Lula on the front page of Folha: the language of the cracked windowpane, the image of the shot to the heart

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i86p142-154

Keywords:

Photojournalism, Imaginary, Language

Abstract

This work investigates the epistemological variations in the approaches to photography as an image and as a language. Based on Lula's portrait highlighted on the cover of Folha de S. Paulo on January 19, 2023, we reflect on the conceptual bases of journalistic photography and understand its appeals to the imaginary. We adopt the philosophical approach, analyzing the contradictions between different theoretical perspectives. We conclude that photography is a particular way of understanding the world, in which it is not taken as a simple representation of the world but rather perceived as its intrinsic part.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Taís Martins, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Ana Taís Martins é bolsista PQ2-CNPq, professora titular e chefe do Departamento de Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), integrante do comitê diretor do Centre de Recherches Internationales sur l’Imaginaire (CRI2i) e líder do Imaginalis – Grupo de Estudos sobre Comunicação e Imaginário (CNPq/UFRGS).

  • Rayane Lacerda, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Rayane Lacerda é doutoranda em Comunicação no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGCOM/UFRGS) e membro do Imaginalis – Grupo de Pesquisa sobre Comunicação e Imaginário (CNPq/UFRGS). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes).

References

ALENCASTRO, Bruno. Retrato de Pepe Mujica. Porto Alegre, 2014. Disponível em: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=948601951823436&set=t.100000209190235&type=3. Acesso em: 2 jul. 2023.

ALMARAZ, Afton. Fujifilm-x. Disponível em: https://fujifilm-x.com/en-us/exposure-center/creating-with-multiple-exposures. Acesso em: 14 ago. 2023.

BARROS, Ana Taís Martins Portanova. A permeabilidade da fotografia ao imaginário. Fronteiras Estudos Midiáticos, São Leopoldo, v. 11, n. 3, setembro-dezembro 2009, p. 185-191. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/251860/000729324.pdf?sequence=1. Acesso em: 2 jul. 2023.

BARROS, Ana Taís Martins Portanova. Comunicação e Imaginário: algumas contribuições da Escola de Grenoble. In: LEÃO, Lúcia (Org.). Processos do imaginário. São Paulo: Képos, 2016. p. 345-366.

BARROS, Ana Taís Martins Portanova. Do obstáculo especular à ilusão epistemológica na teoria da fotografia. Matrizes, São Paulo, v. 8, n. 1, jan.-jun. 2014, p. 219-234. Disponível em:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v8i1p219-234. Acesso em: 2 jul. 2023.

BARROS, Ana Taís Martins Portanova. Sob o nome de real: imaginários no jornalismo e no cotidiano. Porto Alegre: Armazém Digital, 2008.

BILÓ, Gabriela. 1 fotografia. Folha de S. Paulo. São Paulo, n. 34.259, 19 jan. 2023, p. 1. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/fac-simile/2023/01/19. Acesso em: 19 jan. 2023.

BOURDIEU, Pierre et al. Un art moyen. Paris: Les Éditions de Minuit, 2003.

CLÉO das cinco às sete. Direção: Agnès Varda. França/Itália, 1962. (90 min).

DEBRAY, Régis. Vida e morte da imagem: uma história do olhar no Ocidente. Petrópolis: Vozes, 1993.

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico. Campinas: Papirus, 2012.

DURAND, Gilbert. A imaginação simbólica. Lisboa: Edições 70, 1993.

DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário: introdução à arquetipologia geral. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

FLUSSER, Vilém. Comunicologia: reflexões sobre o futuro. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

FOLSCHEID, Dominique; WUNENBURGER, Jean-Jacques. Metodologia filosófica. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

GOMES, Wilson. Um tiro na vidraça, outro no coração. Cult, São Paulo, 20 jan. 2023. Disponível em: https://revistacult.uol.com.br/home/um-tiro-na-vidraca-outro-no-coracao. Acesso em: 14 ago. 2023.

GUNTHERT, André. L’image partagée: la photographie numérique. Paris: Éditions Textuel, 2015.

JORNAIS do Brasil. Evolução da circulação total. Evolução da circulação impressa. Evolução da circulação digital. Disponível em: https://static.poder360.com.br/2023/02/circulacao-jornais-no-impresso-digital-ivc-2015-2022-1.png. Acesso em: 2 jul. 2023.

KOSSOY, Boris. Realidades e ficções na trama fotográfica. São Paulo: Ateliê Editorial, 2000.

MACHADO, Arlindo. A ilusão especular: introdução à fotografia. São Paulo: Funarte/Brasiliense, 1984.

MACHADO, Arlindo. A fotografia sob o impacto da eletrônica. In: SAMAIN, Etienne (Org.). O fotográfico. São Paulo: Hucitec, 1998, p. 309-317.

POIVERT, Michel. La photographie est-elle une « image »?. Études photographiques, n. 34, 2016. Disponível em: http://journals.openedition.org/etudesphotographiques/3594. Acesso em: 2 jul. 2023.

ROUILLÉ, A. A fotografia entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Senac, 2009.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Introdução a uma ciência pós-moderna. Rio de Janeiro, Graal, 1989.

SILVA, Gislene. Para pensar os critérios de noticiabilidade. Estudos em Jornalismo e Mídia, Florianópolis, v. II, n. 1, p. 95-107, 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/jornalismo/article/view/2091. Acesso em: 26 out. 2023.

WUNENBURGER, Jean-Jacques. A árvore de imagens. Tradução de Ana Taís Martins Portanova Barros. Intexto, Porto Alegre, UFRGS, n. 41, p. 58-69, jan.-abr. 2018. http://dx.doi.org/10.19132/1807-8583201841.58-69.

Published

2023-12-15

Issue

Section

Articles

How to Cite

Martins, A. T. ., & Lacerda, R. (2023). Lula on the front page of Folha: the language of the cracked windowpane, the image of the shot to the heart. Revista Do Instituto De Estudos Brasileiros, 1(86), 142-154. https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i86p142-154

Funding data