Terminology, cognition and society: analysis of the terminology and neology processes that characterize the denominations of the Field Education Area

Authors

  • Fernanda Mello Demai Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza –Ceeteps –São Paulo, SP, Brasi

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9511.v35i0p5-24

Keywords:

Terminology, Terminologization, Neology, Field Education, Cognition, Conceptual Analysis

Abstract

Our target area is Field Education, an expression attributed to concepts related to education, learning and education in rural areas, where the main actors are participants in Social Field Movements. We will discuss aspects of the semantic-pragmatic configuration and the terminology, neology and cognition processes that characterize the target area, with emphasis on subprocesses related to syntagmatic composition combined with metaphorical and / or metonymic semantic and / or domain specification isolation. The corpus is constituted by legal, dissemination, pedagogical and academic texts; its periodicity is from 2000 to 2010. We follow the Sociocognitive and Communicative Theories of Terminology, valuing cognitive and communicative aspects of the terms, their linguistic, discursive, pragmatic, sociocultural and historical contextualization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fernanda Mello Demai, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza –Ceeteps –São Paulo, SP, Brasi

    Fernanda Mello Demai possui Graduação (Bacharelado e Licenciatura) em Letras - Língua Portuguesa e Linguística - pela Universidade de São Paulo - São Paulo - Brasil (2003/ 2004); Mestrado em Linguística (Semiótica e Linguística Geral - Lexicologia e Terminologia - 2006) e Doutorado em Letras (Filologia e Língua Portuguesa - Lexicologia e Terminologia do Português - 2014), pela mesma Universidade. É Professora do Ensino Superior e do Ensino Médio e Técnico; ocupa a função de Diretora de Departamento do Grupo de Formulação e Análises Curriculares no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza. É pesquisadora com experiência profissional nas áreas/ atividades: Linguística e Terminologia; Ensino de Língua Portuguesa e de Linguística; Ensino Instrumental; Comunicação Instrumental; produção e avaliação de material didático; elaboração e correção de provas para concursos; revisão de textos técnicos e científicos; elaboração e análise de dicionários terminológicos e glossários de diversas áreas e de língua geral; Currículo de Educação Básica e de Educação Profissional e Tecnológica. Ministra palestras acerca de suas áreas de pesquisa e atuação profissional em diversas instituições, públicas e particulares.

References

ALVES, I. M. Um estudo sobre a neologia lexical: os microssistemas prefixais do português contemporâneo. 2000. 380f. Tese (Livre-Docência – Letras Clássicas e Vernáculas) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo.

ALVES, I. M. Neologismo: criação lexical. 3. ed. São Paulo: Ática, 2007.

BARBOSA, M. A. Léxico, produção e criatividade: processos do neologismo. São Paulo: Global, 1981.

BARBOSA, M. A. Etno-terminologia e terminologia aplicada: objeto de estudo, campo de aplicação. In: ISQUERDO, A. N.; ALVES, I. M. (Org.). As Ciências do léxico: lexicologia, lexicografia, terminologia, v. 3. Campo Grande: Ed. UFMS; São Paulo: Humanitas, 2007: 433-445.

BARROS, L. A. Curso básico de Terminologia. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2004.

CABRÉ, M. T. La terminología: teoría, metodología, aplicaciones. Barcelona: Editorial Antártida/Empúries, 1993.

CABRÉ, M. T. La terminología: representación y comunicación - elementos para una teoría de base comunicativa y otros artículos. Barcelona: Institut Universitari de Lingüística aplicada/Universitat Pompeu Fabra, 1999.

DEMAI, F. M. Processos de terminologização: descrição e análise da neologia da área de Educação do Campo. 2014. 417 f. Tese (Doutorado em Letras: Filologia e Língua Portuguesa) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8142/tde-26032015-151957/pt-br.php Acesso em: 19 maio 2020.

DEMAI, F. M. Análise da lexicalização e das funções das unidades terminológicas da área de Currículo Escolar em Educação Profissional Técnica de Nível Médio organizado por competências. Estudos linguísticos, São, v. 48, , n. 1, 2019, p. 164-182. Disponível em: <https://revistas.gel.org.br/estudos-linguisticos/article/view/2146>. Acesso em: 19 maio 2019.

GUILBERT, L. La formation du vocabulaire de l´aviation. Paris: Librairie Larousse, 1965.

GUILBERT, L. Théorie du néologisme. In: Cahiers de l'Association internationale des études francaises, n. 25, 1973, p. 9-29. Disponível em: <http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/caief_0571-5865_1973_num_25_1_1020>. Acesso em: 19 maio 2019.

INSTITUTE FOR HUMAN AND MACHINE COGNITION - IHMC. Cmap Tools. Software de construção de mapas conceituais/modelos mentais. Knowledge Modeling Kit – Latest version 6.04. 2020. Disponível em: <http://cmap.ihmc.us/>. Acesso em: 10 abr. 2020.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metaphors we live by. Chicago; London: University of Chicago Press, 2003 [1980].

MOVIMENTO DOS TRABALHADORES RURAIS SEM TERRA - MST . Como fazemos a escola de educação fundamental? São Paulo: Iterra, 1999.

SCOTT, M. WordSmith Tools version 8, Stroud: Lexical Analysis Software. Tools: Wordlist, Keywords e Concord. 2020. [latest version]. Disponível em: <http://www.lexically.net/publications/citing_wordsmith.htm>. Acesso em: 10 abr. 2020.

TEMMERMAN, R. Sociocognitive Terminology Theory. In: CABRÉ, M. T.; FELIU, J. (ed.). Terminología y cognición II. Simposio Internacional de Verano de Terminología (13-16 de julio de 1999). Barcelona: Institut Universitari de Lingüística Aplicada. Universitat Pompeu Fabra, 2001.

TEMMERMAN, R. Metaphorical models and the translator’ s approach to scientific texts. Antverpiensia New Series – Themes in Translation Studies. Antwerp, n. 1, 2002.. Disponível em: <https://lans-tts.uantwerpen.be/index.php/LANS-TTS/index>. Acesso em: 6 out. 2018.

Published

2020-08-05

Issue

Section

Articles

How to Cite

Demai, F. M. (2020). Terminology, cognition and society: analysis of the terminology and neology processes that characterize the denominations of the Field Education Area. TradTerm, 35, 5-24. https://doi.org/10.11606/issn.2317-9511.v35i0p5-24