Reflections on the melodramatic cultural matrix in anime

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.209911

Keywords:

cultural studies, reception studies, cultural matrices, melodrama, anime

Abstract

The article exposes a theoretical research on Cultural Studies and Reception Studies to, later, associate it with the research themes. Supported by theories, it’s observed the relationship between production and reception in a circular way, which incites questions about identities, hybridity, globalization, resignification, interaction, mediations and cultural matrices. With the exercise, it’s perceived that the use of melodramatic narrative strategies in productions such as the anime helps the dramatic construction and raises reflections on its transnational capacity, in such a way that melodrama can be understood as a transcultural matrix, as it crosses cultures, softens borders and contributes to the access and popularity of Japanese cultural products.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Thátilla Santos, Universidade Federal de Goiás

    CAPES scholarship holder. PhD student and Master in Communication by the Graduate Program in Communication at the Federal University of Goiás (UFG). Email: thatillasantos@gmail.com.

  • Lara Satler, Federal University of Goias

    Research Productivity Scholarship (PQ-2), CNPq. Professor in the Graduate Programs in Communication and Cultural Performances (PPGCOM/PPGIPC), Federal University of Goiás (UFG). E-mail: lara_lima_satler@ufg.br.

References

ARAÚJO, L. K. Prefixos latinos. InfoEscola, Recife, 2022. Disponível em: https://bit.ly/49pXKdm. Acesso em: 18 mar. 2023.

ASO, T. Diplomacia do Japão: garantindo a segurança e a prosperidade. Tóquio: Japan Institute of International Affairs, 2009. Disponível em: https://bit.ly/3sotzTe. Acesso em: 15 mar. 2023.

BRENNER, R. E. Understanding manga and anime. Westport: Libraries Unlimited, 2007.

BROOKS, P. The melodramatic imagination: Balzac, Henry James, melodrama, and the mode of excess. London: Yale University Press, 1995.

CANCLINI, N. G. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Tradução de Ana Regina Lessa e Heloísa Pezza Cintrão. 4. ed. São Paulo: Edusp, 2008.

CANCLINI, N. G. Néstor García Canclini: reordenações e dissidências da cultura nas institucionalidades digitais na América Latina. [Entrevista cedida a] Ana Carolina Damboriarena Escosteguy e João Vicente Ribas. MATRIZes, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 123-136, 2022. DOI: 10.11606/issn.1982-8160.v16i1p123-136.

ELSAESSER, T. “Tales of sound and fury: observations on the family melodrama”. In: LANDY, M. Imitations of life: a reader on film and television melodrama. Detroit: Wayne State University Press, 1991. p. 68-91.

GROHMANN, R. N. O receptor como produtor de sentido: estudos culturais, mediações e limitações. Anagrama, São Paulo, v. 2, n. 4, p. 1-16, 2009. DOI: 10.11606/issn.1982-1689.anagrama.2009.35392.

HENN, R. C.; PILZ, J.; MACHADO, F. V. K. Celebração do casamento igualitário e homofobia nas redes digitais: #LoveWins na disputa de sentidos oriundos da apropriação da Havaianas. E-Compós, Brasília, DF, v. 21, n. 1, ID 1400, 2018. DOI: 10.30962/ec.1400.

LOPES, M. I. V. de. Jesús Martín-Barbero e os mapas essenciais para compreender a comunicação. Intexto, Porto Alegre, n. 43, p. 14-23, 2018. DOI: 10.19132/1807-8583201843.14-23.

LOPES, M. I. V. de. Mediação e recepção: algumas conexões teóricas e metodológicas nos estudos latino-americanos de comunicação. MATRIZes, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 65-80, 2014. DOI: 10.11606/issn.1982-8160.v8i1p65-80.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: 3 introduções. MATRIZes, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 9-31, 2018. DOI: 10.11606/issn.1982-8160.v12i1p9-31.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Tradução de Ronald Polito e Sérgio Alcides. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1997.

MARTINO, L. M. S. Métodos de pesquisa em comunicação: projetos, ideias, práticas. Petrópolis: Vozes, 2018.

MARTINO, L. M. S. Teoria da comunicação: ideias, conceitos e métodos. 5 ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

NAPIER, S. J. Anime from Akira to Howl’s Moving Castle: experiencing contemporary Japanese animation. 2nd updated ed. New York: Palgrave MacMillan, 2005.

NYE JR., J. S. Soft power. Foreign policy, Washington, DC, n. 80, p. 153-171, 1990. DOI: 10.2307/1148580.

PEREIRA, S. L. “Matrizes e mediações das canções românticas na América Latina”. In: ULHÔA, M.; PEREIRA, S. L. (org.). Canção romântica: intimidade, mediação e identidade na América Latina. Rio de Janeiro: Folio Digital, 2016. p. 25-46.

ROCHA, S. et al. Os estudos culturais e os entrelaçamentos entre comunicação e cultura: uma análise do filme Cão sem dono. Interin, Curitiba, v. 9, n. 1, p. 1-15, 2010.

SANTOS, T. S.; SATLER, L. L. O melodrama enquanto estratégia comunicacional. Mídia e Cotidiano, Niterói, v. 17, n. 3, p. 164-184, 2023. DOI: 10.22409/rmc.v17i3.57419.

SATO, C. A. Japop: o poder da cultura pop japonesa. São Paulo: NSP Hakkosha, 2007.

SILVA, L. A. P. Melodrama como matriz cultural no processo de constituição de identidades familiares: um estudo de (tele)novela e bumba-meu-boi: usos, consumo e recepção. 2012. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.

SINGER, B. Melodrama and modernity: early sensational cinema and its contexts. New York: Columbia University Press, 2001 .

STUMPF, I. R. C. Pesquisa bibliográfica. In: DUARTE, J.; BARROS, A. (org.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2005. p. 51-61.

TEMER, A. C. R. P.; NERY, V. C. A. Para entender as teorias da comunicação. 2. ed. Uberlândia: Edufu, 2009.

Published

2023-12-11

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Reflections on the melodramatic cultural matrix in anime. (2023). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 50, 1-20. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.209911