Individualism, objectification and social ascension in Nos embalos de Ipanema

Authors

  • Guilherme Fumeo Almeida Universidade Federal Fluminense
  • Miriam de Souza Rossini Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2024.208642

Keywords:

pornochanchada, Nos embalos de Ipanema, objetification, individualism

Abstract

The text discusses how the pornochanchada Nos embalos de Ipanema (1978) by Antonio Calmon dialogues with the problematizations about individualism, narcissism, and objectification in historical and sociopolitical contexts, being divided into four parts. In the first one, this study describes the considerations by Holanda on the Brazilian sociopolitical formation and the importance of individualism in it — along with those of Sennett on the erosion of the public sphere. The next three parts articulate a methodological proposal of interlocution between theory and object, uniting the discussions of the previous part to the analysis of the interpersonal dynamics in the film.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Guilherme Fumeo Almeida, Universidade Federal Fluminense

    Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGCOM-UFRGS). Realiza pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Mídia e Cotidiano da Universidade Federal Fluminense (PPGMC/UFF). Integra o Laboratório de Comunicação Comunitária e Publicidade Social (LACCOPS) e o Grupo de Pesquisa em Estética e Processos Audiovisuais (Artis). Bolsista Faperj. E-mail: almeidaguif@gmail.com.

  • Miriam de Souza Rossini, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Doutora pelo em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora titular da UFRGS, junto ao Programa de Pós-Graduação de Comunicação (PPGCOM) e ao Departamento de Comunicação (Decom). Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Estética e Processos Audiovisuais (Artis). E-mail: miriam.rossini@ufrgs.br.

References

ABREU, N. C. Boca do lixo: cinema e classes populares. Campinas: Editora da Unicamp, 2002.

ALMEIDA, G. F. A política do cotidiano nas pornochanchadas: construções fílmicas de relações interpessoais durante a ditadura civil-militar brasileira. 2021. Tese (Doutorado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021.

HOLANDA, S. B. Raízes do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

MONTEIRO, P. M.; SCHWARCZ, L. M. Prefácio. In: HOLANDA, S. B. Raízes do Brasil: Edição crítica. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

MULVEY, L. Prazer visual e Cinema Narrativo. In: XAVIER, I. A experiência do Cinema. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983.

ROSSINI, M. S. O cinema da busca: discursos sobre identidades culturais no cinema brasileiro dos anos 90. Revista FAMECOS, Porto Alegre, n. 27, p. 96-104, 2005. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3326/2584. Acesso em: 25 fev. 2023.

SELIGMAN, F. O “Brasil é feito pornôs”: o ciclo da pornochanchada no país dos governos militares. 2000. Tese (Doutorado em Comunicações e Artes) – Escola de Comunicações e Artes, Departamento de Pós-Graduação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.

SELIGMAN, F. Um certo ar de sensualidade: o caso da pornochanchada no cinema brasileiro. Sessões do Imaginário, Porto Alegre, v. 8, n. 9, p. 38-40, 2003. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/famecos/article/view/787. Acesso em: 30 jun. 2021.

SIMÕES, I. Sexo à brasileira. Revista ALCEU, Rio de Janeiro, v. 8, n. 15, p. 185-195, 2007. Disponível em: http://revistaalceu-acervo.com.puc-rio.br/media/Alceu_n15_Simoes.pdf. Acesso em: 19 jul. 2022.

SENNETT, R. O declínio do homem público: as tiranias da intimidade. Rio de Janeiro: Record, 2014.

XAVIER, I. O olhar e a cena – Melodrama, Hollywood, Cinema Novo, Nelson

Rodrigues. São Paulo: Cosac Naify, 2003.

Referência fílmica

NOS EMBALOS de Ipanema. Direção de Antonio Calmon. Brasil: Sincrocine, 1978.

Published

2024-07-19

Issue

Section

Articles

How to Cite

Individualism, objectification and social ascension in Nos embalos de Ipanema. (2024). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 51, 1-21. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2024.208642