Sobre a educação básica no Brasil
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i100p9-20Keywords:
education, basic education, development, modernity, emergency measuresAbstract
We have analyzed the seriousness and the extent of the crisis of pertinence and quality which has engulfed the current Brazilian education across all levels of schooling; and focused mainly basic education, as it provides the grounds for forming new generations; and because it is compulsory by law to all Brazilians from kindergarten to high school. We have sought to discuss the most prominent facets of the crisis; and conclude with some recommendations on possible emergency actions that governments might implement in the short and medium term to change for better this unacceptable scenario of results achieved by students of all levels and modalities of education in Brazil. This way, we can avoid wasting time with new radical reforms which – as history has shown it – go through lengthy approval processes by the National Congress and rarely reach the classroom.
Downloads
References
CANIVEZ, Patrice. Educar o Cidadão?. Campinas, Papirus, 1991.
DEMO, Pedro. Educação e Qualidade. Campinas, Papirus, 1994.
GUSDORF, Georges. Professores para Quê?. Lisboa, Morais, 1963.
HUBERMAN, A. M. Como se Realizam as Mudanças em Educação. São Paulo, Cultrix, 1973.
KENDEL, T. I. Uma Nova Era em Educação. Rio de Janeiro, Fundo de Cultura, 1960.
MEC – Ministério da Educação. Ensino de Humanidades. MEC/Ed. Cortez, 1991.
. Diretrizes Curriculares Nacionais (Educação Básica). Brasília, MEC/CNE, 2001.
. Anuário Brasileiro de Educação Básica. MEC/Moderna, 2012.
MOYSES, Lúcia. Os Desafios do Saber Ensinar. Campinas, Papirus, 1995.
PAIVA, Vanilda et alii. Ensino Médio: Desafios e Reflexões. Campinas, Papirus, 1994.
PARKYN, George W. O Ensino de 2o Grau. MEC/Unesco, s.d.
PELUSO, Luiz A. O Projeto de Modernidade no Brasil. Campinas, Papirus, 1994.
PEREIRA DE SOUZA, Paulo Nathanael. Desafios Educacionais Brasileiros. São Paulo, Pioneira, 1974.
. Educação, Escola e Trabalho. São Paulo, Pioneira/Thomson, 1986.
. Educação: uma Visão Crítica. São Paulo, Pioneira/Thomson, 1989.
. Caminhos e Descaminhos da Educação Brasileira. São Paulo, Integrare, 2001.
. Educação e Saber. São Paulo, CIEE, 2004.
. Educação e Desenvolvimento do Brasil. São Paulo, Integrare, 2009.
PEREIRA DE SOUZA, Paulo Nathanael; BRITO, Euclides. Como Entender e Aplicar a Nova LDB (1996). São Paulo, Pioneira/Thomson, 1997.
PEREIRA DE SOUZA, Paulo Nathanael; NISKIER, Arnaldo. Educação Estágio e Trabalho. São Paulo, Integrare, 2006.
PICKERING, George. O Desafio à Educação. Rio de Janeiro, Zahar, 1972.
SOUZA, Solange Jobim e. Infância e Linguagem – Bakhtin, Vygotsky e Benjamin. Campinas, Papirus, 1996.
TEIXEIRA, Anísio. “A Crise Educacional Brasileira”, in Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, vol. 19, no 50, Inep, 1953.
VARELA, J. Pedro. La Educación Del Pueblo. Corporación Gráfica Montevideo, 1870.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista USP

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Pertence à revista. Uma vez publicado o artigo, os direitos passam a ser da revista, sendo proibida a reprodução e a inclusão de trechos sem a permissão do editor. |