From the jungle to the sugar love. Hollywood images of Brazil: local uses and relationships between cinema, cultural diplomacy and tourism in the thirties of indigenous communities in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2017.125535Keywords:
Brazilian classic cinema, tourism, cultural diplomacy.Abstract
The arrival of the sound cinema resulted in a series of transformations that led Hollywood to rehearse different empathetic strategies with the foreign markets. In the Latin American case, the films with actors and locations of the region reinforced a continental transmedia business model, as well as became important tools for the cultural diplomatic policies in Good Neighborhood times. This article focuses on the local uses of the modern and urban images of Brazil that strengthen a cultural and commercial network between cinema, tourism, and diplomacy.
Downloads
References
ANDERSON, B. Comunidades imaginadas: reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México: Fondo de Cultura Económica, 1993.
BRASIL. Arquivo do Palácio do Itamaraty. Carta de la Unión Panamericana. Rio de Janeiro, 19 jun. 1935. Lata 840, maço 12.382.
______. Carta del Touring Club do Brasil. Rio de Janeiro, 7 jul. 1933a. Lata 840, maço 12.382.
______. Nota del Consulado General en Nueva York “Música regional brasileira nos Estados Unidos”. Rio de Janeiro, 22 jul. 1933b. Lata 840, maço 12.382.
CARVALHO, D. C. “Fragmentos da cidade cartão-postal: o Rio de Janeiro no cinema documentário e ficcional dos anos 1900-1930”. Rebeca, São Paulo, v. 3, n. 1, jan.-jun. 2014.
CONDE, M.; SHAW, L. “Brazil through Hollywood’s Gaze: from the silent screen to the good neighbor policy era”. In: DENNISON, S.; SHAW, L. (Org.). Latin American Cinema: essays on modernity, gender and national identity. Jefferson: McFarland, 2005. p. 180-209.
CORREIO DO PARANÁ. Voando para o Rio. Curitiba, 29 jul. 1934. p. 6. Cinemas.
CUARTEROLO, A. De la foto al fotograma: relaciones entre el cine y la fotografía en la Argentina (1840-1933). Montevideo: CdF, 2013.
DIÁRIO CARIOCA. O publico pede de novo “Voando para o Rio”. Rio de Janeiro, 3 ago. 1934a. p. 1.
______. Voando para o Rio: o filme que todo o Rio está esperando com ansiedade! Rio de Janeiro, 9 jun. 1934b. p. 7.
DIÁRIO DA NOITE. Um acontecimento para a cidade: como o produtor de “Voando para o Rio” fala à nossa população. Rio de Janeiro, 10 jul. 1934. p. 1.
FREIRE, R. de L. “‘Versão brasileira’: contribuições para uma história da dublagem cinematográfica no Brasil nas décadas de 1930 e 1940”. Ciberlegenda, Niterói, n. 24, maio-jun. 2011.
HEFFNER, H. “Paisagem carioca no cinema brasileiro”. Academia, San Francisco, 2000. Disponível em: https://pucrj.academia.edu/HernaniHeffner Acesso em: mar. 2016
NACIONAL. Rio de Janeiro: Arquivo Cinédia, 26 out. 1934.
REVISTA ANTENA. Buenos Aires, v. 6, n. 261, 22 feb. 1936.
SADLIER, D. J. Brazil imagined: 1500 to the present. Texas: University of Texas Press, 2008.
SOUTO, G. “Louis Brock va a producir un filme sobre Rio de Janeiro”. Cinearte, Rio de Janeiro, v. 8, n. 368, p. 8, jun. 1933.
STAIGER, J. “El modo de producción en Hollywood durante la transición del mudo al sonoro”. In: PALACIO, M.; SANTOS, P. (Coord.). Historia general del cine: la transición del mudo al sonoro. Vol. VI. Madrid: Cátedra, 1995. p. 109-145.
VASEY, R. The world according to Hollywood (1918-1939). Exeter: University of Exeter Press, 1997.
BANANA da Terra. Wallace Downey, Brasil, 1939.
CARIOCA Maravilhosa. Luiz de Barros, Brasil, 1936.
FLYING down to Rio (Voando para o Rio). Thornton Freeland, Estados Unidos, 1933.
JORNAL Carioca (Título Atribuído). Cinemateca Brasileira, Brasil, 1930-1935.
NOITES Cariocas. Enrique Cadícamo, Brasil-Argentina, 1936.
RIO: “The Magnificent”. James FitzPatrick, Estados Unidos, 1932.
RIO de Janeiro: “City of Splendour”. James FitzPatrick, Estados Unidos, 1936.
RIO de Janeiro: “A Screen Traveler Picture”. André de la Varre, Estados Unidos, 1938.
SALUDOS amigos. Disney, Estados Unidos, 1942.
TRAVELTALKS, the voice of the Globe. James FitzPatrick, Estados Unidos, 1930-1955.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Cecilia Nuria Gil Mariño
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.