Terminology, cognition and society: analysis of the terminology and neology processes that characterize the denominations of the Field Education Area
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2317-9511.v35i0p5-24Keywords:
Terminology, Terminologization, Neology, Field Education, Cognition, Conceptual AnalysisAbstract
Our target area is Field Education, an expression attributed to concepts related to education, learning and education in rural areas, where the main actors are participants in Social Field Movements. We will discuss aspects of the semantic-pragmatic configuration and the terminology, neology and cognition processes that characterize the target area, with emphasis on subprocesses related to syntagmatic composition combined with metaphorical and / or metonymic semantic and / or domain specification isolation. The corpus is constituted by legal, dissemination, pedagogical and academic texts; its periodicity is from 2000 to 2010. We follow the Sociocognitive and Communicative Theories of Terminology, valuing cognitive and communicative aspects of the terms, their linguistic, discursive, pragmatic, sociocultural and historical contextualization.
Downloads
References
ALVES, I. M. Um estudo sobre a neologia lexical: os microssistemas prefixais do português contemporâneo. 2000. 380f. Tese (Livre-Docência – Letras Clássicas e Vernáculas) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo.
ALVES, I. M. Neologismo: criação lexical. 3. ed. São Paulo: Ática, 2007.
BARBOSA, M. A. Léxico, produção e criatividade: processos do neologismo. São Paulo: Global, 1981.
BARBOSA, M. A. Etno-terminologia e terminologia aplicada: objeto de estudo, campo de aplicação. In: ISQUERDO, A. N.; ALVES, I. M. (Org.). As Ciências do léxico: lexicologia, lexicografia, terminologia, v. 3. Campo Grande: Ed. UFMS; São Paulo: Humanitas, 2007: 433-445.
BARROS, L. A. Curso básico de Terminologia. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2004.
CABRÉ, M. T. La terminología: teoría, metodología, aplicaciones. Barcelona: Editorial Antártida/Empúries, 1993.
CABRÉ, M. T. La terminología: representación y comunicación - elementos para una teoría de base comunicativa y otros artículos. Barcelona: Institut Universitari de Lingüística aplicada/Universitat Pompeu Fabra, 1999.
DEMAI, F. M. Processos de terminologização: descrição e análise da neologia da área de Educação do Campo. 2014. 417 f. Tese (Doutorado em Letras: Filologia e Língua Portuguesa) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8142/tde-26032015-151957/pt-br.php Acesso em: 19 maio 2020.
DEMAI, F. M. Análise da lexicalização e das funções das unidades terminológicas da área de Currículo Escolar em Educação Profissional Técnica de Nível Médio organizado por competências. Estudos linguísticos, São, v. 48, , n. 1, 2019, p. 164-182. Disponível em: <https://revistas.gel.org.br/estudos-linguisticos/article/view/2146>. Acesso em: 19 maio 2019.
GUILBERT, L. La formation du vocabulaire de l´aviation. Paris: Librairie Larousse, 1965.
GUILBERT, L. Théorie du néologisme. In: Cahiers de l'Association internationale des études francaises, n. 25, 1973, p. 9-29. Disponível em: <http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/caief_0571-5865_1973_num_25_1_1020>. Acesso em: 19 maio 2019.
INSTITUTE FOR HUMAN AND MACHINE COGNITION - IHMC. Cmap Tools. Software de construção de mapas conceituais/modelos mentais. Knowledge Modeling Kit – Latest version 6.04. 2020. Disponível em: <http://cmap.ihmc.us/>. Acesso em: 10 abr. 2020.
LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metaphors we live by. Chicago; London: University of Chicago Press, 2003 [1980].
MOVIMENTO DOS TRABALHADORES RURAIS SEM TERRA - MST . Como fazemos a escola de educação fundamental? São Paulo: Iterra, 1999.
SCOTT, M. WordSmith Tools version 8, Stroud: Lexical Analysis Software. Tools: Wordlist, Keywords e Concord. 2020. [latest version]. Disponível em: <http://www.lexically.net/publications/citing_wordsmith.htm>. Acesso em: 10 abr. 2020.
TEMMERMAN, R. Sociocognitive Terminology Theory. In: CABRÉ, M. T.; FELIU, J. (ed.). Terminología y cognición II. Simposio Internacional de Verano de Terminología (13-16 de julio de 1999). Barcelona: Institut Universitari de Lingüística Aplicada. Universitat Pompeu Fabra, 2001.
TEMMERMAN, R. Metaphorical models and the translator’ s approach to scientific texts. Antverpiensia New Series – Themes in Translation Studies. Antwerp, n. 1, 2002.. Disponível em: <https://lans-tts.uantwerpen.be/index.php/LANS-TTS/index>. Acesso em: 6 out. 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Fernanda Mello Demai
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution BY-NC-SA que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).