SCIENTIFIC BIBLIOGRAPHIC PRODUCTIVITY AT FFCLRP-USP (UNDERGRADUATE COURSES AND GRADUATE PROGRAMS): AN APPLICATION OF THE h-INDEX

Authors

  • Rondinelli D. Herculano Departamento de Física e Matemática da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo
  • Nelson Torro Alves Universidade Federal da Paraíba
  • César A. S. Terçariol Centro Universitário Barão de Mauá, Ribeirão Preto
  • Ana Maria Q. Norberto Departamento de Oftalmologia, Otorrinolaringologia e Cirurgia de Cabeça e Pescoço da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo
  • Carlos F.O. Graeff Departamento de Física, Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho - UNESP, Bauru

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v41i3p347-354

Keywords:

Bibliometric Indicators. Information Science. Scientific Publication Indicators.

Abstract

 

In this work, an analysis of scientific bibliographic productivity was made using the Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo (FFCLRPUSP) as example. It is a special Institution in the Brazilian University system which encompasses four important areas of knowledge (fields of concentration) in natural, biological, humanities, and social areas. It is composed by four departments which offer altogether eight undergraduate courses: 1) Psychology, 2) Pedagogy, 3) Chemistry, 4) Biology, 5) Medical Physics, 6) Biomedical Informatics, 7) Sciences of Information and Documentation and 8) Mathematics Applied to Business and six graduate programs leading to M.S. and Ph.D. degrees. Moreover, when analyzing the different courses of FFCLRP, they represent typical academic organization in Brazil and Latin America and could be taken as a model for analyzing other Brazilian research institutions. This analysis was made using: 1) the total number of papers (indexed in Curriculum Lattes database), 2) the number of papers indexed by Thomson ISI Web of Science database, and 3) the Hirsch (h -index). Bibliometric evaluations of undergraduate courses showed a better performance of the courses of Chemistry (P < 0.05), Biology (P < 0.05) and Medical Physics (P < 0.05) when compared to the Pedagogy, Sciences of Information and Documentation (P < 0.05) and Psychology (P < 0.05). We also analyzed the scientific output of the six graduate programs of FFCLRP-USP: 1) Chemistry, 2) Physics Applied to Medicine and Biology, 3) Entomology, 4) Compared Biology, 5) Psychology, 6) Psychobiology. The graduate programs in Psychobiology, Chemistry, Physics Applied to Medicine and Biology, Compared Biology, and Entomology presented very similar results, concerning the assessment of the three indexes. The graduate program in Psychology presented a lower h -index (P < 0.05) and had fewer papers indexed by the ISI (P < 0.05) when compared to the other graduate programs. The worse performance of the psychology program, pedagogy, sciences of information and documentation, psychology courses may be associated to the limited coverage of ISI database and some particular characteristics of this field of concentration. 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rondinelli D. Herculano, Departamento de Física e Matemática da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo

    Aluno, Pós-graduação (Doutorado), Programa de Pós-graduação em Física Aplicada à Medicina e Biologia, Departamento de Física e Matemática da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo

  • Nelson Torro Alves, Universidade Federal da Paraíba

    Docente, Departamento de Psicologia, Universidade Federal da Paraíba

  • César A. S. Terçariol, Centro Universitário Barão de Mauá, Ribeirão Preto

    Aluno, Pós-graduação (Doutorado), Programa de Pós-graduação em Física Aplicada à Medicina e Biologia, Departamento de Física e Matemática da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo.

     

    Docente. Centro Universitário Barão de Mauá, Ribeirão Preto (Brasil).
  • Ana Maria Q. Norberto, Departamento de Oftalmologia, Otorrinolaringologia e Cirurgia de Cabeça e Pescoço da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo

     

    Aluna do curso de graduação em Fonoaudiologia, Departamento de Oftalmologia, Otorrinolaringologia e Cirurgia de Cabeça e Pescoço da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo

  • Carlos F.O. Graeff, Departamento de Física, Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho - UNESP, Bauru

     

    Docente, Departamento de Física, Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho -  UNESP, Bauru

Published

2008-09-30

Issue

Section

Point View

How to Cite

1.
Herculano RD, Alves NT, Terçariol CAS, Norberto AMQ, Graeff CF. SCIENTIFIC BIBLIOGRAPHIC PRODUCTIVITY AT FFCLRP-USP (UNDERGRADUATE COURSES AND GRADUATE PROGRAMS): AN APPLICATION OF THE h-INDEX. Medicina (Ribeirão Preto) [Internet]. 2008 Sep. 30 [cited 2025 Mar. 13];41(3):347-54. Available from: https://periodicos.usp.br/rmrp/article/view/280