Demystifications of photography: Machado, Wolf and the photographer-editor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.183208

Keywords:

Photography Theory, Contemporary Photography, Hybridity, Montage, Michal Wolf

Abstract

Based on a dialogue with the work street view by the German photographer Michael Wolf and with the philosophical reflections on the photography developed by Flusser, Benjamin and Didi-Huberman, it is intended to discuss the contributions of Arlindo Machado to a new understanding not only of the photographic act, but of the photographer's own status in contemporary times. For Machado, the historical notion of photography is expanding and, in this context, the photographer’s place also changes. Today, he appears less like an “image hunter” and more like an archaeologist or an editor, a kind of critical-collector working from fragments, scraps, leftovers of dreams and images.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Osmar Gonçalves dos Reis Filho, UFC

    Osmar Gonçalves é doutor em Comunicação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2010), com bolsa-sanduíche na Bauhaus-Universität (Alemanha), financiada pelo DAAD/Capes. Realizou pós-doutorado em Cinema e Arte Contemporânea na Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3 (2015), com bolsa Capes. Atualmente, é Professor Associado do Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará, concentrado principalmente nas áreas de fotografia, teoria da imagem e estética do audiovisual. É Diretor Científico da Compós (Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação) e líder do IMAGO - Laboratório de Estudos de Estética e Imagem. Coordena o projeto de pesquisa Do visível ao inapresentável: apontamentos sobre a fotografia latino-americana contemporânea, financiado pelo CNPq (Edital Universal - MCTI/CNPQ Nº 01/2016). Tem cooperações acadêmicas com pesquisadores do Laboratoire International de Recherches en Arts da Sorbonne Nouvelle (França), da Ruhr-Universität Bochum (Alemanha), da UFRJ, da UnB, da USP, da Unicamp e da UFPE. Foi Coordenador do GT Comunicação, Artes e Tecnologias da Imagem da Compós entre 2018 e 2019, do ST Interseções Cinema e Arte da Socine entre 2016 e 2019, e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFC entre 2017 e 2019. Organizou os livros Narrativas Sensoriais: ensaios sobre cinema e arte contemporânea (Circuito, 2014), ganhador do Prêmio FUNARTE de Estímulo à Produção Crítica em Artes Visuais e, junto com Susana Dobal, Fotografia Contemporânea: fronteiras e transgressões (Casa das Musas, 2013). Realiza ainda atividades como parecerista/consultor para CAPES, CNPq e para diversas revistas nacionais e internacionais na área de Comunicação, Fotografia, Cinema e Artes.

  • Fabio Henrique Ciquini, Faculdade Casper Líbero

    PhD by the Graduate Studies Program in Communication and Semiotics at the Pontifical Catholic University of São Paulo. He works as a professor in the Journalism and Advertising and Propaganda courses at Faculdade Cásper Líbero and Fapcom. Researcher linked to CISC-PUCSP (Interdisciplinary Center for Semiotics of Culture and Media) and to the Vilém Flusser São Paulo Archive.

References

BENJAMIN, W. Origem do drama barroco alemão. Tradução de Sérgio Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1984.

BENJAMIN, W. “Pequena história da fotografia”. In: BENJAMIN, W. Obras escolhidas I: magia e técnica, arte e política. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 91-107.

BARTHES, R. A câmera clara. Tradução de Júlio Castañon. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.

BELLOUR, R. L’entre-images. Paris: La Différence, 1990.

BELLOUR, R. et al. Passages de l’image. Paris: Georges Pompidou, 1990.

CHIODETTO, E. “Editor de Mundos”. Associação Cultural VideoBrasil, São Paulo, 2009. Disponível em: http://site.videobrasil.org.br/dossier/textos/1033186/1033205. Acesso em: 10 fev. 2021.

CHIODETTO, E. (org.). Geração 00: a nova fotografia brasileira. São Paulo: Sesc Edições, 2013.

DELEUZE, G. Francis Bacon: a lógica da sensação. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

DIDI-HUBERMAN, G. Diante da imagem. São Paulo: Editora 34, 2013.

DIDI-HUBERMAN, G. Diante do tempo. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2015.

DIDI-HUBERMAN, G.; GISINGER, A. “Compreender por meio da fotografia”. Zum Revista de Fotografia, São Paulo, n. 13, p. 86-103, 2017.

DYER, G. “Como fotografar a rua sem sair de casa”. Zum Revista de Fotografia, São Paulo, n. 1, p. 106-119, 2011.

FERRARA, L. Comunicação, espaço, cultura. São Paulo: Annablume, 2008.

FLUSSER, V. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Hucitec, 1985.

FLUSSER, V. Ins Universum der technischen Bilder. Göttingen: European Photography, 1985.

FLUSSER, V. Los gestos, fenomenologia y comunicación. Barcelona: Herder, 1994.

FLUSSER, V. We shall survive in the memory of others. Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2010.

FLUSSER, V. Natural: mente – vários acessos ao significado de Natureza. São Paulo: Annablume, 2011.

FLUSSER, V. “A consumidora consumida”. Comentário, Rio de Janeiro, v. 13, n. 51, p. 35-46, 1972.

FONTCUBERTA, J. La fúria de las imágenes: notas sobre la postfotografía. Barcelona: Galáxia Gutenberg, 2016.

LEÃO, L. A estética do labirinto. São Paulo: Anhembi Morumbi, 2002.

MACHADO, A. “Fotografia em mutação”. Nicolau, Curitiba, n. 49, p. 14-15, 1993.

MACHADO, A. Máquina e imaginário: o desafio das poéticas tecnológicas. 2. ed. São Paulo: Edusp, 1996.

MACHADO, A. “A fotografia como expressão do conceito”. Studium, Campinas, n. 2, p. 5-23, 2000.

MACHADO, A. “Repensando Flusser e as imagens técnicas”. Interlab: Labirintos, 2002.

MACHADO, A. Pré-cinemas & pós-cinemas. Campinas: Papirus, 2005.

MACHADO, A. O sujeito na tela. Modos de enunciação no cinema e no ciberespaço. São Paulo: Paulus, 2007.

MACHADO, A. “Waldemar Cordeiro: o brasileiro precursor da arte mediada por computadores”. Revista ECO-Pós, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 27-35, 2015a.

MACHADO, A. A ilusão especular uma teoria da fotografia. São Paulo: Gustavo Gili, 2015b.

MOHOLY-NAGY, L. Vision in motion. Chicago: Paul Theobald, 1947.

MOHOLY-NAGY, L. “Photography in the advertisement”. In: PHILLIPS, C. (org.). Photography in the modern era: european and critical writings, 1913-1940. New York: The Metropolitan Museum of Art/Aperture, 1989.

MONTEJO NAVAS, A. M. Fotografia & poesia (afinidades eletivas). São Paulo: Ubu, 2017.

PERSICHETTI, S. Imagens da fotografia brasileira 2. São Paulo: Editora Senac, 2000.

POIVERT, M. La photographie contemporanie. Paris: Flammarion, 2010.

ROUILLÉ, Andre. A fotografia entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Senac, 2009.

SONTAG, S. Sobre fotografia. Tradução de Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

WOLF, M. ASOUE (a series of unfortunate events). Köln: Wanderer Books, 2012.

Referências audiovisuais

BLOW up (Depois daquele beijo). Michelangelo Antonioni, Inglaterra, 1966.

PEEPING. Willem Aerts, Holanda, 2012.

REAR window (Janela indiscreta). Alfred Hitchcock, Estados Unidos, 1954.

Published

2021-07-18

How to Cite

Demystifications of photography: Machado, Wolf and the photographer-editor. (2021). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 48(56), 113-132. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.183208