Contours and procedures to a choreographic thought
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v17i1p82-93Keywords:
Jérôme Bel, Procedure in contemporary dance, Theatricality, Aesthetic scene.Abstract
This article aims to think about some procedures in contemporary dance, taking as base some of the performances created by the choreographer Jérôme Bel, presented in Brazil in 2016: The show must go on and Gala. Such spectacles show strategies that question fixed discourses of dance creation and provoke the spectator’s expectations, involving amateurs, professionals and public during the performance. Authors such as Erika Fischer-Lichte, Óscar Cornago and Geisha Fontaine here will be some of the references in thoughts about theatricality and procedures in contemporary dance.
Downloads
References
BEL, J. Jérôme Bel: Gala nouveau spectacle du chorégraphe atypique – Entrée Libre. Entrevista concedida ao Programa Entrée Libre do canal francês France 5. 2015. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=kM6IIGmzXik>. Acesso em: 9 mar. 2017.
______. Jérôme Bel – catalogue raisonne – The show must go on (2001) – second part. Entrevista concedida a Chapuis Yvane. 2006. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=sSw5U46xiZs>. Acesso em: 7 mar. 2017.
______. About Nom donné par l'auteur (1994) 2. Entrevista concedia a Christophe Wavelet. 2005. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=1GeIb3XwKIU>. Acesso em: 5 mar. 2017.
CORNAGO, O. Y despues de la performance qué? Público y teatralidad a comienzos del siglo XXI. Urdimento, v.1, n. 26, p. 20-41, jul. 2016. Disponível em: < http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/8197>
______. El mito de la acción. In: CORNAGO, O. Ensayos de teoria escénica: sobre teatralidad, público y democracia. Madrid: Abada, 2015. p. 13-77.
FISCHER-LICHTE, E. Realidade e ficção no teatro contemporâneo. Sala Preta, São Paulo, v. 13, 2. ed, p. 14-32, 2013. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/69073>.
FÉRAL, J. La théatralité: à la recherche de la spécificité du langage théâtral. In: FÉRAL, J. Théorie et pratique du théâtre: au-delà des limites. Montpellier: L’Entretemps, 2011. p. 81-106.
FONTAINE, G. Les danses du temps. Pantin: Centre National de la Danse, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.