Vitruvian symmetria: Francesco di Giorgio Martini’s interpretation in his treatise and erected buildings
DOI:
https://doi.org/10.11606/1984-4506.risco.2021.166228Keywords:
Francesco di Giorgio Martini, Vitruvian symmetria, Renaissance architecture treatisesAbstract
Francesco di Giorgio Martini (c. 1480-98) elaborates a design method for temples, based on geometric-proportional schemes using circles and squares, related to the Vitruvian prescriptions on symmetria and the analogy between architecture and the human body. Henry Millon and Richard Betts began studies comparing these schemes with coeval works and drawings. Here, the objective is to continue such studies applied to the churches of San Bernardino degli Zoccolanti and Santa Maria delle Grazie al Calcinanio, both attributed to Martini. We intend to answer gaps pointed out by these historians and demonstrate that, far from stereotypical repetition, Martini’s method concerns flexibility and adequacy to a diversity of requirements imposed by architectural ideation, as well as technical and compositional progress to overcome ancient and coeval references.
Downloads
References
BETTS, Richard J. Structural innovation and structural design in Renaissance Architecture. The Journal of the Society of Architectural Historians, California, v. 52, n. 1, mar, p. 5-25, 1993.
MARTINI, Francesco di Giorgio. Trattato di Architettura Civile e Militare di Francesco di Giorgio Martini Architetto Senese del Secolo XV ora per la prima volta publicato per cura del Cavaliere Cesare Saluzzo con dissertazioni e note per servire alla storia militare italiana. (Dal codice Membranaceo della Biblioteca di S. E. Il Cav. Cesare saluzzo) A cura di Carlo Promis. Torino: Tipografia Chirio e Mina, 1841.
MARTINI, Francesco di Giorgio. Trattati di Architettura, Ingegneria e Arte Militare. A cura di Corrado Maltese. Trascrizione di Livia Maltese Degrassi. Milano: Il Polifilo, 1967.
MARTINI, Francesco di Giorgio. Il codice Ashburnham 361 della Biblioteca Medicea Laurenziana di Firenze: Trattato di Architettura. Presentazione di Luigi Firpo; Introduzione, trascrizione e note di Pietro C. Marani. Firenze: Giunti Barbèra, p. XI-XXVIII, 1979.
MILLON, Henry. The Architectural theory of Francesco di Giorgio. The Art Bulletin, New York, v. 40, n. 3, Sept, p. 257-261, 1958.
MONTEBELLO, Mario. Francesco di Giorgio Martini: teoria e pratica proporzionale da Giulianova ai Trattati. Teramo: Demian Edizioni, 1997.
MUSSINI, Massimo. Francesco di Giorgio e Vitruvio: Le traduzioni del “De Architectura” nei Codici Zichy, Spencer 129 e Magliabechiano II.I.141. Firenze: Leo S. Olschki, 2003.
RYKWERT, Joseph. The dancing column: on order in architecture. Cambridge: MIT press, 1996.
SPENCER, John Richard. Filarete and the Central Plan Architecture. The Journal of the Society of Architectural Historians, California, v. 17, n. 3, Aut, p. 10-18, 1958.
VITRÚVIO. Tratado de Arquitectura. Tradução do Latim, introdução e notas por M. Justino Maciel. Lisboa: IST Press. 2006.
WITTKOWER, Rudolf. Architectural Principles in the Age of Humanism. London: W. W. Norton & Company, 1971.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ana Paula Giardini Pedro
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution BY-NC-SA que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).