Post-Covid-19 film festivals: impacts and perspectives
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.176299Keywords:
Cinema, Film Festivals, Pandemic, Coronavírus, New MediaAbstract
Faced with the COVID-19 pandemic, several film festivals in Brazil and in the world had to adapt to the situation of social distance, which reconfigured part of the events for virtual environments. The importance of festivals as creators of audiences and as possibilities of exhibition for films with a lower distribution range may be starting a path of different fruition for audiovisual, more aligned with the internet, new media and individual and residential consumption. The present study surveys at the international, national and regional levels the adaptations of film festivals in 2020, pointing from there the possible new directions for audiovisual.
Downloads
References
ANDREW, Dudley. “An atlas of world cinema”. In: DENNISON, Stephanie e LIM, Song Hwee (orgs.). Remapping world cinema: Identity, culture and politics in film. Londres/Nova York: Wallflower, 2006.
ANDREW, Dudley. “Além do Mapa do Cinema Mundial”. In: DENNISON, Stephanie (org.). World Cinema: As novas cartografias do cinema mundial. Campinas, SP: Papirus, 2013. (Série de Estudos da Socine).
BALBI, Clara. “Impacto do coronavírus na cultura será de mais de R$ 100 bilhões, diz especialista”. Folha de São Paulo, 03 abr. 2020. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2020/04/impacto-do-coronavirus-na-cultura-sera-de-mais-de-r-100-bilhoes-diz-especialista.shtml>. Acesso em: 23 de jun. 2020.
BERTINI, Alfredo. Economia da Cultura: A indústria do entretenimento e o audiovisual no Brasil. São Paulo: Saraiva, 2008.
JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. 2 ed. Trad. Susana Alexandria. São Paulo:
Aleph, 2009.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. 3. ed. Trad. Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Ed. 34, 2010.
LOPES, Maria Immacolata Vassalo de. “A Teoria Barberiana da Comunicação”. In: TRINDADE, Eneus; LACERDA, Juciano de Sousa; FERNANDES, Mário Luiz (Orgs.). Entre comunicação e mediações: visões teóricas e empíricas. Campina Grande: Eduepb, 2019.
MANOVICH, Lev. The language of new media. Cambridge, UK: The MIT Press,
MANOVICH, Lev. “Novas Mídias como tecnologia e ideia: dez definições”. In: LEÃO, Lúcia (org.). O chip e o caleidoscópio. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2005.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Ofício de Cartógrafo – Travessias latino-americanas da comunicação na cultura. Tradução: Fidelina Gonzáles. Coleção Comunicação Contemporânea 3, São Paulo: Edições Loyola, 2004.
MATTOS, Tetê. “Festivais pra quê? Um estudo crítico sobre festivais audiovisuais brasileiros”. In: BAMBA, Mahomed (Org.). A recepção cinematográfica: teoria e estudos de caso. Salvador: EDUFBA, 2013.
MELEIRO, Alessandra (Org). Cinema no mundo: indústria, política e mercado. v. 2. São Paulo: Escrituras Editora, 2007.
MURRAY, Janet H. Hamlet no Holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço. Trad. Elissa Khoury Daher, Marcelo Fernandez Cuzziol. São Paulo: Itaú Cultural, Unesp, 2003.
PERGOLA, Alessandra Campos. O cinema e a produção audiovisual: um estudo preliminar sobre as novas formas de distribuição na Internet. BOCC, 2004. Disponível em: http://bocc.ubi.pt/pag/pergola-alessandra-distribuicao-na-internet.html
SOUSA, Ana Paula. “Coronavírus vai marcar o fim de uma era no cinema”. Folha de São Paulo. 01 mai. 2020. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/ilustrissima/2020/05/coronavirus-vai-marcar-o-fim-de-uma-era-no-cinema.shtml>. Acesso em 23 de jun. de 2020.
STAM, Robert. Introdução à teoria do cinema. Campinas: Papirus, 2003.
STERRITT, David. “Virtual Cinema”. In: Quarterly Review of Film and Video. v 37, 2020. Disponível em: <https://doi.org/10.1080/10509208.2020.1772655 >. Acesso em: 24 de jun. de 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Nathan Nascimento Cirino, Kleyton Jorge Canuto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.