The institutionalization of gender discussions in universities: reflections through the curriculum of Psychology graduate courses in the city of São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2237-1095.v8p74-93

Keywords:

University, Curriculum, Psychology, Gender, Education

Abstract

This article proposes a reflection on the importance of institutionalizing the discussion of gender within universities from a research about the occurrence of the term "gender" in the titles and synopses of the disciplines in the curricular grids of Psychology graduate courses in the city of Sao Paulo. Universities have didactic-scientific autonomy, and supposed to be agents of social development, stimulating the construction of critical-reflective thinking and knowledge. It was found that, even with policies and guidelines that define the inclusion of the gender discussion in the curriculum, the almost absence of disciplines with the term “gender” in their titles or synopses indicates that this debate is not instituted in the Psychology courses in the city of Sao Paulo.

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Author Biographies

  • Beatriz Besen de Oliveira, Universidade de São Paulo

    Psicóloga e mestranda no Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil, e mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Estado, Gobierno y Políticas Públicas da Faculdade Latino Americana de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

  • Mariana Fagundes de Almeida Rivera, Universidade de São Paulo

    Psicóloga e mestranda no Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

  • Diego Amaral Penha, Universidade de São Paulo

    Psicólogo e mestre em Psicologia Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil, pesquisador do Grupo de pesquisa Sujeito, sociedade e política em psicanálise e doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

  • Lara Mundim Moreira, Universidade de São Paulo

    Psicóloga pela Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil, e Universidade do Porto, Portugal, e mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica pela Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

  • Annielson de Souza Costa, Universidade São Paulo

    Enfermeiro pela Faculdade de Ciências e Tecnologia do Maranhão, Caxias, MA, Brasil, e mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Obstetrícia e Ginecologia da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

  • Daniel da Silva Taranta, Universidade de São Paulo

    Psicólogo pela Universidade São Marcos, São Paulo, SP, Brasil, e mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

  • Soraia Ansara, Universidade de São paulo

    Filósofa graduada no Centro Universitário Assunção, São Paulo, SP, Brasil, mestra e doutora em Psicologia Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil, e professora no Programa de Pós-Graduação em Mudança Social e Participação Política da Universidade São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

Published

2018-08-14

Issue

Section

Artigos

How to Cite

The institutionalization of gender discussions in universities: reflections through the curriculum of Psychology graduate courses in the city of São Paulo. (2018). Management & Public Policies Journal, 8(1), 74-93. https://doi.org/10.11606/issn.2237-1095.v8p74-93