Television and social movements: the role of Contravía Tv on the visibility of indigenous communities in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2017.125478Keywords:
social movements, television, ColombiaAbstract
The aim of this article is to reflect on television as a
mediation for the visibility of indigenous social movements
in Colombia. On television, those movements’ conflicts
with the State acquire form when their demands for social
and political recognition show speeches and imaginaries of
exclusion of the cultural diversity of the country. Here we
propose to analyze one chapter of the TV series Contravía
Tv, investigating its proposal of independent journalism,
by its communicability strategies that take shape in the
journalist reports, producing representations of the cultural
policies of the indigenous Nasa, translated in the defense
of the territory and the affirmation of their identity.
Downloads
References
BUTLER, J. G. “Introduction: dare we look closely at television?” In: Television Style. New York: Routledge, 2010.
ESCOBAR, A. El lugar de la naturaleza y la naturaleza del lugar ¿globalización o postdesarrollo? (s/f). Disponível em: http://unc.live/2oHi9mS. Acesso em: 9 jan.2017.
_____. “Lo cultural y lo político en los movimientos sociales de América Latina”. In: El Fin del Salvaje. Santa Fé de Bogotá: Giro, 1999.
GÓMEZ-GIRALDO, J. C. et al. “Los noticieros de la televisión colombiana en observación. Una mirada desde la academia a la estructura, cobertura y contenidos de los teleinformativos en la televisión abierta en Colombia”. Palabra Clave, Cundinamarca, v. 13, n. 2, p. 217-250, dic. 2010. Disponível em http://bit.ly/2mWiExh. Acesso em: 9 jan. 2017.
LÓPEZ DE LA ROCHE, F. “Transformaciones en la comunicación el periodismo y las culturas políticas para una reconciliación nacional en democracia, justicia y verdad”. Documentos de Políticas Públicas, Universidad Nacional. Bogotá, n.3. 2013
MARQUES, Â. “Três bases estéticas e comunicacionais da política: cenas de dissenso, criação do comum e modos de resistência”. Revista Contracampo, Niterói, v. 26, n.
, abr. 2013.
MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. 6. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.
_____. Procesos de comunicación y matrices de cultura: itinerario para salir de la razón dualista. México: Gustavo Gili, 1987.
MARTÍN-BARBERO, J.; REY, G. Os exercícios do ver: hegemonia audiovisual e ficção televisiva. São Paulo: Senac, 2001.
MESTMAN, M.; VARELA, M. (Coords.). Masa, pueblo, multitud en cine y televisión. Buenos Aires: Eudeba, 2013.
PUCCI JR., R. “Minissérie Capitu: adaptação televisiva e antecedentes fílmicos”. Matrizes, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 213-230, 2012. Disponível em: http://bit.ly/2ojAMRY. Acesso em: 9 jan. 2017.
REYES A. “La paz territorial se define en el Cauca”. El Espectador, 14 marzo 2015. Disponível em: http://bit.ly/2nI2oi2 . Acesso em: 9 jan. 2017.
ROCHA, P. A. “Desconstruindo o telejornal: um método para ver além da melánge informativa”. In: VIZEU, A. et al. (Orgs.). Telejornalismo em questão. Florianópolis: Insular, 2014.
ROCHA, S. “O estilo televisivo e sua pertinência para a TV como prática cultural”. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 21, n. 3, p. 1082-1099, 2014. Disponível em: http://bit.ly/2ctD2OS. Acesso em: 9 jan. 2017.
ROCHA, S.; ALVES, M. O realismo maravilhoso: uma matriz estético-cultural latino- americana e sua manifestação no estilo da telenovela brasileira. Seminario en la Cátedra Jesús Martín-Barbero. Estilos, narrativas y memorias en la información y la ficción latinoamericanas en cine y televisión. Universidad del Valle, Cali, 2014.
SERELLE, M. “A televisão como meio híbrido no pensamento de Raymond Williams”. Significação, São Paulo, v. 43, n. 45, p. 187-199, 2016. Disponível em: http://bit.ly/2oHmUwQ. Acesso em: 9 jan. 2017.
SOBRINHO, G. “Sobre corpos e imagens: os documentários televisivos de Walter Lima Júnior, no Globo Shell Especial e no Globo Repórter (1972-1974)”. In: BORGES, G.; PUCCI, R.; SOBRINHO, G. (Orgs.). Televisão: formas audiovisuais
de ficção e documentário. São Paulo: Socine, 2012.
TAMAYO, C.; BONILLA, J. “El conflicto armado en Pantalla: noticieros, agendas y visibilidades”. Controversia, Bogotá, n. 185, 2005. Disponível em: http://bit.ly/2mW1r6N. Acesso em: 9 jan. 2017.
TOMAIM, C. S. “Guerra e paz, o uso da encenação nas séries de documentários da RBS TV”. In: BORGES, G.; PUCCI, R.; SOBRINHO, G. (Orgs.). Televisão: formas audiovisuais de ficção e documentário. São Paulo: Socine, 2012.
VIZEU, A. “Jornalismo em transformação: as escolhas dos formatos das notícias na TV”. In: VIZEU, A. et al. (Orgs.). Telejornalismo em questão. Florianópolis: Insular,
Referencias audiovisuales
HACER memoria para liberar la tierra, capítulo 341. Productor: Contravía TV.
Colombia, 29 min. Disponível em: <http://bit.ly/2oHpaV3>. Acesso em: 9 jan. 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Gober Mauricio Gómez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.