Anna Maria Maiolino from the perspective of process criticism: traces of creation: traces of creation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i77p143-167

Keywords:

Anna Maria Maiolino, process criticism, process of creation, procedural works, intersemiotic texture.

Abstract

The article aims to discuss Anna Maria Maiolino's work from the perspective of her process of creation. It will present the academic context in which the research is inserted: a group of studies that proposes the critique of creative processes as a possible approach to art. A line of research that deals with the records, left by artists, along their artistic paths. We highlight the relevance of proposing a critical theory of process in the face of contemporary artistic experimentation and interrogation involving the exploration of archives and the different relations between work and process. This artist's work offers an interesting space for such reflections. From some general aspects of the process, special emphasis will be given to the following aspects: publication of process documents, procedural works, processes becoming works and intersemiotic texture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Vinícius de Oliveira Gonçalves, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Vinícius de Oliveira Gonçalves é mestre pelo Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PEPGCS/PUC-SP).

  • Cecilia Almeida Salles, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Cecilia Almeida Salles é pós-doutoranda no Departamento de Cinema, Rádio e Televisão da Escola de Comunicações e Artes de Universidade de São Paulo (ECA/USP) e professora titular do Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PEPGCS/PUC-SP).

References

ANDRADE, Mário de. O banquete. São Paulo: Livraria Duas Cidades, 1989.

ANDRADE, Oswald de. Manifesto antropófago e Manifesto da poesia pau-brasil. Revista de Antropofagia, ano I, n. 1, São Paulo, 1928. Antologia de Textos Fundadores do Comparatismo Literário Interamericano. Disponível em: https://www.ufrgs.br/cdrom/oandrade/oandrade.pdf

COLAPIETRO, Vincent. Palestra no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) em 2014.

CYPRIANO, Fabio. Anna Maria Maiolino abre 2 mostras em NY e prepara outra para SP. Folha de S. Paulo, 9 jan. 2002. Ilustrada. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/folha/ilustrada/ult90u20378.shtml. Acesso em: 24 abr. 2019.

EU & TU. Roteiro, direção e montagem: Anna Maria Maiolino. Fotografia: Anna Maria Maiolino. Som: Anna Maria Maiolino e Mateus Pires. Duração: 1’40’’. Participação: Verônica Maiolino Gerchman e João Silva de Araújo. Super-8 convertido em vídeo digital em 2000 por Rafael Costa, videcom, 2008.

GONÇALVES, V. de O. O processo de criação de Anna Maria Maiolino: uma discussão referente à estética do inacabado. Farol – Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes. Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Artes, n. 19B, 2018, p. 91-101.

GONÇALVES, V. de O. Procedimentos mestiços na condição pós-mídia: um estudo da obra de Anna Maria Maiolino. Nexi. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica da PUC-SP, São Paulo, PUC-SP, v. 5, 2019, p. 1-10.

GONÇALVES FILHO, Antonio. A ascensão de Anna Maria Maiolino. O Estado de S. Paulo, 13 fev. 2019.

HERKENHOFF, Paulo. A trajetória de Maiolino: uma negociação de diferenças. In: ZEGHER, Catherine de (ed.). Anna Maria Maiolino: vida afora/a life line. New York: The Drawing Center, 2002, p. XXVIII-XXXVI.

LINS, Daniel. A pele de Anna: Anna Maria Maiolino. São Paulo: Cosac Naify, 2016.

LOUIS, Murray. Dentro da dança. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1992

MAIOLINO, Anna Maria. O encontro com a arte brasileira. In: ZEGHER, Catherine de (ed.). Anna Maria Maiolino: Vida afora/A life line. New York: The Drawing Center, 2002.

MAIOLINO, Anna Maria. Anna Maria Maiolino. São Paulo: J. J. Carol Editora, 2007.

MAIOLINO, Anna Maria. Artista é destaque na Documenta em 2012. [Entrevista concedida a] Carlos Albuquerque. Documenta, 17 jun. 2012a. Notícias. Disponível em: http://www.dw.com/pt-br/artista-brasileira-%C3%A9-destaque-na-documenta-em-2012/a-16032053. Acesso em: 26 set. 2018.

MAIOLINO, Anna Maria. Banquete antropofágico. In: TATAY, Helena (org.) Anna Maria Maiolino. São Paulo: Cosac Naify, 2012b, p. 93-94.

MAIOLINO, Anna Maria. Sine Die – diário de bordo. In: LINS, Daniel. A pele de Anna: Anna Maria Maiolino. São Paulo: Cosac Naify, 2016, p. 214.

MESQUITA, Ivo. In: CYPRIANO, Fabio. Anna Maria Maiolino abre duas mostras em NY e prepara outra para SP. Folha de S. Paulo, 9 jan. 2002. Ilustrada. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/folha/ilustrada/ult90u20378.shtml. Acesso em: 24 jun. 2019.

MORIN, Edgar. O método 4: as ideias – hábitat, vida, costumes, organização. Porto Alegre: Sulinas, 1998.

REIS, Paulo. Arte de vanguarda no Brasil: os anos 60. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.

ROLNIK, Suely. Flowerings of reality/florações da realidade. In: ZEGHER, Catherine de (ed.). Anna Maria Maiolino: Vida afora/A life line. New York: The Drawing Center, 2002. p. XVI-XVIII.

ROLNIK, Suely. Florações da realidade. Núcleo de Estudos da Subjetividade, São Paulo. p. 1-12, maio, 2006. Disponível em: https://www.pucsp.br/nucleodesubjetividade/suely%20rolnik.htm. Acesso em: 29 out. 2019.

SALLES, Cecilia Almeida. Redes da criação: construção da obra de arte. 2. ed. Vinhedo: Editora Horizonte, 2008.

SALLES, Cecilia Almeida. Gesto Inacabado: Processo de Criação Artística. 6ed. São Paulo: Intermeios, 2013.

SALLES, Cecilia Almeida. Crítica Genética: fundamentos dos estudos genéticos sobre o processo de criação artística. 3. ed. São Paulo: EDUC, 2008

SALLES, Cecilia Almeida. Processos de Criação em grupo: diálogos. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017, p.119-120

TATAY, Helena (org.). Anna Maria Maiolino. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

ZEGHER, Catherine de (ed.). Anna Maria Maiolino: Vida afora/A life line. New York: The Drawing Center, 2002, p. III-XV.

ZEGHER, Catherine de. “Ciao Bella”: uma migrante por dentro e por fora. In: ZEGHER, Catherine de (ed.). Anna Maria Maiolino: Vida afora/A life line. New York: The Drawing Center, 2002.

Published

2020-12-03

Issue

Section

Articles

How to Cite

Gonçalves, V. de O. ., & Salles, C. A. . (2020). Anna Maria Maiolino from the perspective of process criticism: traces of creation: traces of creation. Revista Do Instituto De Estudos Brasileiros, 1(77), 143-167. https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i77p143-167