The discourse of participation: an immersion performance study in advertising
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.116302Keywords:
advertising, social discourses, prosumer, narrative immersionAbstract
Cultural and technological transformations results in the emergence of new communication postures to meet the demands of an essentially participatory and interactive context, in which advertising is challenged to adopt new argumentative patterns. With theories of language and social discourses, we try to demonstrate how advertising has been incorporating the speech and the (re)action of its interlocutors in the construction of its narratives. This new discursive circularity starts from new relation models between the agents of this communication, and points to the achievement of objectives that are materialized in the immersion of an ideological subject in an organizational context.Downloads
References
BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. Trad. Maria Pereira e Marina Appenzeller. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BAUDRILLARD, J. A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70, 2003.
BARROS, D. P. "Contribuições de Bakhtin às teorias do texto e do discurso". In. FARACO, C. A.; TEZZA, C.; CASTRO, G. (orgs.). Diálogos com Bakhtin. Curitiba: Editora UFPR, 2007, p. 21-42.
BRAGA, M. L. "La teoría semiológica de Verón". In. ZECCHETTO, V. (org.). Seis semiólogos en busca del lector. Buenos Aires: La Crujía, 2012, p. 226-261.
CHARADEAU, P. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2006.
DUCROT, O. O dizer e o dito. Campinas, SP: Pontes, 1987.
FIORIN, J. L. "Semiótica e comunicação". In: DINIZ, M. P.; PORTELLA, J. C. (orgs). Semiótica e mídia: Textos, práticas, estratégias. Bauru: UNESP/FAAC, 2008, p. 75-92.
GALINDO, D. "Comunicação mercadológica - uma revisão conceitual". In. GALINDO, D. (org.). Comunicação Institucional & Mercadológica: expansões conceituais e imbricações temáticas. São Bernardo do Campo, SP: Editora Metodista, 2012, p. 74-112.
______; ALVES, V. H. "A comunicação de mercado e o contemporâneo: múltiplas perspectivas". In. GALINDO, D. (org.). Comunicação Institucional & Mercadológica: expansões conceituais e imbricações temáticas. São Bernardo do Campo, SP: Editora Metodista, 2012, p.133-155.
______; GONÇALVES, E. "A comunicação publicitária humanizada: o consumidor na contemporaneidade". Razón Y Palabra, México, n. 89, mar./mai. 2015.
HENRY, P. "Os fundamentos teóricos da 'análise automática do discurso' de Michel Pêcheux". In. GADET, F; HALK. T. Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Trad. Bethania Mariani et al. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2010, p. 13-38.
KELLNER, D. A cultura da mídia - estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Trad. Ivone Benedetti. Bauru, SP: EDUSC, 2001.
KENNY, A. "A filosofia contemporânea". In. The Oxford Illustrated History of Western Philosophy. ______ (org.). Trad. Desidério Martins. Oxford: Oxford University Press, 1994, p. 363-369. Disponível em: <http://criticanarede.com/filos_contemporanea.html>. Acesso em 15 jan. 2016.
MAFFESOLI, M. “O imaginário é uma realidade: entrevista”. Famecos, Porto Alegre, n. 15, mai-ago, 2001. Entrevista concedida a Juremir Machado da Silva.
MAINGUENEAU, D. Novas tendências em análise do discurso. Campinas, SP: Pontes/Editora UNICAMP, 1997.
______. Análise de textos em comunicação. São Paulo: Cortez, 2002.
QUESSADA, D. O poder da publicidade na sociedade consumida pelas marcas: como a globalização impõe produtos, sonhos e ilusões. São Paulo: Futura, 2003.
TOFFLER, A. A terceira onda. Rio de Janeiro: Record, 2014.
VERÓN, E. Fragmentos de um tecido. Trad. de Vanise Dresch. Porto Alegre: Editora Unisinos, 2004.
VILCHES, L. A migração digital. São Paulo: Loyola, 2003.
WILLIAMS, R. Marxismo e literatura. Trad. Waltensir Dutra. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1977.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Elizabeth Moraes Gonçalves, Gustavo Moreira Zanini
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.