1926. Bragança Paulista, Edusf, 2003.

DESCHAND, D. A situação actual da religião no Brazil. Rio de Janeiro, Garnier, 1910.

FRANCA, L. “Ensino religioso e ensino leigo”, in L. Franca. Obras completas. V. III. Rio de Janeiro, Agir, 1953.

GUASCO, M. “Confessionalismo”, in N. Bobbio; N. Mattencca; G. Pasquino. Dicionário de política, v. 1. Brasília, Editora da UnB, 1998.

LIMA, A. A. Indicações políticas – Da Revolução à Constituição. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 1936.

MICELI, S. A elite eclesiástica brasileira: 1890-1930. São Paulo, Companhia das Letras, 2009.

“RECLAMAÇÃO do Episcopado Brasileiro”. O Apóstolo, anno XXVI, n. 92. Rio de Janeiro, 13/ago./1890, p. 1. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/docreader/DocReader.aspx?bib=343951&pagfis=12437.

SOUZA, E. C. F. de. Ensino Religioso na Base Nacional Comum Curricular: textos e contextos a partir do Conselho Nacional de Educação. Tese de doutorado. Rio de Janeiro, Faculdade de Educação da UFRJ, 2023.

Published

2024-09-20

Issue

Section

Dossiê Religião e Escola

How to Cite

CUNHA, Luiz Antônio. Ensino religioso nas escolas públicas: origem e desenvolvimento do projeto católico. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 142, p. 75–90, 2024. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.i142p75-90. Disponível em: https://periodicos.usp.br/revusp/article/view/227957.. Acesso em: 22 apr. 2025.