Demystifications of photography: Machado, Wolf and the photographer-editor
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2021.183208Keywords:
Photography Theory, Contemporary Photography, Hybridity, Montage, Michal WolfAbstract
Based on a dialogue with the work street view by the German photographer Michael Wolf and with the philosophical reflections on the photography developed by Flusser, Benjamin and Didi-Huberman, it is intended to discuss the contributions of Arlindo Machado to a new understanding not only of the photographic act, but of the photographer's own status in contemporary times. For Machado, the historical notion of photography is expanding and, in this context, the photographer’s place also changes. Today, he appears less like an “image hunter” and more like an archaeologist or an editor, a kind of critical-collector working from fragments, scraps, leftovers of dreams and images.
Downloads
References
BENJAMIN, W. Origem do drama barroco alemão. Tradução de Sérgio Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1984.
BENJAMIN, W. “Pequena história da fotografia”. In: BENJAMIN, W. Obras escolhidas I: magia e técnica, arte e política. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 91-107.
BARTHES, R. A câmera clara. Tradução de Júlio Castañon. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.
BELLOUR, R. L’entre-images. Paris: La Différence, 1990.
BELLOUR, R. et al. Passages de l’image. Paris: Georges Pompidou, 1990.
CHIODETTO, E. “Editor de Mundos”. Associação Cultural VideoBrasil, São Paulo, 2009. Disponível em: http://site.videobrasil.org.br/dossier/textos/1033186/1033205. Acesso em: 10 fev. 2021.
CHIODETTO, E. (org.). Geração 00: a nova fotografia brasileira. São Paulo: Sesc Edições, 2013.
DELEUZE, G. Francis Bacon: a lógica da sensação. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.
DIDI-HUBERMAN, G. Diante da imagem. São Paulo: Editora 34, 2013.
DIDI-HUBERMAN, G. Diante do tempo. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2015.
DIDI-HUBERMAN, G.; GISINGER, A. “Compreender por meio da fotografia”. Zum Revista de Fotografia, São Paulo, n. 13, p. 86-103, 2017.
DYER, G. “Como fotografar a rua sem sair de casa”. Zum Revista de Fotografia, São Paulo, n. 1, p. 106-119, 2011.
FERRARA, L. Comunicação, espaço, cultura. São Paulo: Annablume, 2008.
FLUSSER, V. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Hucitec, 1985.
FLUSSER, V. Ins Universum der technischen Bilder. Göttingen: European Photography, 1985.
FLUSSER, V. Los gestos, fenomenologia y comunicación. Barcelona: Herder, 1994.
FLUSSER, V. We shall survive in the memory of others. Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2010.
FLUSSER, V. Natural: mente – vários acessos ao significado de Natureza. São Paulo: Annablume, 2011.
FLUSSER, V. “A consumidora consumida”. Comentário, Rio de Janeiro, v. 13, n. 51, p. 35-46, 1972.
FONTCUBERTA, J. La fúria de las imágenes: notas sobre la postfotografía. Barcelona: Galáxia Gutenberg, 2016.
LEÃO, L. A estética do labirinto. São Paulo: Anhembi Morumbi, 2002.
MACHADO, A. “Fotografia em mutação”. Nicolau, Curitiba, n. 49, p. 14-15, 1993.
MACHADO, A. Máquina e imaginário: o desafio das poéticas tecnológicas. 2. ed. São Paulo: Edusp, 1996.
MACHADO, A. “A fotografia como expressão do conceito”. Studium, Campinas, n. 2, p. 5-23, 2000.
MACHADO, A. “Repensando Flusser e as imagens técnicas”. Interlab: Labirintos, 2002.
MACHADO, A. Pré-cinemas & pós-cinemas. Campinas: Papirus, 2005.
MACHADO, A. O sujeito na tela. Modos de enunciação no cinema e no ciberespaço. São Paulo: Paulus, 2007.
MACHADO, A. “Waldemar Cordeiro: o brasileiro precursor da arte mediada por computadores”. Revista ECO-Pós, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 27-35, 2015a.
MACHADO, A. A ilusão especular uma teoria da fotografia. São Paulo: Gustavo Gili, 2015b.
MOHOLY-NAGY, L. Vision in motion. Chicago: Paul Theobald, 1947.
MOHOLY-NAGY, L. “Photography in the advertisement”. In: PHILLIPS, C. (org.). Photography in the modern era: european and critical writings, 1913-1940. New York: The Metropolitan Museum of Art/Aperture, 1989.
MONTEJO NAVAS, A. M. Fotografia & poesia (afinidades eletivas). São Paulo: Ubu, 2017.
PERSICHETTI, S. Imagens da fotografia brasileira 2. São Paulo: Editora Senac, 2000.
POIVERT, M. La photographie contemporanie. Paris: Flammarion, 2010.
ROUILLÉ, Andre. A fotografia entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Senac, 2009.
SONTAG, S. Sobre fotografia. Tradução de Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
WOLF, M. ASOUE (a series of unfortunate events). Köln: Wanderer Books, 2012.
Referências audiovisuais
BLOW up (Depois daquele beijo). Michelangelo Antonioni, Inglaterra, 1966.
PEEPING. Willem Aerts, Holanda, 2012.
REAR window (Janela indiscreta). Alfred Hitchcock, Estados Unidos, 1954.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Osmar Gonçalves dos Reis Filho, Fábio Ciquini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.