Images of mothers: a take on the Lissovkian waiting machine by female photographers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2024.225299

Keywords:

photography, maternities, Mauricio Lissovsky, Nan Goldin, Rineke Dijkstra

Abstract

By observing images by Rineke Dijkstra and Nan Goldin, we revisit Mauricio Lissovsky’s (2008) notion of waiting machine, thinking relationships between the waiting of photographers and the portrayed mothers. This study aims to address, by the works New Mother (1994) and From here to motherhood (1986-2000), the way in which the photographers, in portraying the maternal experience, imbue the image with its quality and re-establish the power of indeterminacy of the Lyssovskian machine in the face of an anti-machine of female expectation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Roberta Veiga, Universidade Federal de Minas Gerais

    Professora Doutora do Curso de Comunicação e da linha Pragmáticas da Imagem do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Minas Gerais (PPGCOM/UFMG), coordenadora do grupo de pesquisa Poéticas Femininas, Políticas Feministas (CNPq) e membra do Comitê Científico da SOCINE.

  • Juliana Salles de Siqueira, Universidade Federal de Minas Gerais

    Pós-doutoranda na linha de pesquisa Pragmáticas da Imagem do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

References

BACHELARD, G. O direito de sonhar. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1991.

BENJAMIN, W. “Sobre o conceito de história”. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 222-234.

BLESSING, J.; PHILIPS, S. S. (orgs.). Rineke Dijkstra: a retrospective. New York: Guggenheim Museum, 2012.

COLI, J. “Exposição, ocultação, contemplação: o olhar e o sexo feminino”. Revista de História da Arte e da Cultura, São Paulo, n. 16, 2011.

CUNHA, G. B. Rineke Dijkstra: formas do comum e do inespecífico. 2023. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, 2023.

DIDI-HUBERMAN, G. Diante do Tempo: História da Arte e anacronismo das imagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

DUBOIS, P. O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas: Papirus, 2009.

CRARY, J. Suspensions of Perception: Attention, Spectacle, and Modern Culture. Cambridge: MIT Press, 2001.

FAVRET-SAADA, J. “Ser afetado”. Cadernos de Campo, São Paulo, n. 13, p. 155-161, 2005.

FEDERICI, S. Calibã e a Bruxa – mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Elefante, 2017.

FEDERICI, S. “O capitalismo ameaça a nossa reprodução, envenenando o solo, as águas”. [Entrevista cedida a]. Susana de Castro. Le monde diplomatique, São Paulo, 2022. Disponível em https://diplomatique.org.br/o-capitalismo-ameaca-anossa-reproducao-envenenando-o-solo-as-aguas/. Acesso em: 2 jan. 2024.

FIRESTONE, S. A dialética do sexo: um estudo da revolução feminista. Rio de Janeiro: Editorial Labor, 1976.

FOSTER, H. The return of the real. New York: MIT Press, 1996.

GABRIEL, A. B. Materialidade, maternidade e outras matrizes. 2022. Tese (Doutorado em Filosofia) – Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2022.

GOLDIN, N. The Ballad of Sexual Dependency. New York: Aperture Foundation, 1986.

HAN, B. C. Agonia do Eros. Petrópolis: Vozes, 2017.

IRIGARAY, L. Je, tu, nous: toward a culture of difference. London: Routledge, 1993.

IRIGARAY, L. “A questão do outro”. Labrys, Estudos Feministas, n. 1-2, 2002.

JAGUARIBE, B. “Realismo sujo e experiência autobiográfica” In: Bruno, F.; FATORELLI, A. Limiares da imagem: Tecnologia e Estética na Cultura Contemporânea. Rio de Janeiro: Mauad, 2006. p. 109-138.

LISSOVSKY, M. A máquina de esperar. In: GONDAR, J.; BARRENECHEA, M. A. (orgs.). Memória e Espaço: trilhas do contemporâneo. Rio de Janeiro: Publicadora, 2003. p. 15-23.

LISSOVSKY, M. A máquina de esperar: origem e estética da fotografia moderna. Rio de Janeiro: Mauad X, 2008.

LISSOVSKY, M. Dez proposições acerca do futuro da fotografia e dos fotógrafos do futuro. Revista da Faculdade de Comunicação e Marketing da FAAP, São Paulo, n. 23, p. 4-15, 2011.

LISSOVSKY, M. O Elo perdido da Fotografia. Laika, São Paulo, v. 1, p. 1-17, 2012.

LISSOVSKY, M.; MARTINS, J. “A fotografia e seus duplos: um quadro na parede”. História, Ciências, Saúde − Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 20, p. 1363-1375, 2013.

LORDE, A. Irmã Outsider: ensaios e conferências. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

SIQUEIRA, J. S. Conjurar imagens, interrogá-las: a prática fotodocumentária de Nan Goldin como poética de montagem. 2012. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012.

VASSELEU, C. Textures of light: vision and touch in Irigaray, Levinas and Merleau-Ponty. New York, London: Routledge, 2002.

Published

2024-10-18

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Veiga, R., & Siqueira, J. S. de. (2024). Images of mothers: a take on the Lissovkian waiting machine by female photographers. Significação: Journal of Audiovisual Culture, 51, 1-22. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2024.225299