Eighteenth-century Minas and female authors in art history and criticism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/2316901X.n87.2024.e10677

Keywords:

Minas Gerais, XVII Century, History and criticism

Abstract

In Brazilian history and art criticism, the so-called mineiro baroque was the object of study in researches considered fundamental today in the understanding of artistic phenomena in the country. From the examination of texts by Judith Martins (1903-2000), Hanna Levy (1912-1984) and Myriam Ribeiro de Oliveira (1943), the importance of these authors in the consolidation of the area of studies on the arts in Minas Gerais in the 18th century is highlighted, within a broader panorama of the work of women, responsible for studying, cataloging and preserving the heritage of the historical cities of Minas Gerais.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Paula Ferreira Vermeersch, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Faculdade de Ciências e Tecnologia

    Paula Ferreira Vermeersch é docente do Departamento de Geografia da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp) de Presidente Prudente.

References

ANTÔNIO Francisco Lisboa: o Aleijadinho. Publicações do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, MES, n. 15, 1951.

AGUILAR, Nelson (Org.). Mostra do redescobrimento: arte barroca. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo e Associação Brasil 500 Anos Artes Visuais, 2000.

BAUMGARTEN, Jens; TAVARES, André. O Barroco colonizador: a produção historiográfico-artística no Brasil e suas principais orientações teóricas. Perspective (online) 2, 2013, p. 1-22. https://doi.org/10.4000/perspective.5538.

BOSCHI, Caio C. O barroco mineiro: artes e trabalho. São Paulo: Brasiliense, 1988.

COSTA, Lúcio. Prefácio. In: ANDRADE, Rodrigo Melo Franco de. Rodrigo e seus tempos. Coletânea de textos sobre artes e letras. Rio de Janeiro: Ministério da Cultura, Fundação Nacional Pró-Memória, 1986, p. 5-10.

CAMPOS, Yussef D. S. Mulheres do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (Iphan). O Estado de S. Paulo, 28/9/2020.

DIAS, Hélcia. O mobiliário dos inconfidentes. Revista do Serviço do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, n. 3, 1939, p. 163-172.

ENTREVISTA com Myriam Andrade Ribeiro de Oliveira: “Rococó, cultura barroca e iconografia religiosa no Setecentos: fontes e possibilidades de pesquisa (Brasil e Portugal)”. Entrevista concedida via correio eletrônico a Anna Carolina Vilela Siqueira e Vanessa Cerqueira Teixeira. Temporalidades, edição 35, v. 13, n. 1, jan.-jun. 2021, p. 994-998.

KERN, Daniela Pinheiro Machado. Hanna Levy e a história da arte brasileira como problema. In: EHA – ENCONTRO DE HISTÓRIA DA ARTE, 10. Atas..., 2014, p.153-160.

LEVY, Hanna. Modelos europeus na pintura colonial. Revista do Serviço do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, n. 8, 1944, p. 7-66.

MARTINS, Judith. Apontamentos para a bibliografia de Antônio Francisco Lisboa. Revista do Serviço do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, n. 3, 1939, p. 179-205.

MARTINS, Judith. Dicionário de artistas e artífices dos séculos XVIII e XIX em Minas Gerais. Rio de Janeiro: Publicações do Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, n. 27, 1974, p. 5-6.

OLIVEIRA, Myriam Andrade Ribeiro de. O rococó religioso no Brasil e seus antecedentes europeus. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.

OLIVEIRA, Myriam Andrade Ribeiro de. O Aleijadinho e o Iphan de Rodrigo Ferreira Bretas a Rodrigo Melo Franco de Andrade. In: IPHAN. A terra mais perto do céu: bicentenário da morte de Aleijadinho – 1738-1814. Iphan: 2014, p. 4-6.

PONTES, Maria de Lourdes Belchior. História literária e história das ideias estéticas. A teorização do barroco na Península Ibérica: Gracián impugnado por F. Leitão Ferreira. Barroco, n. 1, 1969, p. 9-14.

SCARANO, Julita. Devoção e escravidão: a Irmandade de Nossa Senhora do Rosário dos Pretos no Distrito Diamantino no século XVIII. São Paulo: Conselho Estadual de Cultura, 1975.

TAVARES, Myriam Ribeiro Silva. Os Passos do Aleijadinho em Congonhas do Campo: evolução histórica e análise crítica. Barroco 4, 1972, p. 35-55.

THOMPSON, Analucia (Org.). Entrevista com Judith Martins. Rio de Janeiro: Iphan/DAF/Copedoc: 2009.

URIBARREN, María Sabina. Parcerias e aspectos materiais da primeira edição dos livros sobre o barroco brasileiro de Germain Bazin. Anais do Museu Paulista, n. 30, 2022, p. 1-50.

Published

2024-05-28

Issue

Section

Dossiê: A crítica de arte feita por mulheres e seus desdobramentos institucionais

How to Cite

Vermeersch, P. F. . (2024). Eighteenth-century Minas and female authors in art history and criticism. Revista Do Instituto De Estudos Brasileiros, 1(87), 1-11. https://doi.org/10.11606/2316901X.n87.2024.e10677