Portraits of identification
the image-archive as memory protection
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2019.148487Keywords:
Portraits of identification, images-archive, mugshots, military dictatorship, memoryAbstract
Portraits of identification (2014) offers, from its archivist and cinematographic montage, a new historical readability for the images made by the Brazilian military dictatorship. In case, the mugshots (the famous “prisoner photos”) and the images clandestinely captured by the military agents to accuse the then “enemies” of the regime. Displayed through time, transformed into archives, these images prove the deep violence and perversion perpetrated by the military organs from 1964. Thus, the article will probe the gesture of survival of the images-archive that, displayed through time, became historical inscriptions of the crimes committed by the Brazilian military regime.
Downloads
References
ADORNO, T. W. Minima Moralia: reflexões a partir da vida lesada. Rio de Janeiro: Azougue, 2008.
BARON, J. The archive effect: found footage and the audiovisual experience of history. New York: Routledge, 2014.
BARTHES. R. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
BENJAMIN, W. Crisis de la novela. Sobre “Berlín Alexanderplatz” de Döblin. 1930. Disponível em: https://bit.ly/2QQU9eQ. Acesso em: 1 fev. 2018.
______. O anjo da história. Belo Horizonte: Autêntica, 2012a.
______. “Paralipómenos y variantes”. In: Escritos franceses. Buenos Aires: Amorrortu, 2012b.
BLOCH, M. Apologia da história ou o ofício de historiador. Rio de Janeiro: Zahar, 2002.
COOK, M. “Acesso a arquivos e a livros raros”. In: PINHEIRO, L. V. R. (org.). A informação: tendências para o novo milênio. Brasília: Ibict, 1999, p. 155-165.
DIDI-HUBERMAN, G. Cuando las imágenes toman posición. El ojo de la historia, 1. Madrid: Antonio Machado Libros, 2008.
______. Pueblos expuestos, pueblos figurantes. Buenos Aires: Manantial, 2014.
EISENSTEIN, S. Reflexões de um cineasta. Rio de Janeiro: Zahar, 1969.
FARGE, A. O sabor do arquivo. São Paulo: Edusp, 2009.
GAGNEBIN, J. “Palavras para Hurbinek”. In: NESTROVSKI, A.; SELIGMANN-SILVA, M. (Orgs.). Catástrofe e representação. São Paulo: Escuta, 2000. p. 99-110.
LEANDRO, A. “A história na primeira pessoa: em torno do método de Rithy Panh”. In: Anais da Compós – XXIII Encontro da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, Belém, PA: UFPA, 2014. Disponível em: https:// bit.ly/2STk33y. Acesso em: 16 jan. 2019.
LEANDRO, A. “Montagem e história. Uma arqueologia das imagens da repressão”. In: Anais da Compós – XXIV Encontro da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, Brasília, DF: UnB, 2015. Disponível em: https:// bit.ly/2EjlljR. Acesso em 16 jan. 2019.
______. “Os acervos da ditadura na mesa de montagem”. LOGOS 45, Rio de Janeiro, v. 23, n. 62, p. 103-116, 2016. Disponível em: https://bit.ly/2AOcZy4. Acesso em: 17 jan. 2019.
RICOEUR, P. La mémoire, l’histoire, l’oubli. Paris: Seuil, 2000.
SÁNCHEZ-BIOSCA, V. “Del mudable semblante de las víctimas. Imágenes de la aflicción en Camboya (1975-2013)”. Pasajes: Revista de pensamento contemporáneo, España, 2014, n. 44, p. 120-135, 2014a. Disponível em: https://bit.ly/2RB7k8U. Acesso em: 17 jan. 2019.
______. “El eslabón perdido de las imágenes en el genocídio camboyano: en torno a La imagen perdida (Rithy Panh, 2013)”. Secuencias, España, 2016, n. 43-44, p. 51-72, 2016. Disponível em: https://bit.ly/2RWh2C0. Acesso em: 17 jan. 2019.
______. “Exploración, experiencia y emoción de archivo. A modo de introducción”. Aniki, Portugal, v. 2, n. 2, p. 220-223, 2015. Disponível em: https://bit.ly/2FHH45Q. Acesso em: 17 jan. 2019.
______. “Un archivo insomne: producción y migración de imágenes cinematográficas del ghetto de Varsovia”. História: Questões & Debates, Curitiba, v. 61, n. 2, p. 79-103. 2014b. Disponível em: https://bit.ly/2AQUlpj. Acesso em: 17 jan. 2019.
SELIGMANN-SILVA, M. “O local do testemunho”. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 2, n. 1, p. 3-20, 2010. Disponível em: https://bit.ly/2SVwxHD. Acesso em: 17 jan. 2019.
TODOROV, T. Memoria del mal, tentación del bien: Indagación sobre el silgo XX. Barcelona: Península, 2002.
Referências audiovisuais
NO es hora de llorar (Não é hora de chorar). Pedro Chaskel e Luiz Alberto Sanz, Chile, 1971.
RETRATOS de identificação. Anita Leandro, Brasil, 2014.
SHOAH. Claude Lanzmann, Alemanha-França, 1985.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Ricardo Lessa Filho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.