É possível contribuir para a formação ética de nossos juristas? Desafios para o ensino jurídico no Brasil

Autores/as

  • Oscar Vilhena Vieira Fundação Getulio Vargas. Escola de Direito de São Paulo.
  • José Garcez Ghirardi Fundação Getulio Vargas. Escola de Direito de São Paulo.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i110p43-54

Palabras clave:

ethics, legal education, teaching methodology, law schools

Resumen

This paper discusses the impact law schools can be expected to have on the ethical formation of their students, and puts forward a new proposal for teaching ethics. The f irst section e xamines traditional ways through which ethical education has been delivered in law schools; the second analy zes the interplay between interests, ethics and worldviews; and the third advocates a new pedagogy for teaching ethics in law schools, and suggests class debates on real cases are more likely to effectively contribute to the ethical formation of students than traditional lecture classes which still prevail in Brazil

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Biografía del autor/a

  • Oscar Vilhena Vieira, Fundação Getulio Vargas. Escola de Direito de São Paulo.

    É professor de Direito Constitucional da FGV Direito SP.

  • José Garcez Ghirardi, Fundação Getulio Vargas. Escola de Direito de São Paulo.

    É professor e coordenador do Núcleo de Metodologia de Ensino da FGV Direito SP. 

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Publicado

2017-01-05

Número

Sección

Dossiê ética e sociedade

Cómo citar

VIEIRA, Oscar Vilhena; GHIRARDI, José Garcez. É possível contribuir para a formação ética de nossos juristas? Desafios para o ensino jurídico no Brasil. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 110, p. 43–54, 2017. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i110p43-54. Disponível em: https://periodicos.usp.br/revusp/article/view/125321.. Acesso em: 19 jun. 2024.