A arte de compor canções
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i111p11-20Palabras clave:
melody and lyrics, music and speech, songwriting, language, meaningResumen
In the absence of technical information on how songwriters compose, this article uses testimonials from composers which reveal −from very particular creative strategies −a strong awareness of the language in which they operate. In fact, the practice of blending melody and lyrics is substantially different from musical and literary experiences, when considered singly. That’s because the encounter of those two components generates prosodic (not just musical) melodies that respond in good measure via the persuasiveness of the language. Furthermore, other forms of compatibility between melody and lyrics (such as thematization and passionalization) support the meaning of the song, often eliminating the need for verbal coherence of its lyricsDescargas
Referencias
BOTEZELLI, J. C. Pelão; PEREIRA, Arley. A Música Brasileira deste Século por Seus Autores e Intérpretes. São Paulo, Sesc, 2000.
BYRNE, David. Como Funciona a Música. Barueri, Amarilys, 2014.
CHEDIAK, Almir (org.). Songbook – Chico Buarque, vol. 4. Rio de Janeiro, Lumiar, 1999.
PALUMBO, Patrícia. Vozes do Brasil, vol. 1. São Paulo, DBA Artes Gráficas, 2002.
. Vozes do Brasil, vol. 2. São Paulo, DBA Artes Gráficas, 2007.
SIQUEIRA JÚNIOR, Carlos Leoni Rodrigues. Letra, Música e Outras Conversas. Rio de Janeiro, Gryphus, 1995.
SOARES, Maria Thereza Mello. São Ismael do Estácio: O Sambista que Foi Rei. Rio de Janeiro, Funarte,1985.
TATIT, Luiz. Estimar Canções: Estimativas Íntimas na Formação do Sentido. Cotia, Ateliê, 2016.
VIANNA, Hermano. O Mistério do Samba. Rio de Janeiro, Jorge Zahar/Editora UFRJ, 1995.
WEINSCHELBAUM, Violeta. Estação Brasil – Conversas com Músicos Brasileiros. São Paulo, Editora 34, 2006.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2017 Revista USP

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
Pertence à revista. Uma vez publicado o artigo, os direitos passam a ser da revista, sendo proibida a reprodução e a inclusão de trechos sem a permissão do editor. |