Enunciative strategies in Google Spotlight Stories: the look of Greimas’ semiotics on the 360° videos
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2017.136716Keywords:
360° video, virtual reality, audiovisual language, enunciation, Google Spotlight Stories.Abstract
The logics of linearity and fruition and interaction practices introduced by 360° videos for mobile and virtual reality devices constitute a milestone in the expressive audiovisual form. By subverting the dynamics of editing as a founding element of continuity effects, 360° videos introduce new rationality in the representation of space and give the viewer part of the power of decision on what to see. As a system of meaning specific to digital technologies, the visuality inaugurated in 360° videos is addressed in this article by the greimasian view of semiotics on the enunciative strategies that rule new forms of spatialization and effects of immersion in audiovisual form.
Downloads
References
ARRUDA, F. Áudio binaural: efeito 3D em fones de ouvido estéreo. Tecmundo, Curitiba, 18 jul. 2011. Disponível em: <https://goo.gl/Gk9Y4C>. Acesso em 19 out. 2017.
BERTRAND, D. Caminhos da semiótica literária. Bauru: Edusc, 2003.
CHION, M. A audiovisão: som e imagem no cinema. Lisboa: Texto & Grafia, 2011.
DUBOIS, P. “A questão da ‘forma-tela’: espaço, luz, narração, espectador”. In: GONÇALVES, O. (Org.). Narrativas sensoriais: ensaios sobre cinema e arte contemporânea. Rio de Janeiro: Circuito, 2014. p. 123-157.
ECO, U. Obra aberta. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 1991.
EISENSTEIN, S. A forma do filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
FIORIN, J. L. “Teoria dos signos”. In: ______. (Org.). Introdução à lingüística: objetos teóricos. 4 ed. São Paulo: Contexto, 2005. v. 1, p. 55-74.
______. As astúcias da enunciação: as categorias de pessoa, espaço e tempo. São Paulo: Ática, 1996.
FLOCH, J-M. Petites mythologies de l’oeil et de l’esprit: pour une sémiotique plastique. Paris; Amsterdam: Hadès-Benjamins, 1985.
GREIMAS, A. J.; COURTÉS, J. Dicionário de semiótica. Tradução Alceu Dias Lima et al. São Paulo: Contexto, 2008.
HJELMSLEV, L. Prolegômenos a uma teoria da linguagem. Tradução José Teixeira Coelho Netto. São Paulo: Perspectiva, 1975.
LANDOWSKI, E. Interações arriscadas. Tradução Luiza Helena Oliveira da Silva. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2014.
MACHADO, A. A ilusão especular: uma teoria da fotografia. São Paulo: Brasiliense, 1984.
______. Pré-cinemas e pós-cinemas. Campinas: Papirus, 1997.
______. O sujeito na tela: modos de enunciação no cinema e no ciberespaço. São Paulo: Paulus, 2007.
MANOVICH, L. The language of new media. Cambridge, MA: The MIT Press, 2001.
MURRAY, J. H. Hamlet no holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço. Tradução Elissa Khoury Daher e Marcelo Cuzziol. São Paulo: Unesp; Itaú Cultural, 2003.
OLIVEIRA, A. C. “As interações discursivas”. In: OLIVEIRA, A. C. (Ed.). As interações sensíveis: ensaios de sociossemiótica a partir da obra de Eric Landowski. São Paulo: Estação das Letras e das Cores, 2013. p. 235-251.
TARKOVSKI, A. Esculpir o tempo. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Ana Silvia Lopes Davi Médola, Bruno Jareta de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.