The presence of noir patterns in Brazilian television police films

Authors

  • Anna Maria Balogh Libre-docente aposentada ECA-USP UNIP Programa de Pós-graduação em Comunicação

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.111994

Keywords:

noir, TV series, textual patterns, culture, corruption

Abstract

Noir series are not as deeply imbedded in the country's culture as in USA. Yet, Brazilian television achieved to create a tradition in this genre rethinking noir patterns and creating original variables. A strategy that confirms the precision of Lotman's conceptions on textuality and cultural memory. Both series analyzed adopt many intertextual citations, both filmic and televisual. In these recent noir series authors do even manage to successfully remake some of the polemic topics characteristic to the genre, as well as reelaborate the powefull aesthetic clues of noir adapted to TV.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Anna Maria Balogh, Libre-docente aposentada ECA-USP UNIP Programa de Pós-graduação em Comunicação

    Anna Maria Balogh hizo su doctorado Literaturas Extranjeras por la Universidad Complutense de Madrid (1979) y su posdoctorado pela Université Stendhal de Grenoble (1995). La autora es libre-docente jubilada (maitre de conférences) de la Escuela de Cine y Televisión en ECA-USP (Universidad de São Paulo) y Titular en Pos-Grado en Medios de Comunicación en UNIP (Universidad Paulista). Autora del libro de Adaptaciones al cine y TV en su 2ª.Edición (Annablume, 2005), del libro sobre El discurso ficcional en la TV (Edusp, 2002), de artículos y capítulos de libros en Brasil y en el extranjero.

References

Autores: histórias de teledramaturgia. Rio de Janeiro: Globo, 2008. 2 v.

CALABRESE, O. A Idade Neobarroca. Portugal: Edições 70, 1999.

DICIONÁRIO DA TV GLOBO. Programas de dramaturgia & entretenimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003. v. 1.

ECO, U. “Rápida utopia”. In: VEJA 25 ANOS: Reflexões para o Futuro. São Paulo: Organização Odebrecht, 1993. p. 109-115.

FIELD, S. The Screenwriter's Workbook. University of California: Dell Publishing Company, 1984.

GREIMAS, A. J. Sémantique Structurale. Paris: Ed. Presses Uiversitaires, 2015.

GUIA ILUSTRADO TV GLOBO. Novelas e minisséries. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.

GENETTE, G. Palimpsestes. Paris: Ed. Du Seuil, 1982.

LOPES, E. “Articulações contextuais do discurso”. Significação. Revista Brasileira de Semiótica, Unesp, Araraquara, n. 5, p. 15-34, jun. 1985.

LOTMAN, I. “La memoria a la luz de la Culturologia”. Criterios, La Habana, n. 31, p. 223-228, 1994.

PROPP, V. Morfología del Cuento. Madrid: Fundamentos, 2011.

REVISTA USP – TELEVISÃO. Sao Paulo, USP, CCS, n. l, mar./mai. 2004.

SILVER, A. et al. (Ed.). Film Noir. Köln: Taschen, 2012.

SIMSOLO, N. Cine Negro. Pesadillas verdaderas y falsas. Madrid: Alianza, 2009.

VIRILIO, P. Guerre et cinéma. Paris : Cahiers du Cinéma, 2009.

ZAPATERO, J. S.; ESCRIBA, A. M. Género negro para el siglo XI. Barcelona: Laertes S.A, 2011.

Downloads

Published

2016-12-21

Issue

Section

Articles

How to Cite

Balogh, A. M. (2016). The presence of noir patterns in Brazilian television police films. Significação: Journal of Audiovisual Culture, 43(46), 201-213. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.111994