Red moon at Lisbon
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v20i1p135-172Keywords:
Brazilian musical theater, Augusto Boal, Theater and politicsAbstract
This article rehearses the itinerary of its author with Augusto Boal between 1977 and 1978, when he participated as a musician and musical director of the Portuguese production of Zumbi. It narrates the central points of this trajectory, his creative, ethical and political impulses, and the movements resulting from the pedagogical action of one of the main contemporary theatrical artists, whose stature has yet to be recognized and traced, especially in the Brazilian academic sphere. For such, the original production of Arena conta Zumbi (São Paulo, 1965) is compared to its staging in Portugal (Lisbon, 1978).
Downloads
References
AMIR Haddad e Cecília Boal no debate exílio e pertencimento. Rio de Janeiro: [s. n.], 2017. 1 vídeo (67 min). Publicado pelo canal Murro em Ponta de Faca. Disponível em: https://bit.ly/2ZFKkHb. Acesso em: 5 set. 2019.
ARAP, F. Mare Nostrum: sonhos, viagens e outros caminhos. São Paulo: Senac, 1998.
BOAL, A. Murro em ponta de faca. São Paulo: Hucitec, 1978.
BOAL, A. Carta de Augusto Boal para Gianfrancesco Guarnieri. Boal Blog, Rio de Janeiro, 1979. Disponível em: https://bit.ly/3f5VZpc. Acesso em: 22 fev. 2020.
BOAL, A. Carta a Carlos Porto. Buenos Aires, 23.09.1973. In: BOAL, A. Atos de um percurso. Catálogo da Exposição. Rio de Janeiro: Centro Cultural Banco do Brasil, 2015. p. 94.
BOAL, A.; GUARNIERI, G.; LOBO, E. Arena conta Zumbi. São Paulo: RCA, 1965. 1 disco de vinil.
BOAL, A.; GUARNIERI, G.; LOBO, E. Arena conta Zumbi. Revista de Teatro SBAT, São Paulo, n. 378, p. 31-59, nov./dez. 1970.
BRECHT, B. Tambores en la noche. In: Teatro completo. Buenos Aires: Nueva Visión, 1968.
BROOK, P. The empty space. London: Penguin Books, 1968.
CAMARGO, I. Arena conta Zumbi. Boal, Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: https://bit.ly/31RtRlQ. Acesso em: 31 mar. 2013.
CAMPOS, C. A. Zumbi, Tiradentes. São Paulo: Perspectiva, 1988.
DAL FARRA MARTINS, J. B.; OLIVEIRA, A. L. Medida do coração. Voo. In: Um palco é preciso: o outro Bando da Lua. Violão e voz: Zebba Dal Farra. Flautas: Humberto Araújo; Chiquinho Brandão. Bateria e percussão: AC Dal Farra; Paulinho Ramos. Baixo: Sylvio Mazzucca Jr. São Paulo: Abacaro, 1981. 1 disco vinil, lado b, faixa 5.
DAL FARRA MARTINS, J. B. Estruturas leves. Conexões com o espaço teatral. Projeto de um Teatro, Móvel, Múltiplo e Transformável (TMMT). 1999. Tese (Doutorado em Engenharia Civil) – Escola Politécnica da Universidade de São Paulo, São Paulo, 1999.
DAL FARRA MARTINS, J. B. Palavra Muda. Sobre poéticas para vozes em Estado de Sítio. 2018. Tese (Livre-Docência em Linguística, Letras e Artes) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
FAROCKI, H. Einfühlung (Empatía). Barcelona: Fundación Antoni Tàpies, 2016. (Catálogo da exposição).
GUARNIERI, G. Murro em ponta de faca: um grito de socorro, de amor e de alerta (Prefácio). In: BOAL, A. Murro em ponta de faca. São Paulo: Hucitec, 1978. p. VII-IX.
HOLANDA, C. B. Meu caro amigo. In: HOLANDA, C. B. Meus caros amigos. Rio de Janeiro: Philips, 1976. 1 disco vinil, lado B, faixa5.
HOLANDA, C. B. Tanto mar. In: HOLANDA, C. B. Chico Buarque. Rio de Janeiro: Philips, 1978. 1 disco vinil, lado B, faixa 5.
JOANILHO, A. L. Prefiguração do novo. Cadernos AEL, Campinas, n. 1, p. 104, 1992.
KUMIEGA, J. Jerzy Grotowski. Firenze: La Casa Usher, 1989.
LOBO, E. Edu canta Zumbi. Rio de Janeiro: Elenco, 1968. 1 disco vinil.
PEREIRA, J. F. A arte como veículo: para que serve uma performance sem espectadores? Persona, Porto, n. 3, p. 74-80, 2015.
SCHWARZ, R. Cultura e política, 1964-1969. In: SCHWARZ, R. O pai de família e outros estudos. São Paulo: Paz e Terra, 1978. p. 61-92.
SERÔDIO, M. H. Zumbi. O Diário, Lisboa, 24 fev. 1978.
TAIGUARA. Imyra, Tayra, Ipy. Rio de Janeiro: EMI-Odeon, 1976. 1 disco vinil.
VARELA, L. Brecht em Portugal. In: ENCUENTRO INTERNACIONAL BRECHT EM ESPAÑA, 1998, Sevilla. Anais […]. Sevilla: Diputación de Sevilla, 1998. p. 319-332.
VASCONCELLOS, G. De olho na fresta. São Paulo: Graal, 1977.
VELOSO, C. Festa imodesta. In: HOLANDA, C. B. Sinal fechado. Intérprete: Chico Buarque de Holanda. Rio de Janeiro: Philips, 1974. 1 disco de vinil, lado a, faixa 1.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.