Bodies, race and class: confrontations of urban space in Aquarius
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2022.180967Keywords:
Power, Stereotype, Race, Kleber Mendonça Filho, Brazilian cinemaAbstract
What can cinematographic representations of the black body in urban spaces mean? From this question, this article analyzes some scenes from the movie Aquarius, by Kleber Mendonça Filho, in a perspective of a racialized approach to power relations. The analysis is based on stereotype. It intends to reflect on the presence of black bodies that show up as an absence in the urban space, an absence, however, capable of producing other subjectivities, which can corroborate a counterpoint to racial stereotypes.
Downloads
References
ALBERTI, V. O riso e o risível na história do pensamento. Rio de Janeiro: Zahar, 2002.
AZEVEDO, C. M. M. Onda negra, medo branco: o negro no imaginário das elites – Século XIX. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
BAKHTIN, M. A cultura popular na idade média e no renascimento: o contexto de François Rabelais. Tradução de Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 1987.
BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoievski. Tradução de Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1981.
BREMMER, J. “Introdução: humor e história”. In: BREMMER, J.; ROODENBURG, H. (org.). Uma história cultural do humor. Rio de Janeiro: Record, 2000. p. 13-25.
CANDIDO, A. Literatura e sociedade. 9. ed. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2006.
CARDOSO, L. “O branco-objeto: o movimento negro situando a branquitude”. Instrumento: Revista de Estudo e Pesquisa em Educação, Juiz de Fora, v. 13, n. 1, p. 81-93, 2011.
CARNEIRO, A. S. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.
DELEUZE, G. Conversações. Tradução de Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 1992.
FERNANDES, F. A integração do negro na sociedade de classes: o legado da raça branca. São Paulo: Globo, 2008. v. 1.
FOUCAULT, M. Estratégia, poder-saber. Tradução de Vera Lucia Avellar Ribeiro. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
FOUCAULT, M. História da sexualidade 1: a vontade de saber. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Tradução de Roberto Machado. 14. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1978.
FOUCAULT, M. Segurança, território, população: curso dado no Collège de France (1977-1978). Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
GREGOLIN, M. R. “Análise do discurso e mídia: a (re)produção de identidades”. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 4, n. 11, p. 11-25, 2007.
HALL, S. “The spectacle of the ‘Other’”. In: HALL, S.; EVANS, J.; NIXON, S. (org.). Representation: cultural representations and signifying practices. London: Sage, 1997. p. 225-279.
MENDONÇA FILHO, K. Três roteiros: O som ao redor: Aquarius: Bacurau. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
MORRISON, T. A origem dos outros: seis ensaios sobre racismo e literatura. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
MUNANGA, K. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Petrópolis: Vozes, 1999.
PESSANHA, E. A. M. “Do epistemicídio: as estratégias de matar o conhecimento negro africano e afrodiaspórico”. Problemata: Revista Internacional de Filosofia, João Pessoa, v. 10. n. 2, p. 167-194, 2019.
PRYSTHON, A. “Stuart Hall, os estudos fílmicos e o cinema”. MATRIZes, São Paulo, v. 10, n. 3, p. 77-88, 2016.
ROSEMBERG, F. “Psicanálise e relações raciais”. In: KON, N. M.; SILVA, M. L.; ABUD, C. C. (org.). O racismo e o negro no Brasil: questões para a psicanálise. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2017. v. 1. p. 129-142.
ROUANET, S. P. Édipo e o anjo: itinerários freudianos em Walter Benjamin. 2. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1990.
SAMPAIO, L. “Casa grande e senzala na obra de Kleber Mendonça Filho: ressonâncias da tradição escravocrata e cenas do dissenso”. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE CULTURA, LINGUAGENS E TECNOLOGIAS DO RECÔNCAVO, 1., 2017, Santo Amaro. Anais […]. Santo Amaro: Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, 2017. Disponível em: https://bit.ly/3e01TsU. Acesso em: 16 dez. 2021.
SANTOS, B. S. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 7. ed. Porto: Afrontamento, 1999.
SANTOS, R. A. “Os intelectuais eugenistas. Da abundância de nomes a escassez de investigação (1917-1937)”. In: SIMPÓSIO NACIONAL ESTADO E PODER: SOCIEDADE CIVIL, 7., SIMPÓSIO NACIONAL ESTADO E PODER: CULTURA, 6., Uberlândia, 2012. p. 1-15. Disponível em: https://bit.ly/3dYHrIV. Acesso em: 28 jun. 2020.
SANTOS, R. E. N. “Sobre espacialidades das relações raciais: raça, racialidade e racismo no espaço urbano”. In: SANTOS, R. E. (org.). Questões urbanas e racismo. Petrópolis: DP et Alii, 2012. p. 36-66.
SCHWARCZ, L. M. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil (1870-1930). São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
SHOHAT, E.; STAM, R. Crítica da imagem eurocêntrica. Tradução de Marcos Soares. São Paulo: Cosac Naify, 2006.
STAM, R. Bakhtin: da teoria literária à cultura de massa. Tradução de Heloísa Jahn. São Paulo: Ática, 1992.
STAM, R. Multiculturalismo tropical: uma história comparativa da raça na cultura e no cinema brasileiros. Tradução de Fernando S. Vugman. São Paulo: Edusp, 2008.
VANNUCHI, M. B. C. C. “A violência nossa de cada dia: o racismo à brasileira”. In: KON, N. M.; SILVA, M. L.; ABUD, C. C. (org.). O racismo e o negro no Brasil: questões para a psicanálise. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2017. v. 1. p. 59-70.
Referências audiovisuais
AQUARIUS. Kleber Mendonça Filho, Brasil, 2016.
BACURAU. Kleber Mendonça Filho, Juliano Dornelles, Brasil, 2019.
ORFEU negro. Marcel Camus, Itália-França-Brasil, 1959.
O SOM AO REDOR. Kleber Mendonça Filho, Brasil, 2012.
RIO, 40 GRAUS. Nelson Pereira dos Santos, Brasil, 1955.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Luís Henrique Marques Ribeiro, Luiz Antonio Mousinho
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.