The photographs of Mário de Andrade with the robe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i83p192-210

Keywords:

Mário de Andrade, photography, robe

Abstract

The article presents an analysis of photographs of Mário de Andrade dressed in a robe at home. Stored in the IEB Archive, the “Lot Mário de Andrade at home” has nine photographic documents that portray the author of “Pauliceia desvairada” in his dressing gown at home, always in action. In the photographed scenes, the intellectual is surrounded by works of art, books, objects of study and work. By reviewing the publications through which these photos circulated, I intended to analyze the regimes of visibility of the writer's image projected by Mário de Andrade in these photographs, and the policy of the pose in the sense of affirming the place of the intellectual. This is an incipient research, to be developed within the scope of the postdoctoral program at the Instituto de Estudos Brasileiros USP.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Carolina Casarin, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Carolina Casarin é doutora em Artes Visuais pela Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGAV/EBA/UFRJ). É autora do livro O guarda-roupa modernista: o casal Tarsila e Oswald e a moda (Companhia das Letras, 2022).

References

AMARAL, Aracy. Como era Mário de Andrade?. In: AMARAL, Aracy. Textos do Trópico de Capricórnio: artigos e ensaios (1980-2005). Vol. 1: Modernismo, arte moderna e o compromisso com o lugar. São Paulo: Editora 34, 2006, p. 36-41.

ANDRADE, Mário. “Eu sou trezentos, sou trezentos-e-cincoenta”: uma “autobiografia” de Mário de Andrade. Curadoria e texto Telê Ancona Lopez; texto Mário de Andrade. São Paulo: Centro Cultural São Paulo, 10 ago. - 2 out. 1992.

ANDRADE, Mário de. A imagem de Mário: fotobiografia de Mário de Andrade. Introdução Telê Ancona Lopez; texto crítico Ferreira Gullar. Rio de Janeiro: Edições Alumbramento; Livroarte, 1998.

ANDRADE, Mário de; CORRÊA, Pio Lourenço. Pio & Mário: diálogo da vida inteira. A correspondência entre o fazendeiro Pio Lourenço Corrêa e Mário de Andrade. 1917-1945. Traços biográficos Antonio Candido, introdução Gilda de Mello e Souza. Estabelecimento do texto e notas Denise Guaranha, estabelecimento do texto, das datas e revisão ortográfica Tatiana Longo Figueiredo. São Paulo: Edições Sesc SP; Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2009.

BARBOSA, Francisco de Assis. Os intelectuais puros venderam-se aos “donos da vida”. Acusa Mário de Andrade: “Todos são responsáveis”. Diretrizes, ano VII, n. 184, janeiro, 6, 1944, p. 2; p. 25-26. Hemeroteca Digital da Fundação Biblioteca Nacional. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=163880&Pesq=m%c3%a1rio%20de%20andrade&pagfis=5625. Acesso em: nov. 2022.

BATISTA, Marta Rossetti (Org.). Coleção Mário de Andrade: religião e magia, música e dança, cotidiano. São Paulo: Edusp; Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2004.

BATISTA, Marta Rossetti; LIMA, Yone Soares de. Coleção Mário de Andrade: artes plásticas. Apresentação José Mindlin. 2ª edição revista e ampliada. São Paulo: Instituto de Estudos Brasileiros, Universidade de São Paulo, 1998.

BERGER, John. Para entender uma fotografia. Organização, introdução e notas Geoff Dyer. Tradução Paulo Geiger. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

BOUCHER, François. Histoire du costume en occident de l’antiquité a nos jours. Paris: Éditions Flammarion, 1965.

BOUCHER, François. História do vestuário no Ocidente: das origens aos nossos dias. Tradução André Telles. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

BRAGA-PINTO, César. A sexualidade de Mário de Andrade: a prova dos nove. In: ANDRADE, Gênese (Org.). Modernismos 1922-2022. Consultor: Jorge Schwartz. São Paulo: Companhia das Letras, 2022, p. 507-545.

CALLAN, Georgina O’Hara. Enciclopédia da moda: de 1840 à década de 90. Tradução Glória Maria de Mello Carvalho, Maria Ignez França. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

CASTRO, Moacir Werneck de. Mário de Andrade: exílio no Rio. [recurso eletrônico]. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.

CHENOUNE, Farid. Des modes et des hommes: deux siècles d’élégance masculine. Paris: Flammarion, 1993.

DIDEROT, Denis. Lamentações sobre meu velho robe. Serrote, n. 11, jul. 2012, p. 104-109.IEB/USP. Instituto de Estudos Brasileiros. Universidade de São Paulo. Catálogo Eletrônico. Disponível em: http://200.144.255.59/catalogo_eletronico/consultaDocumentos.asp. Acesso em: nov. 2021.

LOPEZ, Telê Porto Ancona (Org.). Eu sou trezentos, eu sou trezentos e cincoenta: Mário de Andrade visto por seus contemporâneos. Rio de Janeiro: Agir, 2008.

MÁRIO FAZ 100 ANOS. 100 obras-primas da Coleção Mário de Andrade – pintura e escultura. Instituto de Estudos Brasileiros, 9 out. - 9 dez. 1993.

MOLLOY, Sylvia. A política da pose. In: MOLLOY, Sylvia. Figurações: ensaios críticos. Tradução Gênese Andrade. São Paulo: Editora 34, 2022, p. 120-133.

PRANDI, Reginaldo. Mitologia dos orixás. Ilustrações de Pedro Rafael. 5ª reimpressão. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

REMAURY, Bruno; KAMITSIS, Lydia. Dictionnaire international de la mode. Paris: Editions du Regard, 2004.

SCHOEFFLER, O. E.; GALE, William. Esquire’s Encyclopedia of 20th century men’s fashions. New York: McGraw-Hill, 1973.

SOUZA, Gilda de Mello e. Mário de Andrade em família. In: SOUZA, Gilda de Mello e. A palavra afiada. Organização, introdução e notas Walnice Nogueira Galvão. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2014, p. 189-204.

TERMINOLOGIA do vestuário: português; espanhol-português; inglês-português; francês-português. São Paulo: Escola Senai “Engº. Adriano José Marchini”-Centro Nacional de Tecnologia em Vestuário, 1996.

VOLPI, Maria Cristina. Estilo urbano: modos de vestir na primeira metade do século XX no Rio de Janeiro. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2018.

Published

2022-12-19

Issue

Section

Reviews

How to Cite

Casarin, C. (2022). The photographs of Mário de Andrade with the robe. Revista Do Instituto De Estudos Brasileiros, 1(83), 192-210. https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i83p192-210