Evidence of alcohol and other drugs use prevention training in school territories: a systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1806-6976.smad.2024.196939

Keywords:

Illicit Drugs, Capacity-Building, Prevention, Schools

Abstract

Objective: to analyze the theoretical and methodological aspects of drug abuse prevention and health promotion training in school/educational territories based on scientific articles in Brazilian journals. Methodology: a systematic review was carried out in January 2021 in the CAPES Journals platform, for the period 2006-2020. Guided by the PRISMA method (Preferred Reporting Items for Systematic Review and Meta-Analysis), and from the inclusion and exclusion criteria of variables, we performed a synthesis analysis with a final sample of 10 studies. Results: two axes of discussion of the analytical data were evidenced: a) Similarities and dissimilarities of the term drugs and adolescence; b) Cross-cutting reflections of the training of drugs in prevention and health promotion. The studies show a discussion of drugs in relation to: 1) adolescence, as a relationship of prone use arising from the maturational process, 2) fragility in family and social relationships, and, 3) recreational use. Conclusion: the evidence shows that trainings on the theme are incorporated into practices of knowledge acquisition and information transmission in drug addiction prevention. The trainings emphasis should prioritize breaking stigmatizing and prejudiced paradigms about drugs, fostering dialogical and emancipatory actions from the teaching work in schools’ daily life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brasil. Lei nº 11.343, de 23 de agosto de 2006. Institui o Sistema Nacional de Políticas Públicas sobre Drogas – SISNAD, prescreve medidas para prevenção do uso indevido, atenção e reinserção social de usuários e dependentes de drogas; estabelece normas para repressão à produção não autorizada e ao tráfico ilícito de drogas; define crimes e dá outras providências. Diário Oficial da União [Internet]. 2006 Aug 24 [cited 2022 Apr 25];163(seção 1):2-6. Available from: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/lei/l11343.htm

Souza MLP, Conceição MIG, Sudbrack MFO. A escola como Comunidade Educativa e Protetiva: a experiência do Prodequi/UnB na prevenção do uso abusivo de drogas. In: Conceição MIG, Sudbrack MFO, Adorno R, editors. Drogas e transição de paradigmas: compartilhando saberes e construindo fazeres. Brasília: Technopolitik; 2018.

Santos JAT, Oliveira MLF. Políticas públicas sobre álcool e outras drogas: breve resgate histórico. Saúde Transform Social [Internet]. 2013 [cited 2022 Apr 25];4(1):82-9. Available from: http://incubadora.periodicos.ufsc.br/index.php/saudeetransformacao/article/view/1909

Brasil. Portaria nº 1.028, de 1º de julho de 2005. Determina que as ações que visam à redução de danos sociais e à saúde, decorrentes do uso de produtos, substâncias ou drogas que causem dependência, sejam reguladas por esta Portaria. Diário Oficial da União [Internet]. 2005 Jul 2 [cited 2021 Jul 1];126(seção 1):5. Available from:

http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2005/prt1028_01_07_2005.html#:~:text=Determina%20que%20as%20a%C3%A7%C3%B5es%20que,sejam%20reguladas%20por%20esta%20Portaria

Passos EH, Souza TP. Redução de danos e saúde pública: construções alternativas à política global de "guerra às drogas". Psicol Soc [Internet]. 2011 [cited 2021 Jun 10];23(1):154-62. Available from: https://www.scielo.br/j/psoc/a/zMk4Dq4gQ4XhH4dQgzScQRm/?lang=pt

Tostes JGA, Dias RT, Reis AAS, Silveira PS, Ronzani TM. Interventions to Reduce Stigma Related to People who Use Drugs: Systematic Review. Paidéia. 2020;30. https://doi.org/10.1590/1982-4327e3022

Souza FE, Ronzani TM. Desafios às práticas de redução de danos na atenção primária à saúde. Psicol Estud. 2020 Mar 13;23. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v23.e37383

Adade M, Monteiro S. Educação sobre drogas: uma proposta orientada pela redução de danos. Educ Pesqui. 2014;40(1):215-30. https://doi.org/10.1590/S1517-97022013005000009

Sampaio R, Mancini M. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Rev Bras Fisioter [Internet]. 2007 [cited 2022 Apr 25];11(1):83-9. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rbfis/v11n1/12.pdf

Costa ABC, Zoltowski APC. Como escrever um artigo de revisão sistemática. In: Koller SH, Couto MCP, Hohendorff J, editors. Manual de produção científica. Porto Alegre: Grupo A; 2014. p. 55-70.

Donato H, Donato M. Stages for undertaking a systematic review. Acta Med Port. 2019 Mar;32(3):227-35. https://doi.org/10.20344/amp.11923

Galvão TF, Pansani TDSA, Harrad D. Principais itens para relatar Revisões sistemáticas e Meta-análises: A recomendação PRISMA. Epidemiol Serv Saúde [Internet]. 2015 Jun;24(2):335-42. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-96222015000200335

Santos CMC, Pimenta CAM, Nobre MRC. The PICO strategy for the research question construction and evidence search. Rev. Latino-Am. Enferm. [Internet]. 2007 Jun [cited 2022 Apr 25];15(3):508-11. Available from: https://www.scielo.br/j/rlae/a/CfKNnz8mvSqVjZ37Z77pFsy/?lang=en

Bernardo WM, Nobre MRC, Jatene FB. A prática clínica baseada em evidências: parte II - buscando as evidências em fontes de informação. Rev Assoc Med Bras [Internet]. 2004 [cited 2022 Apr 25];50(1):104-8. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-42302004000100045

Lockwood C, Porritt K, Munn Z, Rittenmeyer L, Salmond S, Bjerrum M, et al. Chapter 2: Systematic Reviews of Qualitative Evidence [Internet]. In: Aromataris E, Munn Z, editors. JBI Manual for Evidence Synthesis. Adelaide: JBI; 2020 [cited 2022 Apr 25]. Available from: https://jbi-global-wiki.refined.site/space/MANUAL/4688637/Chapter+2%3A+Systematic+reviews+of+qualitative+evidence

Barbosa VNM, Lavor TL Filho, Moura JF Júnior, Pinto AR, Köptcke LS. Systematic Review About Drug Abuse Prevention in the Brazilian School Context. OD on line Rev Psicol. 2022 Jul 31;16(61):100-14. https://doi.org/10.14295/idonline.v13i47.2089

Oliveira IA, Lima AAS, Moura JF Júnior, Pinto AR, Köptcke LS, Cavalcante AJL, et al. Trabalho em Rede e a atuação de prevenção ao uso de drogas com adolescentes: uma revisão integrativa. Res Soc Develop. 2022 Jul 4;11(9):e10611931486. https://doi.org/10.33448/rsd-v11i9.31486

Moreira F, Silveira D, Andreoli S. Situações relacionadas ao uso indevido de drogas nas escolas públicas da cidade de São Paulo. Rev Saúde Publica. 2006;40:810-7. Available from: https://www.scielosp.org/pdf/rsp/v40n5/10.pdf

Catrib AMF, Gondim APS, Batista MH, Olegário NB, Praxedes DG. Concepções e práticas sobre automedicação na escola profissionalizante: um estudo de caso no estado do Ceará, Brasil. Rev Baiana Saúde Pública. 2013;37(1). https://doi.org/10.22278/2318-2660.2013.v37.n1.a783

Nascimento MO, Micheli D. Avaliação de diferentes modalidades de ações preventivas na redução do consumo de substâncias psicotrópicas em estudantes no ambiente escolar: um estudo randomizado. Ciênc Saúde Colet [Internet]. 2015 Aug 1 [cited 2022 Apr 25];20:2499-510. Available from: https://www.scielosp.org/article/csc/2015.v20n8/2499-2510/pt/

Viero VSF, Farias JM, Ferraz F, Simões PW, Martins JA, Ceretta LB. Educação em saúde com adolescentes: análise da aquisição de conhecimentos sobre temas de saúde. Esc Anna Nery [Internet] 2015 [cited 2021 Nov 17];19(3):484-90. Available from: http://www.scielo.br/pdf/ean/v19n3/1414-8145-ean-19-03-0484.pdf

Souza FBD, Andrade ALM, Rodrigues TP, Nascimento MO, Micheli D. Avaliação das concepções de educadores de escolas públicas e particulares sobre uso de drogas: um estudo exploratório. Estud Pesqui Psicol [Internet]. 2015 [cited 2022 Apr 25];15(3):1081-95. Available from: https://www.redalyc.org/pdf/4518/451844505017.pdf

Cordeiro ILS, Silva DMA, Vecchia MD. A escola diante do aluno que faz uso de álcool e drogas: O que dizem os professores? Rev Pesqui Prát Psicossoc [Internet]. 2016 [cited 2022 Apr 25];11(2):356-68. Available from: http://www.seer.ufsj.edu.br/index.php/revista_ppp/article/view/1752

Camargo JC, Romancini F, Schneider LR, Ferraz L. Consequências do uso de drogas: a ótica de adolescentes pertencentes ao meio rural. Rev Pesqui Cuid Fundam Online [Internet]. 2017 [cited 2022 Apr 25];1028-33. Available from: http://seer.unirio.br/index.php/cuidadofundamental/article/view/5744/pdf

Perez ABN, Zerbetto SR, Gonçalves AMS. Atitudes dos professores de ensino fundamental e médio frente ao uso de substâncias psicoativas. SMAD, Rev Eletrônica Saúde Mental Álcool Drog [Internet]. 2018 [cited 2022 Apr 25];14(1):45-51. Available from: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-69762018000100007

Silva PMC, Galon T, Moura AAM, Volpato RJ, Zerbetto SR, Gonçalves AMS. Capacitação multiprofissional sobre drogas no contexto escolar: formação, saúde e educação. J Health NPEPS [Internet]. 2019 Jun 1 [cited 2022 Apr 25];4(1):182-99. Available from: https://periodicos2.unemat.br/index.php/jhnpeps/article/view/3362

Tavares MLO, Reinaldo AMS, Villa EA, Pereira MO, Monteiro MAM. Informação, crenças e atitudes de escolares acerca do uso de Álcool e outras Drogas. SMAD, Rev Eletrônica Saúde Mental Álcool Drog. 2019;15(2):45-51. https://doi.org/10.11606/issn.1806-6976.smad.2019.000408

Published

2024-01-28

How to Cite

Lavor Filho, T. L. de, Barbosa , V. N. M. ., Cavalcante, A. J. de L., Moura Junior, J. F. ., Pinto, A. R., & Köptcke, L. S. . (2024). Evidence of alcohol and other drugs use prevention training in school territories: a systematic review. SMAD Revista Eletrônica Saúde Mental Álcool E Drogas (Edição Em Português), 20, e-196939. https://doi.org/10.11606/issn.1806-6976.smad.2024.196939

Funding data