Regarding Illusion

Authors

  • Eduardo Escorel FGV

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2015.97357

Keywords:

Key-words Documentary, illusion, reality, interaction, ethics.

Abstract

Speculations on illusion and reality, attempting to understand how the language of film, based on the illusion of movement and the editing gimmicks, can be considered capable of reproducing reality or even of giving the impression of reality. The documentarian's impulse contradicts the difficulty we have of acting moved by that which we observe. Paradoxes pile up and are aggravated when the magic of the moving image is associated with it's value as a testimony or document. Once the intrinsically illusory character of film language is established, the intersection between fiction and the documentary widens, leading to a cinema based on interaction where the ethical commitment of the documentarian comes to play a major role.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Eduardo Escorel, FGV
    EDUARDO ESCOREL é cineasta. Dirige documentários e filmes de ficção, desde 1966. É autor de Adivinhadores de água – pensando no cinema brasileiro. Coordena o curso de especialização em cinema documentário da Fundação Getúlio Vargas e escreve no blog Questões cinematográficas da revista piauí.

References

BURCH, Noel. La lucarne de l’infini – Naissance du langage cinématographique. France: Nathan, 1991.

CODÁ, Fernando, citado por SALLES, João Moreira. “Senhor dos aneis”. piauí, dez. 2013.

ELIOT, T.S. Four Quartets: Burnt Norto.

FELDMAN, Noah. http://www.bloombergview.com/articles/2015-03-16/robert-durst-s-confession-is-inadmissible . Consulta feita em 26 març 2015.

FRETTS, Bruce. “Director of Durst Film Says He Is ‘Relieved’ About Arrest”. The New York Times, 16 mar. 2015.

GOMES, Paulo Emílio Sales. “Uma situação colonial?”. O Estado de S.Paulo, Suplemento Literário, 19 nov 1960. Republicado em GOMES, Paulo Emílio Sales, Crítica de cinema no Suplemento Literário – volume II. Rio de Janeiro: Paz e Terra; Embrafilme, 1981. p.286.

GOMES, Paulo Emílio Sales. “Cinema: trajetória no subdesenvolvimento”. Argumento, São Paulo, nº 1, outubro de 1973. Republicado em Cinema:trajetória no subdesenvolvimento. Rio de Janeiro: Paz e Terra; Embrafilme, 1980. p.75

KIESLOWSKI, Krzysztof; STOK, Danusia. Kieslowski on Kieslovski. London: Faber and Faber, 1993.

MAHLER, Jonathan. “Irresistible TV, but Durst Film Tests Ethics Too”. The New York Times, 17 mar. 2015.

MARKER, Chris. “Lettre de Sebérie”. In. Commentaires. Paris, Les Éditions du Seuil, 1961. p. 43

METZ, Christian. Essais sur la signification au cinéma. Paris: Éditions Klincksieck, 1968.

MICHELSON, Annette, “Dr. Crase and Mr. Clair”, October, vol. 11, (Winter, 1979), The MIT Press.

RISTOW, Fabiano. “De padre a palhaço em 50 anos”. O Globo, Segundo Caderno, 9 mar. 2015, p.1.

ROSSET, Clément. O real e seu duplo – Ensaio sobre a ilusão – 2ª ed., revista. Rio de Janeiro: Editora José Olympio, , 2008.

VERTOV, Dziga. Kino-Eye The Writings of Dziga Vertov. MICHELSON, Annette (ed. and intro.). Berkeley: University of California Press, 1984.

ZACKS, Jeffrey M. Flicker – Your Brain on Movies. New York: Oxford University Press, 2015.

Published

2015-08-07

Issue

Section

Articles

How to Cite

Escorel, E. (2015). Regarding Illusion. Significação: Journal of Audiovisual Culture, 42(43), 194-211. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2015.97357