É possível contribuir para a formação ética de nossos juristas? Desafios para o ensino jurídico no Brasil
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i110p43-54Palabras clave:
ethics, legal education, teaching methodology, law schoolsResumen
This paper discusses the impact law schools can be expected to have on the ethical formation of their students, and puts forward a new proposal for teaching ethics. The f irst section e xamines traditional ways through which ethical education has been delivered in law schools; the second analy zes the interplay between interests, ethics and worldviews; and the third advocates a new pedagogy for teaching ethics in law schools, and suggests class debates on real cases are more likely to effectively contribute to the ethical formation of students than traditional lecture classes which still prevail in BrazilDescargas
Referencias
ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. Livro VI, Secção 8. Tradução de Leonel Vallandro e Gerd Bornheim da versão inglesa de W.D. Ross. São Paulo, Abril Cultural, 1991.
BRASIL. Diretrizes Curriculares de Cursos de Direito. Brasília, MEC/Secretaria de Educação Superior, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/dir_dire.pdf. Acesso em: 29/8/2016.
CARVALHO, Leonardo A. “Diálogo Socrático”, in José Garcez Ghirardi (coord.). Métodos de Ensino em Direito: Conceitos para um Debate. São Paulo, Saraiva, 2009.
DRAKAKIS, John. The Merchant of Venice: Third Series (Arden Shakespeare). London, Blomsburry, 2011.
DWORKIN, Ronald. Levando os Direitos a Sério. Tradução de Nelson Boeira. São Paulo, Martins Fontes, 2002.
GHIRARDI, José Garcez (coord.). Métodos de Ensino em Direito: Conceitos para um Debate. São Paulo, Saraiva, 2009.
GIOVANELLI, Rafael. Discursos de Desenvolvimento no Supremo Tribunal Federal: A Participação Indígena na Autorização Parlamentar Para o Aproveitamento Hidrelétrico de Belo Monte. Dissertação de mestrado em Direito e Desenvolvimento. São Paulo, Escola de Direito da Fundação Getúlio Vargas de São Paulo, 2015.
HABERMAS, Jurgen. A Ética da Discussão e a Questão da Verdade. São Paulo, Martins Fontes, 2004.
KANT, Immanuel. Crítica da Razão Prática. Tradução de Artur Morão. Lisboa, Edições 70, 2001.
LEVINAS, Emmanuel. Le temps et l’autre. Paris, PUF/Quadrige, 1983.
LIPOVETSKY, Gilles. A Era do Vazio: Ensaios sobre o Individualismo Contemporâneo. Barueri, Manole, 2005.
MACINTYRE, Alasdair. After virtue. Paris, University of Notre Dame Press, 2007.
SAPUCAIA, Rafael. “A Aplicação Máxima da Proporcionalidade no STF: um Caso”, in Rev. SJRJ, v. 20, n. 36. Rio de Janeiro, 2013, pp. 193-204. Disponível em: http://redir.stf.jus.br/paginadorpub/paginador.jsp?docTP=AC&docID=79052. Acesso em: 29/8/2016
SENNETT, Richard. Declínio do Homem Público. Rio de Janeiro, Record, 2015, cap. 14.
TEUBNER, Gunter. “Altera Pars Audiatur: Law in the Collision of Discurses”, in Richard Rawlings (ed.). Law, Society and Economy. Oxford University Press, 1997, pp. 149-76.
TIMMONS, Mark. Moral Theory: An Introduction. Plymouth, Rowman & Littlefield, 2013.
VIEIRA, Oscar Vilhena. “A Gramática dos Direitos Humanos”, in Boletim Científico da ESMPU, n. 4, julho/setembro de 2002. Disponível em: http://boletimcientifico.escola.mpu.mp.br/boletins/boletim-cientifico-n.-4-2013-julho-setembro-de-2002/a-gramatica-dosdireitos-humanos. Acesso em: 29/8/2016.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2016 Revista USP

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
Pertence à revista. Uma vez publicado o artigo, os direitos passam a ser da revista, sendo proibida a reprodução e a inclusão de trechos sem a permissão do editor. |