The Emergence of the cosplay scene in youth cultures
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2014.79000Keywords:
Cosplay scene, semiosphere, consumption, youth culture.Abstract
Based on the Semiotics theory of Culture, by Tartu-Moscow School, and on consumption theories, this paper analyses the cosplay scene configuration and the aspects of the semiosphere in the emergence of this scenario, considered as a cultural practice, a practice of significance and sociability, where youth people dress and act as characters of media narratives. This paper shows partial results of a field research carried out in 2012 and 2013 in events of pop culture. It focuses the relationship between cosplayer-cosplay.Downloads
References
Referências
AMARAL, Adriana; DUARTE, R. “A Subcultura cosplay no Orkut: comunicação e sociabilidade online e off-line”. In: BORELLI, Sílvia. e FREIRE FILHO, João. Culturas juvenis no século XXI. São Paulo: Educ, 2008.
BAITELLO JUNIOR, Norval. A serpente, a maçã e o holograma: esboços para uma Teoria da Mídia. São Paulo: Paulus, 2010.
BARBOSA, Alexandre. “Quadrinhos japoneses: uma perspectiva histórica e ficcional”. In: LUYTEN, Sônia (org.). Cultura Pop Japonesa. São Paulo: Hedra, 2005.
BLUM, Alan. The imaginative structure of the city. Montreal: McGuill-Queen´s University Press, 2003.
CANEVACCI, Massimo. Culturas extremas: mutações juvenis nos corpos das metrópoles. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.
COELHO Jr, L.; SILVA, Sara Santos (2007). “Cosplayers como fenômeno psicossocial: do reflexo da cultura de massa ao desejo de ser herói”. Revista Brasileira de Desenvolvimento e Humano, 17(1): 64-75. Disponível em http://www.revistasusp.sibi.usp.br/pdf/rbcdh/v17n1/06.pdf. Último acesso em 25 de setembro de 2012.
FERREIRA, Jerusa Pires. “Cultura é Memória”. In: Revista USP, N.24 (mar./mai.1989) – São Paulo, São Paulo: USP, CCS, 1989.
FREIRE FILHO, João. Reinvenções da resistência juvenil: os estudos culturais e as micropolíticas do cotidiano. Rio de Janeiro: Mauad, 2007.
HERSCHMANN, Michel et al. “Os steampunks e as inquietações de um mundo retrofuturista.” Trabalho apresentado ao GT de Comunicação e Cultura, do XXI ENCONTRO da COMPÓS, realizado na Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, de 12 a 15 de junho de 2012. Disponível em http://www.compos.org.br/biblioteca.php . Acesso em janeiro de 2013.
HOBSBAWM, Eric. Era dos extremos: o breve século XX 1914-1991. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
JANOTTI, J. “Entrevista – Will Straw e a importância da ideia de cenas musicais nos estudos.” In: Revista ECompós. Focando na escuta: som, música e comunicação.Vol. 15, No 2 (2012).Disponível em <http://www.compos.org.br/seer/index.php/e-compos/issue/current> .Último acesso em 12 de novembro de 2012.
LOTMAN, Iuri. “Acerca de la semiosfera.” In: La semiosfera I. Madri: Ediciones Cátedra, 1996. Tradução nossa.
____________. “La memória de la cultura”. In: La semiosfera II. Madri: Ediciones Cátedra, 1998. Tradução nossa.
_____________ e Bóris USPENSKII. “Sobre o mecanismo semiótico da cultura”. In: Ensaios de Semiótica Soviética. Lisboa, Livros Horizontes, 1981.
LUYTEN, Sônia. (Org.) Cultura pop japonesa – mangá e anime. São Paulo; Hedra, 2005.
MACHADO, Irene. Escola de semiótica. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.
______________ Semiótica da cultura e semiosfera. São Paulo: Annablumme/FAPESP, 2007.
AUTOR A memória na mídia: A evolução dos memes de afeto. São Paulo:Annablume/FAPESP, 2001.
______________________ “A cena cosplay: vinculações e produção de subjetividade.” In: Revista Famecos. Porto Alegre, v. 20, n. 2, pp. 430-445, maio/ago. 2013
___________________ “Consumo musical nas culturas juvenis: cosplay, mundo pop e memória.” Revista Contracampo, n.25, dez 2012. Niterói: Contracampo, 2012b. p-80-96.
OKANO, Michiko. “A Imagem do Japão Contemporâneo.” In: Memai. Disponível em <http://www.jornalmemai.com.br/tag/michiko-okano>. Último acesso em 18 de novembro de 2012.
REGUILLO, Rossana. Culturas juveniles: formas políticas del desencanto. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2012.
ROCHA, Rose de Melo. “Comunicação e consumo: por uma leitura política dos modos de consumir.” In: BACCEGA, Maria Aparecida(org.). Comunicação e culturas do consumo. São Paulo: Atlas, 2008.
SCHNAIDERMAN, Bóris (org.). Semiótica russa. São Paulo: Perspectiva, 1979.
SLATER, Don. Cultura do consumo e modernidade. São Paulo: Nobel, 2002.
STRAW, Will. “Cultural Scenes” Loisir et societé/society and leisure, vol.27, n.2., 2004. Disponível em <http://strawresearch.mcgill.ca/straw/loisirarticle.pdf>.Livros com 1 autor
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Mônica Rebecca Ferrari Nunes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.