Portraits of identification

the image-archive as memory protection

Authors

  • Ricardo Lessa Filho Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2019.148487

Keywords:

Portraits of identification, images-archive, mugshots, military dictatorship, memory

Abstract

Portraits of identification (2014) offers, from its archivist and cinematographic montage, a new historical readability for the images made by the Brazilian military dictatorship. In case, the mugshots (the famous “prisoner photos”) and the images clandestinely captured by the military agents to accuse the then “enemies” of the regime. Displayed through time, transformed into archives, these images prove the deep violence and perversion perpetrated by the military organs from 1964. Thus, the article will probe the gesture of survival of the images-archive that, displayed through time, became historical inscriptions of the crimes committed by the Brazilian military regime.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ricardo Lessa Filho, Universidade Federal de Pernambuco

    Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)/Capes.

References

ADORNO, T. W. Minima Moralia: reflexões a partir da vida lesada. Rio de Janeiro: Azougue, 2008.

BARON, J. The archive effect: found footage and the audiovisual experience of history. New York: Routledge, 2014.

BARTHES. R. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BENJAMIN, W. Crisis de la novela. Sobre “Berlín Alexanderplatz” de Döblin. 1930. Disponível em: https://bit.ly/2QQU9eQ. Acesso em: 1 fev. 2018.

______. O anjo da história. Belo Horizonte: Autêntica, 2012a.

______. “Paralipómenos y variantes”. In: Escritos franceses. Buenos Aires: Amorrortu, 2012b.

BLOCH, M. Apologia da história ou o ofício de historiador. Rio de Janeiro: Zahar, 2002.

COOK, M. “Acesso a arquivos e a livros raros”. In: PINHEIRO, L. V. R. (org.). A informação: tendências para o novo milênio. Brasília: Ibict, 1999, p. 155-165.

DIDI-HUBERMAN, G. Cuando las imágenes toman posición. El ojo de la historia, 1. Madrid: Antonio Machado Libros, 2008.

______. Pueblos expuestos, pueblos figurantes. Buenos Aires: Manantial, 2014.

EISENSTEIN, S. Reflexões de um cineasta. Rio de Janeiro: Zahar, 1969.

FARGE, A. O sabor do arquivo. São Paulo: Edusp, 2009.

GAGNEBIN, J. “Palavras para Hurbinek”. In: NESTROVSKI, A.; SELIGMANN-SILVA, M. (Orgs.). Catástrofe e representação. São Paulo: Escuta, 2000. p. 99-110.

LEANDRO, A. “A história na primeira pessoa: em torno do método de Rithy Panh”. In: Anais da Compós – XXIII Encontro da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, Belém, PA: UFPA, 2014. Disponível em: https:// bit.ly/2STk33y. Acesso em: 16 jan. 2019.

LEANDRO, A. “Montagem e história. Uma arqueologia das imagens da repressão”. In: Anais da Compós – XXIV Encontro da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, Brasília, DF: UnB, 2015. Disponível em: https:// bit.ly/2EjlljR. Acesso em 16 jan. 2019.

______. “Os acervos da ditadura na mesa de montagem”. LOGOS 45, Rio de Janeiro, v. 23, n. 62, p. 103-116, 2016. Disponível em: https://bit.ly/2AOcZy4. Acesso em: 17 jan. 2019.

RICOEUR, P. La mémoire, l’histoire, l’oubli. Paris: Seuil, 2000.

SÁNCHEZ-BIOSCA, V. “Del mudable semblante de las víctimas. Imágenes de la aflicción en Camboya (1975-2013)”. Pasajes: Revista de pensamento contemporáneo, España, 2014, n. 44, p. 120-135, 2014a. Disponível em: https://bit.ly/2RB7k8U. Acesso em: 17 jan. 2019.

______. “El eslabón perdido de las imágenes en el genocídio camboyano: en torno a La imagen perdida (Rithy Panh, 2013)”. Secuencias, España, 2016, n. 43-44, p. 51-72, 2016. Disponível em: https://bit.ly/2RWh2C0. Acesso em: 17 jan. 2019.

______. “Exploración, experiencia y emoción de archivo. A modo de introducción”. Aniki, Portugal, v. 2, n. 2, p. 220-223, 2015. Disponível em: https://bit.ly/2FHH45Q. Acesso em: 17 jan. 2019.

______. “Un archivo insomne: producción y migración de imágenes cinematográficas del ghetto de Varsovia”. História: Questões & Debates, Curitiba, v. 61, n. 2, p. 79-103. 2014b. Disponível em: https://bit.ly/2AQUlpj. Acesso em: 17 jan. 2019.

SELIGMANN-SILVA, M. “O local do testemunho”. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 2, n. 1, p. 3-20, 2010. Disponível em: https://bit.ly/2SVwxHD. Acesso em: 17 jan. 2019.

TODOROV, T. Memoria del mal, tentación del bien: Indagación sobre el silgo XX. Barcelona: Península, 2002.

Referências audiovisuais

NO es hora de llorar (Não é hora de chorar). Pedro Chaskel e Luiz Alberto Sanz, Chile, 1971.

RETRATOS de identificação. Anita Leandro, Brasil, 2014.

SHOAH. Claude Lanzmann, Alemanha-França, 1985.

Published

2019-07-01

How to Cite

Portraits of identification: the image-archive as memory protection. (2019). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 46(52). https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2019.148487