Individualism, objectification and social ascension in Nos embalos de Ipanema
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2024.208642Keywords:
pornochanchada, Nos embalos de Ipanema, objetification, individualismAbstract
The text discusses how the pornochanchada Nos embalos de Ipanema (1978) by Antonio Calmon dialogues with the problematizations about individualism, narcissism, and objectification in historical and sociopolitical contexts, being divided into four parts. In the first one, this study describes the considerations by Holanda on the Brazilian sociopolitical formation and the importance of individualism in it — along with those of Sennett on the erosion of the public sphere. The next three parts articulate a methodological proposal of interlocution between theory and object, uniting the discussions of the previous part to the analysis of the interpersonal dynamics in the film.
Downloads
References
ABREU, N. C. Boca do lixo: cinema e classes populares. Campinas: Editora da Unicamp, 2002.
ALMEIDA, G. F. A política do cotidiano nas pornochanchadas: construções fílmicas de relações interpessoais durante a ditadura civil-militar brasileira. 2021. Tese (Doutorado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021.
HOLANDA, S. B. Raízes do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
MONTEIRO, P. M.; SCHWARCZ, L. M. Prefácio. In: HOLANDA, S. B. Raízes do Brasil: Edição crítica. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
MULVEY, L. Prazer visual e Cinema Narrativo. In: XAVIER, I. A experiência do Cinema. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983.
ROSSINI, M. S. O cinema da busca: discursos sobre identidades culturais no cinema brasileiro dos anos 90. Revista FAMECOS, Porto Alegre, n. 27, p. 96-104, 2005. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3326/2584. Acesso em: 25 fev. 2023.
SELIGMAN, F. O “Brasil é feito pornôs”: o ciclo da pornochanchada no país dos governos militares. 2000. Tese (Doutorado em Comunicações e Artes) – Escola de Comunicações e Artes, Departamento de Pós-Graduação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.
SELIGMAN, F. Um certo ar de sensualidade: o caso da pornochanchada no cinema brasileiro. Sessões do Imaginário, Porto Alegre, v. 8, n. 9, p. 38-40, 2003. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/famecos/article/view/787. Acesso em: 30 jun. 2021.
SIMÕES, I. Sexo à brasileira. Revista ALCEU, Rio de Janeiro, v. 8, n. 15, p. 185-195, 2007. Disponível em: http://revistaalceu-acervo.com.puc-rio.br/media/Alceu_n15_Simoes.pdf. Acesso em: 19 jul. 2022.
SENNETT, R. O declínio do homem público: as tiranias da intimidade. Rio de Janeiro: Record, 2014.
XAVIER, I. O olhar e a cena – Melodrama, Hollywood, Cinema Novo, Nelson
Rodrigues. São Paulo: Cosac Naify, 2003.
Referência fílmica
NOS EMBALOS de Ipanema. Direção de Antonio Calmon. Brasil: Sincrocine, 1978.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Guilherme Fumeo Almeida, Miriam de Souza Rossini
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.
How to Cite
Funding data
-
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
Grant numbers 001