The discourse of participation: an immersion performance study in advertising

Authors

  • Elizabeth Moraes Gonçalves Methodist University of São Paulo
  • Gustavo Moreira Zanini Methodist University of São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.116302

Keywords:

advertising, social discourses, prosumer, narrative immersion

Abstract

Cultural and technological transformations results in the emergence of new communication postures to meet the demands of an essentially participatory and interactive context, in which advertising is challenged to adopt new argumentative patterns. With theories of language and social discourses, we try to demonstrate how advertising has been incorporating the speech and the (re)action of its interlocutors in the construction of its narratives. This new discursive circularity starts from new relation models between the agents of this communication, and points to the achievement of objectives that are materialized in the immersion of an ideological subject in an organizational context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Elizabeth Moraes Gonçalves, Methodist University of São Paulo
    PhD in Social Communication and professor at the Postgraduate Program in Social Communication from the Methodist University of São Paulo. Leader of the Research Group Communication Studies and Language (COLING).
  • Gustavo Moreira Zanini, Methodist University of São Paulo
    PhD student in Social Communication from the Methodist University of São Paulo. Line of research: Institutional and market communication. Researcher of advertising and marketing communication from the perspective of language and social discourses. Member of the Research Group Communication Studies and Language (COLING). CAPES scholarship holder.

References

BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. Trad. Maria Pereira e Marina Appenzeller. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BAUDRILLARD, J. A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70, 2003.

BARROS, D. P. "Contribuições de Bakhtin às teorias do texto e do discurso". In. FARACO, C. A.; TEZZA, C.; CASTRO, G. (orgs.). Diálogos com Bakhtin. Curitiba: Editora UFPR, 2007, p. 21-42.

BRAGA, M. L. "La teoría semiológica de Verón". In. ZECCHETTO, V. (org.). Seis semiólogos en busca del lector. Buenos Aires: La Crujía, 2012, p. 226-261.

CHARADEAU, P. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2006.

DUCROT, O. O dizer e o dito. Campinas, SP: Pontes, 1987.

FIORIN, J. L. "Semiótica e comunicação". In: DINIZ, M. P.; PORTELLA, J. C. (orgs). Semiótica e mídia: Textos, práticas, estratégias. Bauru: UNESP/FAAC, 2008, p. 75-92.

GALINDO, D. "Comunicação mercadológica - uma revisão conceitual". In. GALINDO, D. (org.). Comunicação Institucional & Mercadológica: expansões conceituais e imbricações temáticas. São Bernardo do Campo, SP: Editora Metodista, 2012, p. 74-112.

______; ALVES, V. H. "A comunicação de mercado e o contemporâneo: múltiplas perspectivas". In. GALINDO, D. (org.). Comunicação Institucional & Mercadológica: expansões conceituais e imbricações temáticas. São Bernardo do Campo, SP: Editora Metodista, 2012, p.133-155.

______; GONÇALVES, E. "A comunicação publicitária humanizada: o consumidor na contemporaneidade". Razón Y Palabra, México, n. 89, mar./mai. 2015.

HENRY, P. "Os fundamentos teóricos da 'análise automática do discurso' de Michel Pêcheux". In. GADET, F; HALK. T. Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Trad. Bethania Mariani et al. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2010, p. 13-38.

KELLNER, D. A cultura da mídia - estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Trad. Ivone Benedetti. Bauru, SP: EDUSC, 2001.

KENNY, A. "A filosofia contemporânea". In. The Oxford Illustrated History of Western Philosophy. ______ (org.). Trad. Desidério Martins. Oxford: Oxford University Press, 1994, p. 363-369. Disponível em: <http://criticanarede.com/filos_contemporanea.html>. Acesso em 15 jan. 2016.

MAFFESOLI, M. “O imaginário é uma realidade: entrevista”. Famecos, Porto Alegre, n. 15, mai-ago, 2001. Entrevista concedida a Juremir Machado da Silva.

MAINGUENEAU, D. Novas tendências em análise do discurso. Campinas, SP: Pontes/Editora UNICAMP, 1997.

______. Análise de textos em comunicação. São Paulo: Cortez, 2002.

QUESSADA, D. O poder da publicidade na sociedade consumida pelas marcas: como a globalização impõe produtos, sonhos e ilusões. São Paulo: Futura, 2003.

TOFFLER, A. A terceira onda. Rio de Janeiro: Record, 2014.

VERÓN, E. Fragmentos de um tecido. Trad. de Vanise Dresch. Porto Alegre: Editora Unisinos, 2004.

VILCHES, L. A migração digital. São Paulo: Loyola, 2003.

WILLIAMS, R. Marxismo e literatura. Trad. Waltensir Dutra. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1977.

Published

2016-12-21

Issue

Section

Articles

How to Cite

The discourse of participation: an immersion performance study in advertising. (2016). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 43(46), 214-229. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.116302