Cosmopoetics of the savage spectator

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.160501

Keywords:

film, history, indigenous genocides, archive, montage

Abstract

Based on the analysis of the cinematographic forms of reconstituting history in Serras da desordem, Corumbiara and Taego Ãwa, I identify the importance of the figure of indigenous spectators for understanding the images that the films create and mobilize. I argue that the effective, virtual or spectral reverse-shot of indigenous spectators constitutes a discursive device operating in the films and in the relationships they establish with the archive of history. The device of the savage spectator triggers what I call anarchivic montage, disturbing the arrangement of the historical archive produced by the violence of genocide and suggesting possibilities of creating a common world.

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Author Biography

  • Marcelo Rodrigues Souza Ribeiro, Universidade Federal da Bahia

    Professor de História e Teorias do Cinema e do Audiovisual na Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia. Coordenador do grupo de pesquisa Arqueologia do Sensível e membro do Laboratório de Análise Fílmica. Desenvolve e orienta pesquisas sobre imagem, história e direitos humanos. Tem experiência de pesquisa, ensino e extensão em cinema, fotografia, artes, cultura visual, comunicação, antropologia, antropologia audiovisual e estudos da imagem.

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Published

2020-05-04

How to Cite

Ribeiro, M. R. S. (2020). Cosmopoetics of the savage spectator. Significação: Journal of Audiovisual Culture, 47(53), 110-129. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.160501