Icleia Borsa Cattani and the restless place of art criticism
DOI:
https://doi.org/10.11606/2316901X.n87.2024.e10676Keywords:
Icleia Borsa Cattani, Art criticism, Teoria da arteAbstract
Icleia Borsa Cattani (1951), art historian, theorist and critic, is an unavoidable figure when it comes to understanding the institutionalization of criticism and theory of modern and contemporary art, especially in Rio Grande do Sul. In this article, we will briefly follow the intellectual trajectory of Icleia Cattani, highlighting her education, the ties she established with her generation, the paths she helped consolidate and her theoretical proposals linked to art criticism.
Downloads
References
CARDOSO, Rafael. Modernidade em preto e branco: arte e imagem, raça e identidade no Brasil, 1890-1945. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
CATTANI, Icleia Borsa. La Semaine de 1922 au Brésil et ses antécédents en France. Dissertação (Mestrado em História da Arte). Université Paris, 1 Panthéon-Sorbonne, 1976.
CATTANI, Icleia Borsa. Peinture/dessin et identité culturelle. Dissertação (Mestrado em Artes Plásticas e Ciências da Arte). Université Paris 1, Panthéon-Sorbonne, 1978.CATTANI, Icleia Borsa. Lieux et milieux de la peinture “moderniste” au Brésil, 1917-1929. Tese (Doutorado). U.E.R. d’Art et Archéologie, Université de Paris I – Pantheon-Sorbonne, Paris, 1980. 2 v.
CATTANI, Icleia Borsa. (2002). Arte contemporânea: o lugar da pesquisa. In: FARIAS, Agnaldo (Org.). Icleia Cattani. Rio de Janeiro: Funarte, 2004a, p. 139-150. (Coleção Pensamento Crítico).
CATTANI, Icleia Borsa. (2003). As tramas da globalização: a necessidade de um novo olhar. In: FARIAS, Agnaldo (Org.). Icleia Cattani. Rio de Janeiro: Funarte, 2004b, p. 33-40. (Coleção Pensamento Crítico).
CATTANI, Icleia Borsa. (2002). Os lugares da mestiçagem na arte contemporânea. In: FARIAS, Agnaldo (Org.). Icleia Cattani. Rio de Janeiro: Funarte, 2004c, p. 66-78. (Coleção Pensamento Crítico).
CATTANI, Icleia Borsa. (1997). Os lugares incertos ou a aprendizagem da Modernidade de Tarsila do Amaral. In: FARIAS, Agnaldo (Org.). Icleia Cattani. Rio de Janeiro: Funarte, 2004d, p. 9-21. (Coleção Pensamento Crítico).
CATTANI, Icleia Borsa. (2001). Reflexões sobre a crítica, a arte “à margem” e a poiética. In: FARIAS, Agnaldo (Org.). Icleia Cattani. Rio de Janeiro: Funarte, 2004e, p. 49-65. (Coleção Pensamento Crítico).
CATTANI, Icleia Borsa. (1998). Série e repetição na arte moderna e contemporânea. In: FARIAS, Agnaldo (Org.). Icleia Cattani. Rio de Janeiro: Funarte, 2004f, p. 79-86. (Coleção Pensamento Crítico).
CATTANI, Icleia Borsa. Mestiçagens na arte contemporânea: conceito e desdobramentos. In: CATTANI, Icleia Borsa (Org.). Mestiçagens na arte contemporânea. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2007, p. 21-34.
CATTANI, Icleia Borsa. Arte moderna no Brasil. Belo Horizonte: C/Arte, 2011.
CATTANI, Icleia. Pintura périplo. In: CATTANI, Icleia Borsa; RAMOS, Paula. Lenir de Miranda: pintura périplo. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2019, p. 45-118.
CATTANI, Icleia Borsa. Entrevista. 5 fev. 2023. Entrevistador: Daniela Pinheiro Machado Kern. Porto Alegre, 2023.
CATTANI, Icleia Borsa; BULHÕES, Maria Amélia. Experiências de ruptura nas Artes Visuais. In: BRITES, Blanca et al. 100 anos de artes plásticas no Instituto de Artes da UFRGS: três ensaios. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2012, p. 119-174.
CATTANI, Icleia Borsa; BULHÕES, Maria Amélia. Pela arte contemporânea: desdobramentos de um projeto. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2017.
CATTANI, Icleia Maria Borsa. Currículo do Sistema de Currículos Lattes. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/6952735371047311. Acesso em: 11 fev. 2023.
ELKINS, James. The end of diversity in art historical writing: North Atlantic art history and its alternatives. Berlin/Boston: Walter de Gruyter GmbH, 2021.
FARIAS, Agnaldo (Org.). Icleia Cattani. Rio de Janeiro: Funarte, 2004. (Coleção Pensamento Crítico).
GOMES, Paulo. Lista dos professores do Departamento de Artes Visuais do Instituto de Artes. In: BRITES, Blanca et al. 100 anos de artes plásticas no Instituto de Artes da UFRGS: três ensaios. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2012, p.195-199.
HARRIS, Jonathan. The new art history: a critical introduction. London and New York: Routledge, 2001.
LOVATT, Anna. Rosalind Krauss. In: SHONE, Richard; STONARD, John-Paul (Ed.). The books that shaped art history, from Gombrich and Greenberg to Alpers and Krauss. London: Thames and Hudson, 2013, p. 190-201.
MAYAYO, Patricia. Historias de mujeres, historias del arte. 7. ed. Madrid: Cátedra, 2017.
MITTER, Partha. Modern global art and its discontents. In: Per BÄCKSTRÖM, Per; HJARTARSON, Benedikt (Ed.). Decentring the avant-garde. New York: Brill, 2014, p. 35-55.
SHERMAN, Claire Richter. The tradition continues (1930-1979). In: SHERMAN, Claire Richter; HOLCOMB, Adele M. (Ed.). Women as interpreters of the visual arts, 1820-1979. Westport, Connecticut: Greenwood Press, 1981, p. 61-90.
SIMIONI, Ana Paula C. Modernismo brasileiro: entre a consagração e a contestação. Perspective [Online], 2, 2013. https://doi.org/10.4000/perspective.5539.
SIMIONI, Ana Paula C. Mulheres modernistas: estratégias de consagração na arte brasileira. São Paulo: Edusp, 2022.
VARGAS, Rosane Teixeira de. Visibilidade invisível: a presença feminina na Escola de Artes de Porto Alegre (1910-1936). Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.
VICENTE, Filipa Lowndes. A arte sem história: mulheres e culturas artísticas (séculos XVI-XX). Lisboa: Athena, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista do Instituto de Estudos Brasileiros
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Todo o conteúdo do periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons do tipo atribuição CC-BY.