Behind and beyond the cameras: initial propositions for the making-of field

Authors

  • Patricia de Oliveira Iuva Universidade Federal de Santa Catarina
  • Miriam de Souza Rossini Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2018.138583

Keywords:

making of, movie extras, field, social space, cinema

Abstract

This article discusses transformations in the cinematographic experience through a specific movie extra material, the making of, in its two main formats: documentaries (Mdoc) and featurettes. The mechanisms that allow delineating the field of the making of within the North American cinematographic industry are shown, where agents and institutions demonstrate concern with the practices and rules of a structure whose specificity is not only identifiable but also legitimate. We analyze the context of profusion and formats, filmmakers and production patterns, and the various aesthetic-narrative arrangements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Patricia de Oliveira Iuva, Universidade Federal de Santa Catarina

    Professora adjunta do Departamento de Artes da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), com atuação no curso de Cinema.

  • Miriam de Souza Rossini, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Professora associada do Departamento de Comunicação (Decom) e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação (PPGCOM) da UFRGS. Coordena o Grupo de Pesquisa Processos Audiovisuais (PROAv-UFRGS), registrado no Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

References

ARTHUR, P. “(In)Dispensable cinema: confessions of a making-of addict”. Film Comment, New York, v. 50, n. 4, p. 38-42, jul.-ago. 2004.

AUMONT, J.; MARIE, M. Dicionário teórico e crítico de cinema. Campinas: Papirus, 2003.

BAECQUE, A. Cinefilia. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 2012.

BOURDIEU, P. As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. São Paulo: Companhia das Letras, 1996a.

______. Razões práticas: sobre a teoria da ação. 7. ed. Campinas: Papirus, 1996b.

______. “Esboço de uma teoria da prática”. In: ORTIZ, R. (Org.). A sociologia de Pierre Bourdieu. São Paulo: Olho d’Água, 2003.

______. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Ed. Unesp, 2004.

EVANS, N. J. “Undoing the magic? DVD extras and the pleasure behind the scenes”. Continuum: Journal of Media & Cultural Studies, Abingdon, v. 24, n. 4, 2010.

HIGHT, C. “Making of documentaries on DVD: the lord of the rings trilogy and special editions”. The Velvet Light Trap, Austin, n. 56, Fall 2005.

KOMPARE, D. “DVD Box sets and the reconception of television”. Television & New media, Thousand Oaks, n. 7, p. 335-360, 2006.

NICHOLS, B. Introdução ao documentário. São Paulo: Papirus, 2005.

PINTO, L. Pierre Bourdieu e a teoria do mundo social. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2000.

RAMOS, F. P. Mas afinal, o que é mesmo documentário? São Paulo: Senac, 2013.

SILVA, M. D. J. Ponto de vista a(u)torizado: composições da autoria no documentário brasileiro contemporâneo. 2013. 240 f. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013. Disponível em: https://bit.ly/2G73CKm. Acesso em 23 mar. 2018.

SKOPAL, P. “The adventure continues on DVD: franchise movies as home video”. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, Thousand Oaks, v. 13, 2007.

SONTAG, S. “The decay of cinema”. The New York Times, New York, 25 fev. 1996. Disponível em: http://nyti.ms/2HYluaN. Acesso em: 28 fev. 2016.

VALÉRY, P. Aesthetics: the conquest of ubiquity. New York: Pantheon Books, 1964. (Série Bollingen).

Published

2018-04-27

How to Cite

Behind and beyond the cameras: initial propositions for the making-of field. (2018). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 45(49), 76-95. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2018.138583