For a critical archeology of images in Aby Warburg, André Malraux and Jean-Luc Godard
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.115616Keywords:
Image, Critical archeology of art history, Aby Warburg, André Malraux, Jean-Luc GodardAbstract
This work offers a rereading for the proposition of a critical archeology of art history formulated by Georges Didi-Huberman, in order to speculate on three distinct investigative experiences conducted throughout the XX century: Aby Warburg's Mnemosyne Atlas (1924-1929); André Malraux’s Museum Without Walls and Jean-Luc Godard’s series Histoire(s) du cinéma. The aim is to comprehend how the procedures developed by each of them, from a certain understanding of the notions of time and montage in images, may establish some dialogue with Didi Huberman’s proposition and constitute effectively an exercise of critical archeology.
Downloads
References
AGAMBEN, G. “Aby Warburg e a ciência sem nome”. Revista Arte&Ensaios, n. 19, 2009, p. 132-143.
ALMEIDA, G. Ensaio, montagem e arqueologia crítica das imagens: um olhar à série História(s) do cinema, de Jean-Luc Godard. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/119180/000970238.pdf?sequence=1. Acesso em 08/10/2016.
BENJAMIN, W. “Desempacotando minha biblioteca”. In: BENJAMIN, W. Obras escolhidas, vol. II - Rua de mão única. São Paulo: Brasiliense, 2012.
______. Passagens. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2006.
DIDI-HUBERMAN, G. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
______. Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora, 2011.
______. “Cascas”. Serrote. Rio de Janeiro, n. 13, p. 99-133, mar. 2013a.
______. Remontages du temps subi - L'oeil de l'histoire, 2. Paris: Minuit, 2010.
______. “S’inquiéter devant chaque image (Entrevista concedida a Mathieu Potte-Bonneville e Pierre Zaoui)”. Vacarme, n. 37, 2006. Disponível em: http://www.vacarme.org/article1210.html Acesso em 22/05/2016.
GERVAISEAU, H. O abrigo do tempo: abordagens cinematográficas da passagem do tempo. São Paulo: Alameda, 2012.
MALRAUX, A. Le musée imaginaire de la sculpture mondiale, vols. I-III. Paris: Gallimard/Galerie de la Pleiade, 1947-1954.
______. “Museum Without Walls”. In: MALRAUX, A. The Voices of Silence. St. Albans: Paladin, 1974, p. 13-128.
MICHAUD, P.-A.. Aby Warburg e a imagem em movimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
OVIEDO, A. “Nota preliminar”. In: DIDI-HUBERMAN, G. Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora, 2011.
SELIGMANN-SILVA, M. “A escritura da memória: mostrar palavras e narrar imagens”. Remate de Males - Revista do Departamento de Teoria Literária do IEL, UNICAMP, v. 26, n. 1, 2006, p. 31-45. Disponível em: http://revistas.iel.unicamp.br/index.php/remate/article/view/3282. Acesso em 10/01/2015.
______. “Deletar arquivos, apagar o passado: ars oblivionalis, entre a necessidade e a resistência”. Cadernos AEL: Anistia e direitos humanos, UNICAMP/IFCH/AEL, v.13, n. 24/25, p. 97-117, 2008. Disponível em: http://segall.ifch.unicamp.br/publicacoes_ael/index.php/cadernos_ael/article/viewFile/39/46. Acesso em 10/01/2015.
WARBURG, A. Atlas Mnemosyne. Madri: Akal, 2010.
Referências audiovisuais
HISTÓRIA(S) do Cinema. Direção, roteiro e montagem: Jean-Luc Godard. França, 1988-1998, colorido, 268 minutos. Edição em DVD consultada: Midas Filmes, Portugal, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Gabriela Machado Ramos Almeida
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.