The figure of the "Mother" in Soviet culture and literature: realism in Górki and the testimonial in Aleksiévitch

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-4765.rus.2024.226767

Keywords:

Gorky, Aleksevich, Mother, Soviet Union, Iconography

Abstract

This article aims to analyze the representations of the figure of the "Mother" in Maksim Górki's The Mother (1907) and Svetlana Aleksiévitch's Zinc Boys (1989). In both works, we see a political construction of motherhood. In the first, it is linked to the antechamber of socialist realism and the teleological announcement of the future. In the second, to the testimony as a "prayer-account"of these women who lost their children in the "colonial conflict" of the Afghan War (1979-1989).They raise their voices to criticize the impassive bureaucracy. The future is replaced by the continuous present, the perennial and therefore traumatic mark of their son's death. In the figurations, the mothers appear in the public space. Emotion is not a feeling of withdrawal, but of encountering the other. Emotion doesn't say "I". In order to carry out these discussions, we also went through, as reverberations, the historical and iconographic figurations of motherhood in the Soviet Union.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ian Anderson Maximiano Costa, Universidade Federal de Minas Gerais

    Mestre e doutorando em Teoria da literatura e Literatura Comparada pelo pós-lit. da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Graduado em História pela Pontifícia Universidade Católica-Minas e em Letras pela UFMG. 

References

AGAMBEN, Giorgio. O que resta de Auschwitz: o arquivo e a testemunha. Trad. Silvino J. Assmann. São Paulo: Boitempo, 2008.

ALEKSIÉVITCH, Svetlana. A guerra não tem rosto de mulher. Trad. Cecília Rosas. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

ALEKSIÉVITCH, Svetlana. Meninos de Zinco. Trad. Cecília Rosas. São Paulo: Companhia das letras, 2020.

ALEKSIÉVITCH, Svetlana. O fim do homem soviético. Trad. Cecília Rosas. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

BUSHKOVITCH, Paul. História concisa da Rússia. Trad. José de Ignacio Coelho Mendes Neto. São Paulo: Edipro, 2014.

BROWN, Archie. Ascensão e queda do comunismo. Trad. Bruno Casotti. Rio de Janeiro: Record, 2010.

BUCK-MORSS, Susan. Mundo de sonho e catástrofe: o desaparecimento da utopia de massas na União Soviética e nos Estados Unidos. Trad. Ana Luiza Andrade; Rodrigo Lopes de Barros, Ana Carolina Cernicchiaro. Florianópolis: Editora da UFSC, 2018.

CAMPOS, Marcelo Dourado de. Gorki e a engenharia da alma: o herói positivo e o novo homem soviético em A Mãe. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Letras – 2019.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Povo em lágrimas, povo em armas. Trad. Hortencia Lencastre. São Paulo: N-1, 2021.

FITZPATRICK, Sheila. Breve história da União Soviética. Trad. Pedro Maia Soares. São Paulo: Todavia, 2023.

GÓRKI, Maksim. A Mãe. Trad. Shura Victoronovna. São Paulo: Círculo do Livro, 1984.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. A virada testemunhal e decolonial do saber histórico. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2022.

Published

2024-11-29

How to Cite

Costa, I. A. M. (2024). The figure of the "Mother" in Soviet culture and literature: realism in Górki and the testimonial in Aleksiévitch. RUS (Sao Paulo), 15(27), 147-178. https://doi.org/10.11606/issn.2317-4765.rus.2024.226767