Audiovisual repertoires and media imagination in contemporary cinema

Authors

  • Fabio Allan Mendes Ramalho Universidade Federal da Integração Latino-Americana

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.160887

Keywords:

audiovisual repertoires, media imagination, sensibilities, digital reproducibility, Brazilian cinema

Abstract

This article seeks to discuss a set of contemporary Brazilian films – Batguano (Tavinho Teixeira, 2014), Nova Dubai (New Dubai, Gustavo Vinagre, 2014) and Estudo em vermelho (A study in red, Chico Lacerda, 2013) – that use film and video fragments in their composition, as well as references and citations to repertoires of cinema, media culture and digital cultures, to thus constitute their sensibilities and diegetic worlds. Such elements become available for filmmakers through procedures of allusion and appropriation, and through the dissemination of audiovisual elements provided by “digital reproducibility” as a pervasive practice in contemporary culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fabio Allan Mendes Ramalho, Universidade Federal da Integração Latino-Americana

    Professor adjunto da Universidade Federal da Integração Latino- Americana (Unila). Doutor em Comunicação pela Universidade Federal de Pernambuco (2014), vinculado à linha de pesquisa em Estéticas e Culturas da Imagem e do Som. Realizou estágio de doutoramento (doutorado sanduíche) na McGill University, Montréal, Canadá, com bolsa concedida pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Membro fundador do coletivo independente de realização audiovisual Surto & Deslumbramento.

References

AHMED, S. The cultural politics of emotion. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2014.

ELSAESSER, T. Cinema como arqueologia das mídias. Tradução de Carlos Szlak. São Paulo: Edições Sesc, 2018.

HALLAS, R. “AIDS and gay cinephilia”. Camera Obscura 57, Durham, v. 18, n. 1, p. 85-127, 2003.

HILDERBRAND, L. “Grainy days and Mondays: superstar and bootleg aesthetics”. Camera Obscura 57, Durham, v. 19, n. 3, p. 56-91, 2004.

HILDERBRAND, L. “YouTube: where cultural memory and copyright converge”. Film Quarterly, Berkeley, v. 61, n. 1, p. 48-57, 2007.

HILDERBRAND, L. “Promiscuity: cinephilia after videophilia”. Framework: The Journal of Cinema and Media, Detroit, v. 50, n. 1/2, p. 214-217, 2009.

LINK, D. “Orbis Tertius: la obra de arte en la época de reproductibilidad digital”. Ramona, Buenos Aires, v. 26, p. 1-10, 2002. Disponível em: http://bit.ly/2NrrrBK. Acesso em: 21 jul. 2019.

LINK, D. “Odradek – el séptimo arte en la época de su reproductibilidad digital”. laFuga, Santiago, v. 11, p. 1-16, 2010. Disponível em: http://bit.ly/2q8Vsy2. Acesso em: 24 jul. 2019.

LINK, D. Suturas: imágenes, escrituras, vida. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2015. E-book.

LINK, D.; CARESANI, R. J. “Saberes del archivo en la era de la reproductibilidad digital: un prototipo para Rubén Darío”. Virtualis, Ciudad de México, v. 9, n. 17, p. 36-54, 2018. Disponível em: http://bit.ly/2r1sOiT. Acesso em: 22 jul. 2019.

MARKS, L. U. “Loving a disappearing image”. Cinémas: Revue d’Études Cinématographiques, Montréal, v. 8, n. 1/2, p. 93-111, 1997.

MULVEY, L. “Rear projection and the paradoxes of Hollywood realism”. In: NAGIB, L.; PERRIAM, C; DUDRAH, R. (ed.). Theorizing world cinema. London: I. B. Tauris, 2011. p. 207-220.

TAYLOR, D. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

Referências audiovisuais

: a Space Odyssey. Stanley Kubrick, Reino Unido/Estados Unidos, 1968.

BATGUANO. Tavinho Teixeira, Brasil, 2014

ESTUDO em vermelho. Chico Lacerda, Brasil, 2013.

LEONA Assassina Vingativa 2. Leona Vingativa e Paulo Colucci, Brasil, 2009.

NOVA Dubai. Gustavo Vinagre, Brasil, 2014.

SUPERSTAR: The Karen Carpenter Story. Todd Haynes, Estados Unidos, 1988.

WUTHERING Heights. Kate Bush, Reino Unido/Estados Unidos, 1978.

Published

2020-05-04

How to Cite

Audiovisual repertoires and media imagination in contemporary cinema. (2020). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 47(53), 130-146. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.160887